Tuesday, July 16, 2019

DARI FESBUK # 25: PENGALAMAN SINGKAT MAKAN SEMEJA DENGAN MUFTI.




Print sreen dari status fesbuk sendiri.

Pagi tadi saya pergi kenduri Aqeqah rumah anak saudara saya. Saya diminta duduk di meja utama dgn Datuk Mufti N9. Saya sgt keberatan sebenarnya tapi anak buah saya mendesak, maka terpaksalah juga duduk. Datuk Mufti sampai agak lewat semasa imam sdg baca doa.

Apa yg saya nak cerita ialah akhlaknya sebagai seorg ulamak yg berjawatan mufti. Apabila sampai, dia terus duduk atas tikar berhampiran pintu pagar di luar rumah di mana kasut selipar berterabur.

Dia ambil lauk yang berada di hadapannya shj walaupun lauk kambing turut dihidangkan. Saya lupa nak pusingkan benda alah tu kerana ingatkan dia tak suka kambing. Bila akhirnya saya pusingkan utk ambil gulai labu, secara kebetulan kari kambing berhenti bertepatan di hadapannya, barulah dia ambil. "Tadi tak nampak", katanya.

Yg paling menarik ialah perbuatannya bila nak basuh tgn lepas makan. Dia bangun menuju ke arah teko tempat air basuh  tangan selang dua kerusi dari tempat saya duduk. Kalaulah dia minta atau beri isyarat, saya akan segera menghulurkannya.

Semua tingkah lakunya mengambarkan akhlaknya yg tinggi. Dia tidak mahu orang membesar2kan dia dan dia juga tidak mahu menyusahkan orang lain.

Sayangnya saya terlupa bawak henfon.  Kalau tidak, pasti saya tunjuk gambar berselfie dgnnya.

2 comments:

  1. Kalau lah ramai pemimpin yang bersikap begini....

    ReplyDelete
  2. Hello ! I am the one who writes posts on these topics카지노사이트 I would like to write an article based on your article. When can I ask for a review?

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.