Friday, October 25, 2019

KERANA ENGGAN BUANG SEKETUL BATU TANGAN ANDA PUTUS.


Gambar hiasan hasil carian Google.

Pada suatu hari, anda terjumpa seketul batu di atas jalan.  Batu itu agak besar sehingga boleh membahayakan penunggang motorsikal. Pada masa itu,  anda ada masa dan keupayaan untuk mengalihkannya ke tepi jalan,  namun anda enggan berbuat demikian.

Tidak lama lepas itu seorang penunggang motosikal melanggar batu tersebut hingga dia terjatuh ke atas jalan dan di langgar oleh kereta dari arah belakang. Akibatnya dia cedera parah dan meninggal di tempat kejadian.

Si mati tidak punya pekerjaan tetap, hanya bekerja kampung. Isterinya pula seorang suri rumah sepenuh masa menguruskan anak mereka seramai 7 orang.  Anak yang sulung berada dalam tingkatan 5. Oleh kerana kesempitan hidup,  dia terpaksa berhenti sekolah dan bekerja sebagai pembantu kedai untuk menyara ibu dan adik-adiknya.

Disebabkan gajinya tidak cukup untuk membeli keperluan harian,  dia telah mencuri duit kutipan kedai.  Akibatnya dia telah diberhentikan. Buntu kerana tiada cara untuk dapatkan wang, dia beranikan diri untuk merompak.  Rumah anda adalah rumah pertama yang dirompaknya.  Anda cedera parah di tangan kanan akibat ditetak dengan parang kerana anda cuba menghalangnya.  Akhirnya tangan anda tak dapat diselamatkan dan terpaksa di potong.

Tangan itulah yang tidak digunakan untuk mengalihkan batu yang dilanggar oleh bapa budak ini suatu masa dahulu.

Tuesday, October 22, 2019

DARI FESBUK # 27: SEMBILAN DARI SEPULUH.


Thursday, October 17, 2019

SONYUM SOKOJAP # 91: DULU KERJA KAT MANA?

Perbualan dengan jemputan yang baru dikenali semasa makan pada majlis kenduri anak kawan.

Dia: "Masih kerja lagi ke?"
Saya: "Pencen lama dah"
Dia: "Dulu last tuan kerja kat mana?"
Saya: "Kementerian Pelancongan"
Dia: "Ofisnya kat mana?"
Saya: "Putrajaya.. "
Dia: "Mesti seronok kerja kat Kementerian Pelancongan kan?"
Saya: "Kat mana-mana pun serupa"

Kemudian kita sambung cerita lain. Bla bla bla.  Bila saya mohon diri nak beredar, dia tanya,

Dia: "Lama ke tuan kerja kat Mindef dulu?"
Saya: "Bila pulak aku kerja kat Mindef" (Dalam hati)

Nota Kaki: Nama2 Kementerian tu bukan nama sebenar sebab nak bagi sedap cerita.