Thursday, October 17, 2019

SONYUM SOKOJAP # 91: DULU KERJA KAT MANA?

Perbualan dengan jemputan yang baru dikenali semasa makan pada majlis kenduri anak kawan.

Dia: "Masih kerja lagi ke?"
Saya: "Pencen lama dah"
Dia: "Dulu last tuan kerja kat mana?"
Saya: "Kementerian Pelancongan"
Dia: "Ofisnya kat mana?"
Saya: "Putrajaya.. "
Dia: "Mesti seronok kerja kat Kementerian Pelancongan kan?"
Saya: "Kat mana-mana pun serupa"

Kemudian kita sambung cerita lain. Bla bla bla.  Bila saya mohon diri nak beredar, dia tanya,

Dia: "Lama ke tuan kerja kat Mindef dulu?"
Saya: "Bila pulak aku kerja kat Mindef" (Dalam hati)

Nota Kaki: Nama2 Kementerian tu bukan nama sebenar sebab nak bagi sedap cerita.


8 comments:

  1. Perkataan kat itu maksudnya dekat, kan? Menjadi ganti kepada perkataan 'di'... "_

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Perkataan tu biasa digunakan dalam pertuturan.

      Delete
  2. Hahhahaaaa.... faktor usia kot tu yang mudah lupa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pun iya juga. Tapi mungkin juga sekadar nak berbahasa, bukannya minat sangat nak tahu.

      Delete
  3. best la pak ngah jd PTD buleh bekerja di overseas...

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.