Monday, May 2, 2016

SONYUM SOKOJAP 79 - SIAPA MAHU BELI BUAH HARUM MANIS RM10 SEKG ?


 Gambar harum manis sebagai hiasan ihsan Google.
 
Sekarang ini musim buah mangga harum manis kat Perlis. Sana sini orang cakap pasal buah harum manis. Tiba-tiba saya teringat akan kisah seorang pakcik yang ingin menjual buah harum manis kepada saya dengan harga cuma RM10 sahaja sekilo sedangkan harga di pasaran adalah antara RM30-RM35 sekilo. 

Memang "murah giler" bisik hati kecil saya.

"Betul ke RM10 sekilo ?". Saya bertanya untuk dapatkan kepastian. 

"A'ahlah" jawab dia pendek. "Awak ndak ke?". Giliran dia pulak tanya saya.
 
"Kalau RM10 sekilo siapa tak ndak" jawab saya.

"Kalau ndak bak duit" katanya. 

Saya tanya "mana buahnya?"


 "Baru nak tanam. Pakcik perlu duit buat modal. Nanti bila dah berbuah, datanglah ambil"
.  Jawabnya selamba.


"Hampeh". Kata saya dalam hati. Geram sebab terkena main.

Nampaknya pakcik ini sedang mengamalkan kaedah "crowd funding" untuk mendapatkan dana.

Notakaki: Sekilo tu maksudnya sekilogram bukannya sekilometer.



 

6 comments:

  1. as salam..
    Pak ngah, pakcik tu tgh masuk air tuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam.

      haha .. yelah kot. Pak Ngah pun tak kenal dia.

      Delete
  2. Pandai loyar buruk pulak pakcik tu..hehe..nasib uncle la terkena..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Pak Ngah.. pandai marketing pakcik tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam.

      bukan setakat pandai tapi lebih advance ..

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.