Thursday, May 12, 2016

APA SALAHNYA KITA BAYAR LEBIH MAHAL ?

Gambar hiasan hasil carian Google.


Lumrahnya kita sebagai pembeli mengharap dan menjangkakan harga yang lebih murah kalau kita membeli sesuatu benda atau barang dari saudara-mara kita. Betul tak ?

Macam sudah menjadi norma, saudara-mara kita sebagai penjual tidak boleh mengenakan harga yang lebih tinggi kepada pembeli di kalangan saudara-mara mereka.  Kalau mereka berbuat begitu, akan ada yg berkata takkan dengan saudara-mara pun nak berkira.

Sebenarnya kita boleh saja menawarkan harga yang lebih tinggi ke atas harga barang yang dijual oleh saudara-mara kita, lebih-lebih lagi kalau kita lebih berada dari mereka. Apa salahnya kan ?

Kalau tak kita, siapa lagi nak tolong saudara-mara kita.



8 comments:

  1. Betul tu Pak ngah..
    Kalau yg berada tu tolong lah saudara mara yg kurangkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita patut tukar kebiasaan lama itu..

      Delete
  2. Setuju..
    Peniaga kecil lebih perlukan hasil jualan tu drpd taukeh supermarket gergasi etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hasilnya kadang2 tak setimpal dgn usaha.

      Delete
  3. Yalah uncle, betul tu..kadang - kadang ada yang siap minta diskaun lagi memandangkan bersaudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah fasal.. harus diubah mindset tu.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.