Friday, March 29, 2019

RISAUKAN DIRI SENDIRI.

Ada dua golongan yang terperanjat di akhirat kelak.

Golongan pertama terperanjat kerana pahala mereka hilang bahkan jadi muflis sedangkan mereka telah banyak membuat amal ibadat semasa hidup di dunia.

Golongan kedua terperanjat kerana mendapat banyak pahala sedangkan mereka tidak banyak melakukan amal ibadat semasa hidup di dunia.

Golongan pertama kehilangan pahala akibat suka mengumpat, memfitnah serta mengadu domba dan pahalanya berpindah kepada golongan kedua yang diumpat, difitnah atau menjadi mangsa adu domba golongan pertama.

Jadi jagalah diri dari perbuatan mengumpat, memfitnah atau mengadu domba, lebih2 lagi perbuatan mengumpat peribadi atau batang tubuh seseorang seperti mengatakan pendek, gemok, kembang, gelap, kerepot dsb. Jangan aibkan orang kerana kita juga punya aib. Tiada siapa tahu kesudahan hidup seseorang. Mungkin pendosa yang kita kutuk siang malam bertaubat dengan sebenar2 taubat dan Allah terima taubatnya serta mati dalam keadaan beriman sedangkan kita sendiri belum tahu lagi kesudahan hidup kita. Kalau kita rasakan kita suci, doakan mereka yang tersilap supaya segera bertaubat serta memohon Allah mengampunkan dosa2nya.

# Dalam rangka mengingatkan diri sendiri serta menyahut seruan saling berpesan-pesan kepada kebaikan.

5 comments:

  1. betul tu pak Ngah, kalau kita rasa diri kita dh sempurna dh bagus... diam2 sudah sbb kita takkan tahu apa dugaan yg akan Allah bg pd kita... jgn pernah kita kutuk org lain n rasa diri dh bagus... sbb yang tahu segalanya cuma DIa...

    ReplyDelete
  2. memang patut risau.

    terima kasih atas ingatan dari Pak Ngah

    ReplyDelete
  3. Tiada manusia yang sempurna
    masing2 ada kekurangan dan kelemahan.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.