Friday, September 10, 2021

SIAPA KATA ORANG MUDA TAK LAYAK JADI PEMIMPIN?

Berikut adalah nama 9 ketua negara yang sedang berkhidmat/umur/negara. 

1. Sebastian Kurz/35/Austria. 

2. Sanna Marin/36/Finland. 

3. Mahamat Deby/37/Chad

4. Assimi Goita/38/Mali. 

5. Irakli Garibashvili/39/Georgia

6. Nayib Bukele/40/El Salvador

7. Jacinda Arden/41/NZ

8. Luvsannamsrain/41/Mongolia

9. Tamim Hamad /41/Qatar.

Umur yang saya nyatakan itu adalah umur mereka sekarang.  Ada pun umur mereka semasa mula-mula memegang jawatan dahulu tentulah lebih muda lagi dari itu. Saya beri 3 contoh:

1. Sebastian Kurz mula memegang jawatan Cancellor Austria pada umur 31 tahun.

2. Tamim Hamad mula memegang jawatan Emir Qatar  pada umur 33 tahun.

3. Sanna Marin mula memegang jawatan PM Finland pada umur 34 tahun.  


Untuk mengetahui lebih lanjut tentang mereka,  silalah Google.

10 comments:

  1. Sekali sekala kena naikkan mula² baharu yang muda².. Yang lama² ni jadi penasihat 25% dah le . Hehe

    ReplyDelete
  2. kalau memang ada ciri-ciri seorang pemimpinyg bertanggungjawab muda ke tua tetap ok...

    ReplyDelete
  3. kat malaysia ni masih tidak boleh nak terima org muda jadi peminpin...

    ReplyDelete
  4. Sepatutnya dah lama kat malasyisa ni pemimpin baru timbul dalam kancah politik ni supaya membawa perubahan pemikiran. Ni emmm masih nak pertahankan yang lama yang dah sah-sah dah takde idea baru nak memimpin. Tu sebab masih di takuk lama. Saya sokong pemimpin baru jika ianya berwawasan jauh dan ingin memajukan bumi malaysia tapi berintegeriti lah jangan belum apa-apa dah ke laut. emmm nanti balik asal lah pulak....aduii

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.