Thursday, October 14, 2021

LABANG SEPANG.


 Gambar hiasan hasil carian Google. 

Orang kita lebih suka panggil airport dari lapangan terbang.

Saya rasa ia kerana perkataan itu lebih mudah disebut dan pendek ejaannya. Bukannya sebab orang kita tak cintakan Bahasa Melayu. Kalau banyak lapangan terbang, lagi panjang ejaannya sebab kita kena tulis dua kali. Dulu2 sebelum sistem ejaan baru,  kita boleh letak angka dua untuk perkataan berganda. 

Kalau perkataan lapangan terbang ini ingin diringkaskan, apakah perkataan yang sesuai?

Saya cadangkan perkataan "labang" ok tak ? 


10 comments:

  1. Orang Indon suka shortcutkan ayat tapi oleh kerana orang malaysia jarang guna shortcut ayat jadi bila sebut labang emmm garu pala saya Pak ngah eh apa tu. hehehehe

    ReplyDelete
  2. [la.bang] | لابڠ

    Definisi : kurang pendengaran, agak pekak. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

    ReplyDelete
  3. Jadi Labang tu Lapangan terbang kan..saya suka pula Labang...

    ReplyDelete
  4. LaBang tak fahamlah PakNgah hehehee...

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.