Monday, July 25, 2016

POLIS TAHAN IBU MANGSA ROGOL.




"Polis tahan ibu mangsa rogol yang merotan suspek". Begitulah tajuk kecil berita dalam akhbar The Star, 1 Jun 2014. Berita ini memberi peringatan kepada kita supaya jangan memandai-mandai menghukum pesalah kerana negara kita ada undang-undang. Di samping itu,  kita juga usahlah hendak menjadi juara dengan menggalakkan orang lain mengambil tindakan kepada pesalah apalagi suspek. 

Prinsip keadilah menetapkan bahawa 'seseorang itu tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah' harus dijunjung. Untuk membuktikan seseorang itu bersalah sehingga hukuman dijatuhkan, ada prosedur dan prosesnya. Antaranya ialah aduan, siasatan, perbicaraan, dakwaan, pembelaan, litigasi rayuan dan sebagainya yang saya sendiri pun tidak begitu arif dengan proses dan prosedur keseluruhannya.

p/s. Entri ini tertangguh lebih 2 tahun. Banyak lagi entri saya dalam bentuk draf yang saya buat semasa semangat sedang berkobar-kobar berblog dahulu. Ada antaranya yang sudah tidak lagi relevan.



No comments:

Post a Comment

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.