Sunday, November 30, 2014

A.K.U K.E.L.I.R.U - 31 : SEPARUH UMUR ?



Kita boleh berkata minyak kereta kita masih ada lagi separuh tangki, sebab kita tahu penuh tangki tu setakat mana. 

Atau semasa kita dalam perjalanan balik kampung yang jaraknya katalah 200 batu, kita boleh berkata kita sudah separuh perjalanan bila sampai pada jarak 100 batu.

Akan tetapi bila saya dengar ada orang mengatakan saya "separuh umur",  saya jadi keliru.

Dia tahu ke umur penuh saya berapa tahun nanti ?  Maknanya kalau pada umur 60 tahun saya dikatakan separuh umur, maka umur penuh saya adalah 120 tahun !

Hakikatnya kita hanya boleh tahu umur penuh seseorang itu bila orang itu telah mati.

Macamlah dia tahu pada umur berapa saya akan mati. Pandai-pandai je kata saya separuh umur.
 
Dan lagi, kalau kita boleh berkata orang itu "separuh umur" maknanya kita juga boleh berkata orang lain "suku umur" atau "tiga suku umur" !

Jadi janganlah anda mudah berkata orang ini atau orang itu "separuh umur" !

Ingat umur kita ni minyak petrol ke ?