Thursday, October 12, 2017

ALANGKAH PANDAINYA SAYA PADA MASA INI.



 Gambar hiasan hasil carian Google.

Saya sudah berada dalam kelompok umur 60an sekarang. Saya ingin menghimbau kembali kenangan lama sebagai panduan dan ingatan kepada diri saya sendiri.

Bila saya masuk sekolah rendah dulu, saya rasa saya lebih pandai dari adik-adik saya yang masih belum bersekolah.

Kemudiannya bila saya masuk sekolah menengah, saya rasa lebih pandai dari masa saya bersekolah rendah dahulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana semasa saya bersekolah rendah dahulu.

Bila saya masuk Universiti, saya rasa lebih pandai dari masa saya bersekolah menengah dahulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana semasa saya bersekolah menengah dahulu.

Bila saya lulus universiti, saya rasa lebih pandai dari siswa yang masih kuliah. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya menjadi mahasiswa di universiti dahulu. 

Bila saya sudah mula bekerja, saya rasa lebih pandai dari masa saya jadi pelajar dulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya belajar di sekolah dan universiti dahulu.

Bila saya berumur 30an, saya rasa saya lebih pandai dari masa saya berumur 20an dulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya berumur 20an dahulu.

Bila saya berumur 40an, saya rasa saya lebih pandai dari masa saya berumur 30an dulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya berumur 30an dahulu.

Bila saya berumur 50an, saya rasa saya lebih pandai dari masa saya berumur 40an dulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya berumur 40an dahulu.

Bila saya berumur 60an, saya rasa saya lebih pandai dari masa saya berumur 50an dulu. Pada masa itu baru saya sedar rupanya saya tidaklah sepandai mana pada masa saya berumur 50an dahulu.

Saya percaya bila saya berumur 70an nanti (insyaallah), saya akan tahu betapa tidak pandainya saya semasa saya berumur 60an ini.








6 comments:

  1. Entah kenapa saya rasa saya tidak pernah pandai...lebih-lebih lagi kalau saya bandingkan tahap kepandaian saya dengan orang lain. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cuma membandingkan diri saya kini dgn diri saya sebelumnya dan bukan membandingkan dgn orang lain.

      Delete
  2. Makchaq pun rasa macam tu jugak.. harap2 berterusan la..

    Tapi walaupun rasa makin pandai banding dulu.. ingatan pulak macam makin kurang...
    Pernah bersembang dengan orang yg kenal tapi tak ingat langsung namanya sampai ke sudah..
    Nak menghafal 2 3 ayat pun lamanya.. ambik masa.. memori dah tinggal sikit agaknya x cukup nak save input...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya tahap ingatan kita serupa sangat .. itulah yg dinamakan sunatullah.

      Delete
  3. Semakin berusia semakin pandai lah nampaknya. Tapi seiring dengan usia juga semakin kurang ingatan rasanya. Tu yang kadang rasa aku dah belajar benda ni tapi apasal tak ingat. Itu saya yang selalu hadapi. hehehehe Semuga Allah kekalkan kepandaian kita juga memori ingatan kita. Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya memang sudah lama menurun hilang daya ingatan .. kalau pergi kedai mesti kena tulis kat kertas barang2 yg nak dibeli .. kdg2 terlupa pulak kat mana letak kertas tu.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.