Wednesday, January 22, 2020

NAK TAHU 3 KATEGORI PEMANCING ?

Gambar hiasan hasil carian Google.

Pada hemat saya secara kasarnya terdapat 3 kategori pemancing.

1. Yang biasa-biasa.

Guna batang buluh atau bertam buat joran. Mancing pun kat parit atau lubuk kat rumah. Tak mancing kolam atau kelong berbayar. Modalnya beberapa ringgit je untuk beli tali pancing, mata pancing, pelampung dsb.

2. Yang sedang-sedang.

Guna joran dan mesin yang dibeli  Selalunya pergi memancing di sungai, tasik, kolam atau kelong berbayar. Kalau mancing di sungai, tasik atau laut, mereka guna bot sewa secara berkongsi. Belanja purata memancing  bulanan kategori ini jarang melebihi satu ribu ringgit.

3. Yang luar biasa.

Kategori ini ada enjin dan bot sendiri. Harga enjin dan bot boleh mencecah puluhan ribu ringgit. Memancing pun selalu kat laut dalam. Kadang-kadang naik kapalterbang pergi mancing sampai ke Maldives atau sewa helikopter mancing di kaki Gunung Tahan. Belanja purata bulanan boleh melebihi RM10 ribu.

Saya pada masa ni berada dalam kategori 2 dan susah nak sampai kategori Yang Luar Biasa sebab mabuk laut kalau memancing di laut dalam. Tapi yang sebenarnya saya tak banyak duit.  

Nota kaki: Jangan ingat pemancing hanya kategori 1 sahaja.


10 comments:

  1. dana ingatkn no 3 tu selalu yang untuk suka main golf tapi memancing pun ada jugak ye pak Ngah, yelah dah minat kan... janji nya keluarga tak terpinggir nak hobi macamne pun tak apa

    ReplyDelete
  2. saya dah sampai ke level tiga tuan...huhu, tapi sekarang dah gantung joran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentu banyak kenangan manis dan gambar/video dalam simpanan.

      Delete
  3. saya tak masuk mana-mana kategori... belum berminat lagi memancing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mengapa kalau tak minat. Tapi cubalah sekali dua.

      Delete
    2. pernah cube tp takde hasil. pengalaman memancing takde...

      Delete
    3. Hati kena kental bro.. Jgn cepat mengalah.

      Delete
  4. Yang kategori 3 tu Mrs. A pernah dengar keluhan sang isteri.
    Laki pi mancing sampai lupa anak bini.
    Cet! minta dijauhkan spesis tu.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.