Saturday, August 22, 2020

APA PERSAMAAN ORANG POLITIK DENGAN KAKI PANCING?

Gambar hiasan hasil carian Google.


Orang politik ni macam kaki pancing juga.  Walau pun orang lain lihat dia dah uzur atau terlalu tua, semangat untuk memancing tak pernah pudar. Selagi terdaya,  mereka tetap akan turun memancing.  Kalau tak larat ke laut luas,  mereka akan memancing di tepi pantai. Kalau tak larat menebing sungai,  mereka akan memancing di kolam berbayar.  Pokoknya mancing tetap mancing. 

Kadang2 kalau tak ada duit untuk bayar mancing di kolam,  mereka pergi melepak tengok orang lain mancing untuk lepas gian. Harap-harap ada kawan yang memancing suruh jaga pancing dia sekejap, sementara dia pergi tandas atau pergi solat. Dapatlah pegang batang pancing walaupun sekejap. Jadilah. Bagi orang yang bukan kaki pancing mereka tidak akan faham bahkan ramai yang mempersendakan mereka. 

Begitulah juga orang politik. Kepada mereka yang tak faham perangai orang politik,  cuba fahami perangai kaki pancing.  Tak banyak beza. 

Selepas itu tak perlulah nak kutuk atau sindir mereka kecualilah anda memang berjawatan tetap sebagai pengkritik orang politik

2 comments:

  1. saya tak suke politik dan tak gemar pulak memancing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mcm tu, tengok saya mancing je lah. Haha

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.