Friday, January 13, 2012

SIAPA KATA KITA TIDAK TAK BERTIMBANG RASA ?

Ini entri terlepas pandang. Ia telah didraf pada 15/10/2010. Masa itu saya masih bekerja dan juga belajar secara separuh masa di Universiti Malaya.  Oleh kerana ia sudah ada dalam draf, saya poskan juga kerana isinya dan isunya masih relevan. Isunya ialah sikap mementingkan diri dikalangan kita masih lagi tebal.

Selanjutnya lihatlah gambar-gambar berikut dan bacalah ceritanya.


Gambar 1: Kereta Proton Persona kakak tu terkepong.  Gambar ini saya rakam pada hari pendaftaran Kursus Sijil Pengajian al-Quran (SPAQ)
di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaysia baru-baru ini.



 Gambar 2:  Dia macam dah mati akal tak tahu 
macam mana nak keluarkan keretanya.


 Gambar 3: Dia masih lagi mundar mandir menunggu orang yang mengepong keretanya datang. Selepas itu saya tidak tahu apa terjadi kerana saya harus menyelesaikan urusan saya. Nak bantu pun tak berupaya.


Gambar 4:  Yang  ini  pulak, Proton Persona (bukannya kereta Proton dalam Gambar 1,2 dan 3 di atas) yang berwarna gelap tu yang menghadang jalan keluar dari Masjid Tanming Jaya.  Jalan yang asalnya dua lorong dah tinggal satu. Maka jalan yang telah sesak bertambah sesak. Mahu tak mahu terpaksalah pemandu kereta yang membuat entri ini bersabar sahaja. Maka terlewatlah dia balik ke pejabat untuk berblog bekerja.



Nota kaki: Kadang-kadang dalam kita hendak membuat kebaikan, kita terlupa atau tidak sedar kita  telah membuat tindakan yang mementingkan diri sendiri.






CUKUP-CUKUPLAH TU PTD.



Melalui berita jam 7 di tv tadi dan juga Utusan Malaysia Online, saya mendapat tahu Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan disemak semula dan dengan itu ditangguhkan pelaksanaannya ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak. Eloklah tu. Banyak sangat pihak yang tak puas hati. Syabas JPA dan Pegawai-Pegawai PTD yang bertugas di sana yang telah berjaya membuat kerja separuh masak.

Katanya falsafah di sebalik pengenalan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) antara lain adalah bertujuan untuk menarik tenaga kerja dari sektor swasta menyertai perkhidmatan awam di samping menghalang pegawai tinggi awam lari ke sektor swasta. Bagi saya itu adalah helah atau justifikasi yang sengaja diciptakan untuk mewajarkan pegawai-pegawai tinggi awam memberi imbuhan yang gemuk kepada diri sendiri. Sekali pandang alasan yang diberi oleh pegawai PTD di JPA itu  macam munasabah.

Pada saya gaji pegawai-pegawai atasan, langsung tidak perlu dinaikkan kerana sudah sedia tinggi sejak  Sistem Saraan Baru (SSB) diperkenalkan dulu. Sepatutnya gaji mereka dikekalkan dan gaji kakitangan bawahan atau Kumpulan Pelaksana  dinaikkan agar jurang yang luas selama ini boleh dirapatkan dan bukan sebaliknya. Masih tidak cukup tinggi lagikah pendapatan dibawah SSB dan SSM yang ada ? Nampak sangat mereka sudah dipengaruhi rasa ketamakan yang terlampau sehingga mereka tergamak memperkenalkan SBPA yang menyebabkan mereka yang kaya bertambah kaya dan sebaliknya yang miskin akan kekal miskin.

Saya teringin sangat melihat gaji, elaun dan lain-lain kemudahan yang bakal diterima oleh Pegawai Premier  berbanding dengan kakitangan kumpulan Pelaksana seperti yang dicadangkan dalam SBPA. Malangnya saya tidak berjumpa.  Mungkin saya tak pandai mencari atau ia sengaja disembunyikan dari pengetahuan umum oleh sebab-sebab yang boleh kita jangkakan. Kenapa tidak didedahkan saja gaji, elaun dan lain-lain kemudahan yang diberikan kepada pegawai atasan agar semua pekerja dapat merenung dan menelan air liur bersama-sama.

Berikut adalah beberapa hujjah saya mengapa gaji dan kemudahan yang diterima oleh Pegawai-Pegawa JUSA sekarang ini tidak perlu di naikkan dan SBPA perlu di kaji semula keseluruhannya.

1. Alasan untuk menarik bakat terbaik dari sektor swasta rasanya tidak bijak. Mengapa pulak nak tarik tenaga kerja dari sektor swasta masuk perkhidmatan awam. Alasan tersebut macam dibuat-buat.   Biarlah mereka di sana. Kalau semua yang berbakat nanti masuk perkhidmatan awam, maka akan tinggallah sektor swasta dengan orang-orang yang tidak berbakat.

2. Kalau pegawai awam ingin gaji yang tinggi biarlah mereka memasuki sektor swasta kerana perkhidmatan awam bukan tempat untuk mencari kekayaan. Misalnya kalau mereka cemburu dengan pendapatan Nazir, CEO CIMB, masukalah kerja bank, kalau berani. Jangan gunakan pendapatan mereka yang tinggi sebagai helah untuk mewajarkan kenaikan gaji dan pendapatan yang melimpah ruah untuk mereka. Setakat ini berapa keratkah pegawai awam yang telah lari ke sektor  swasta untuk mendapat gaji yang lebih tinggi. Boleh sebutkan nama-nama mereka ?

3. JPA selalu mengambil contoh pegawai atasan kerajaan yang mendapat gaji tinggi di Singapura. Memang benar gaji Pelayan Pejabat dengan gaji KSU di Singapura jaraknya adalah lebar. Tetapi kenapa tak ambil perkhidmatan awam Korea Selatan atau Amerika Syarikat sebagai contoh. Berapa kali gandakan misalnya gaji KSN berbanding dengan gaji Pelayan Pejabat di Malaysia , Korea Selatan dan Amerika Syarikat.

4. Perkhidmatan awam pada dasarnya adalah sebagai badan mengutip hasil dan memelihara keselamatana dan ketenteraman awam selain berfungsi menjaga keadilan. Sebaliknya swasta berorientasikan keuntungan. Jadi kayu ukurnya adalah berbeza. Kerajaan menyediakan perkhidmatan dan swasta mencari keuntungan. Kalau dalam swasta, kadar keuntungan boleh dijadikan kayu ukur untuk menilai kecekapan dan keberkesanan CEO dan pekerjanya, apakah ukuran yang akan digunakan untuk menilai keberkesanan sektor awam. Misalnya apakah kayu ukur untuk menilai kecekapan Jabatan Kebajikan, Jabatan Perpaduan atau Jabatan Bomba misalnya.

5. Saya akui pendapatan pekerja bawahan di sektor awam umumnya adalah lebih tinggi dari sektor swasta. Itulah alasan atau jawapan pegawai-pegawai PTD di JPA jika pekerja bawahan di sektor awam ingin kenaikan gaji yang tinggi. Dan mereka juga membandingkan gaji CEO di sektor swasta yang tinggi berbanding pendapatan KSU sesebuah Kementerian yang mereka anggap CEO juga. Adalah sangat tidak bijak membuat perbandingan ini kerana asasnya berbeza. Kalau ingin juga membuat perbandingan haruslah mengambil perkhidmatan awam di banyak negara lain yang setaraf dengan kemajuan negara kita.

6. Di zaman penjajahan British dulu, jarak gaji dan kemudahan antara kakitangan paling rendah dengan Pegawai British paling tinggi saya rasa tidaklah sebegini luas jurangnya. Saya mengaku tidak ada butir-butir yang lengkap dan bersedia dibetulkan. Tetapi saya percaya sekarang ini jarak pendapatan antara kakitangan paling rendah dengan pendapatan pegawai paling atas jauh lebih luas jurangnya berbanding di zaman penjajahan British dulu. Sepatutnya bila kita sendiri memerintah, jurangnya bertambah kecil.

7. Dalam zaman British dulu ada kemudahan untuk pegawainya balik  ke UK sekali seumur hidup atas biaya kerajaan. Saya rasa patut, sebab mereka berasal dari sana. Apa hal pulak pegawai-pegawai atasan kita mendapat cuti percuma ke London membawa isteri atas biaya kerajaan. Mereka bukan lahir di sana. Patutlah Elaun Pakaian Panas boleh dituntut 3 tahun sekali walaupun barangkali baru dipakai hanya 3-4 kali sahaja.

Saya kira alasan untuk menarik sektor swasta hanyalah alasan yang diciptakan untuk menaikan gaji pegawai perkhidmatan awam peringkat tertinggi. Di manakah lojiknya. Dimanakah keadilan sosial. Dimanakah rasa kasih sayang dan sikap prihatin. Di manakah semangat bantu membantu ?

Yang kenyang hanyalah pegawai PTD kerana merekalah secara majoritinya  yang akan mengisi jawatan Premier nanti. Kumpulan pekerja bawahan akan kekal miskin macam dulu dan juga kekal menjadi salah satu "faktor pengeluaran" selain tanah dan modal.

Tak hairanlah ada orang kata SBPA tu Saraan Baru Pegawai Atasan. Patutlah masa membuat opsyen yang diberikan amat singkat kerana tidak mahu ia diperbincangkan yang akan menjadi kontroversi yang akan melambatkan mereka menikmati kenaikan gaji. Syabas kepada Kerajaan kerana berani mengambil keputusan menyemak semula dan menangguhkan pelaksanaannya.

Cukup-cukuplah tu pegawai PTD. Kalau ikutkan nafsu, tiada sudahnya kecuali mati. Dan duit serta harta bukannya boleh dibawa mati.

p/s: Saya telah cuba sedaya upaya untuk meringkaskan entri ini.
.

Thursday, January 12, 2012

SONYUM SOKOJAP 37: PEN HITAM

.


Pagi tadi saya dapat kiriman dokumen dari sebuah bank di KL untuk saya tandatangan. Tak berapa lama lepas tu seorang pegawai bank berkenaan menalipon saya bertanyakan samada saya sudah menerima dokumen tersebut dan juga mengingatkan saya beberapa perkara.

Pegawai bank: Saya harap tuan dapat hantar salinan fotostat lesen memandu atau pasport bersama-sama dengan dokumen yang telah tuan tandatangani.

Saya: OK.

Pegawai bank: Oh ye .. tolong tandatangan gunakan pen hitam ya tuan !

Saya: Pen hitam ke pen dakwat hitam ?

Pegawai Bank.  (terdiam seketika  dan kemudian menjawab sambil ketawa) .. pen dakwat hitam.

Saya: Lain kali cakap biar jelas .. saya ada banyak pen hitam tapi dakwatnya tak tentu ..  ada dakwat biru .. merah pun ada.

Pegawai bank: (masih lagi ketawa) .. pen dakwat hitam tuan.


Saya rasa pegawai tu tentu bercakap dalam hati ... loyar buruk pulak orang tua ni !

.