Thursday, January 12, 2012

SONYUM SOKOJAP 37: PEN HITAM

.


Pagi tadi saya dapat kiriman dokumen dari sebuah bank di KL untuk saya tandatangan. Tak berapa lama lepas tu seorang pegawai bank berkenaan menalipon saya bertanyakan samada saya sudah menerima dokumen tersebut dan juga mengingatkan saya beberapa perkara.

Pegawai bank: Saya harap tuan dapat hantar salinan fotostat lesen memandu atau pasport bersama-sama dengan dokumen yang telah tuan tandatangani.

Saya: OK.

Pegawai bank: Oh ye .. tolong tandatangan gunakan pen hitam ya tuan !

Saya: Pen hitam ke pen dakwat hitam ?

Pegawai Bank.  (terdiam seketika  dan kemudian menjawab sambil ketawa) .. pen dakwat hitam.

Saya: Lain kali cakap biar jelas .. saya ada banyak pen hitam tapi dakwatnya tak tentu ..  ada dakwat biru .. merah pun ada.

Pegawai bank: (masih lagi ketawa) .. pen dakwat hitam tuan.


Saya rasa pegawai tu tentu bercakap dalam hati ... loyar buruk pulak orang tua ni !

.

26 comments:

  1. salam
    mmg biasa mcm tu (termasuk saya sendiri) menyebut pen hitam,pen biru,pen merah...tak pula sebut pen dakwat hitam,pen dakwat merah hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha..kalau saya pun..akan kata benda yang sama...'loyar buruk' okey..

    ReplyDelete
  3. Aslkm
    Dah lama saya kenal nama dan blog ni, tapi baru ni nak list blog tuan.
    Salam kenal.
    Oh saya baru jumpa Dato Luah fikiran tadi.
    iNSYALAAH SAYA AKAN BERKUNJUNG LAGI.

    ReplyDelete
  4. Mungkin juga dalam hati dia berkata 'pandai melawak rupanya dia ni'. :)

    ReplyDelete
  5. Saya kenal pegawai tu, dan saya akan cakap, “Betul betul! Orang tua tu memang loyar buruk!”

    hahahahaha

    lariiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  6. HEHE.. ADALAH DALAM 45 SAAT SAYA TERSENYOM... ;)

    ReplyDelete
  7. itu memang pasti... bibir senyum.. dalam hati terbakor.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. mungkin pegawai bank tu tak tau yang dia sedang bercakap dengan pencinta bahasa melayu... lepas ni mungkin dia akan lebih berhati-hati.. (",)

    ReplyDelete
  9. Memang loyar buruk org tua tu ... hehehe

    ReplyDelete
  10. heheheheh saya dah kena ...

    benih padi ka padi benih

    ReplyDelete
  11. salam..haha mmg mcm2 kot kata2 dalam hati..tapi bila dipikirkan semula mmg sepatutnya pen dakwat hitam.lindungilah bahasa kita=)hehe kalau pen hitam mmg lain maksud.dakwat tak tentu lagi..tak semua org di luar paham dia minta pen dakwat hitam yang sebenarnya

    ReplyDelete
  12. emm , senyum saya pagi ni ...pen saya pon hitam jugak...tapi bukan dakwatnya yg hitam..hehe.

    ReplyDelete
  13. hehe...

    tp selalunya kita mmg sebut pen dan warnanya terus, perkataan dakwat mesti tertinggal kan pakngah

    ReplyDelete
  14. wakakakaka...saya harap pegawai bank tu bersabar melayan karenah orang pencen yang punya banyak masa terluang! :)

    ReplyDelete
  15. Itulah tuan haji, cakap bior terang. Nanti kita salah faham dan salah buat nak salahkan kita pulak.

    ReplyDelete
  16. orang tua loyar buruk yang peka.. :)

    ReplyDelete
  17. Salam
    Jemput join giveaway sy :)
    http://www.fatinarinabdullah.com/2012/01/first-giveaway-2101coffee.html?m=0

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Hahaha...tersedak biskut meri ese baca n3 nih.. :P

    Pernah terkena sama mcm pegawai bank ni dulu. Sabo jek la..huhuhu

    ReplyDelete
  20. Saya pasti pegawai tu kata al-lavendari tu LOYAR BESAR. Selamatlah Tuan al-lavendari!

    Tapi kalau tu hari ditanya pula sama ada perlu digunakan dakwat kekal telap air macam yang PRU13 bakal gunakan, mungkinlah dia akan kata pelanggannya ada ciri-ciri LOYAR BURUK...

    ReplyDelete
  21. hehe..
    sudah semestinya!
    atau pun lepas ni dia kan
    lebih berhati2 bila meminta :)

    ReplyDelete
  22. KEPADA SEMUA PENGUNJUNG YANG BUDIMAN.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN BERKONGSI SENYUMAN DENGAN SAYA.

    ReplyDelete
  23. haha..tergelak sorang2 saya baca entri ni..

    ReplyDelete
  24. pemahaman itu penting, tapi menuturkan bahasa yang boleh orang faham dengan betul tu kadang susah. hihi.. :D

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.