Wednesday, January 22, 2014

WW # 101 - TANDAS SUDAH TIADA LAGI.


16 comments:

  1. Dia terlupa perkataan "TANDAS" kot...

    ReplyDelete
  2. Orang kita mudah faham bila guna bahasa seharian berbanding bahasa dalam buku..

    ReplyDelete
  3. kadang saya pun terlupa saya ni kat negara mana...
    kalau ke Mesjid India dah rasa macam kat New Delhi, kalau pi Chow Kit dah raasa macam kat Indonesia yg penuh ngan ***** tu...kalau pi Selayang dah rasa macam kat Vietnam ngan Myanmar yg penuh ngan mereka yg suka menyamar...kalau pi pusat-pusat belibelah kadang terasa macam beli belah kat Bangladesh pun ada...kalau kat Ampang dah macam kat Korea dan Arab pulak...pendekata alangkah internasionalnya negaraku yang tercinta...

    saya pernah terdengar sendiri perbualan 2 orang Indon yg kelihatan spt ahli perniagaan berjaya nampaknya yg begitu bergaya dikelilingi orang tempatan yang nampak agak selekeh...salah seorang dari mereka berkata, "Malai syia ini sudah seperti pelacur. Semua bangsa pun bisa masuk!" diiringi ketawa sinis dari mereka berdua.

    kalau dah gitu keadaannya, apa sangat la perkataan TOILET tu...kannn...
    apa peranan kita dalam menanganinya? peranan kita atau mereka yang telah diberi amanah untuk membela maruah negara kita dan penghuninya....???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu-dulu kita pandang rendah kuli-kuli yang datang dari China dan India. Sekarang apa dah jadi. Kemudian kita pandang rendah orang Kemboja, sekarang dah ramai orang kita yang makan gaji dengan mereka. Kini kita pandang rendah orang Indonesia dan Bangla, Saya percaya sejarah pasti berulang kerana kita tidak mahu belajar dari sejarah.

      Delete
  4. salam.. :-) done follow u, follow me back? http://aliyahsyofia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Kalau kita tak jaga siapa lagi nak jaga?

    ReplyDelete
  6. BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA.. AGAK-AGAK BANGSA APA YANG TULIS NI?

    ReplyDelete
  7. ikut 'dhan' kepala mereng masa menulis

    ReplyDelete
  8. ha2.. bagi dia toilet n tandas perkataan yang sama kot.. walhal maksud jea yang sama.. kikiki

    ReplyDelete
  9. mungkin jugak terlepas pandang...

    wallahualam...

    ReplyDelete
  10. mungkin bagi dia perkataan "tandas" itu lebih mulia dari "toilet" sebab itu dia tak sanggup tulis "TANDAS" dalam TOILET...

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu hipothesis yang perlu kajian mendalam .. hehe.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.