Thursday, January 30, 2014

INI CERITA SAYA PULAK - LAWATAN KE BUKIT TINGGI DAN PADANG, INDONESIA SEPINTAS LALU.

Dari 12/11 hingga 15/11/2013 saya bersama 5 orang rakan lagi melancong ke Bukit Tinggi dan Padang, Sumatra. Belanjanya sangat murah. Tiket hanya RM188.00 je seorang, pergi balik. Bayaran makan, hotel dan kenderaan pulak cuma RM350.00 sahaja sekepala.

Lebih senang rasanya saya nak cerita seiring dengan gambar.



Gambar 1: Sebelum memulakan perjalanan kena ada alas kaki yang betul. Pengalaman saya pergi Saigon tahun sebelumnya mengajar saya memilih alas kaki yang sesuai. Memang selesa kasut ini.


Gambar 2: Saya bawa 3 juta pun tak habis sebab banyak tempat yang terima dan lebih suka dengan duit RM kita selain menerima kad kredit.


Gambar 3: Bandara (Bandar Udara) Minangkabau dari tempat duduk saya dalam pesawat.


Gambar 4: Pintu gerbang pertama yang di lalui.
.

Gambar 5: Persinggahan pertama. Nampak tak air terjun kat belakang kami ? Kami tak mandi walau ada di kalangan kami yang belum mandi kerana nak menjimatkan masa.


Gambar 6: Persinggahan kedua. Model Rumah Gadang yang menjadi Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau, Padang Panjang, Sumatera Barat, Indonesia.


Gambar 7: Taklimat ringkas yang sangat informatif diberikan oleh petugas Rumah Gadang ini. Kalaulah kat Muzium atau Pusat Penerangan Pelancongan kita ada khidmat macam ini kan bagus !




Gambar 8: Saya berdiri ditengah dengan diapit oleh dua pasangan di kiri dan kanan saya.

 

Gambar 9: Salah satu kedai menjual kain baju yang disinggahi. Nasib baik Makngahnya tak pergi, kalau tidak 3 juta pasti tak cukup.



Gambar 10:  Dari tepi jalan menghala ke Tasik Maninjau. Pemandangannya sungguh mempersonakan. Rasa tak nak balik.



Gambar 11: Salah sebuah masjid yang tersergam cantik di kelilingi sawah padi.


Gambar 12: Kami hanya sampai setakat kelok 37 sahaja dan harus beredar kerana ada banyak tempat lagi yang ingin di lawati. Lain kali kalau pergi lagi saya teringin nak sampai ke rumah almarhum Pak HAMKA yang berada di penghujung jalan..


Gambar 13:  Di kiri gambar adalah surau yang terapung dengan air kolam datang dari air gunung yang sejuk, jernih dan bersih.


Gambar 14: Di mana-mana tempat perhentian pelancong akan adalah orang berdagang. Gigih sungguh orang sini mencari penghidupan. Saya teringat saudara saya peneroka FELDA yang duduk goyang kaki kerana segala kerja diupahkan kepada orang dari Indonesia.



Gambar 15: Nama "Pandai Sikek" ada dalam lirik lagu Minang - Ayam Den Lapeh.



 Gambar 16: Dalam perjalan balik untuk bermalam di Padang, saya lihat bangunan ini yang sangat unik rupabentuknya yang merupakan sebuah masjid yang masih dalam pembinaan.  

Saya petik pengenalan mengenai masjid ini dari Wikipedia:



Masjid Raya Sumatera Barat atau juga dikenal sebagai Masjid Mahligai Minang adalah salah satu masjid terbesar di Indonesia yang terletak di Kecamatan Padang Utara, Kota Padang, Sumatera Barat. Masjid yang pembangunannya masih dalam tahap pengerjaan ini merupakan masjid terbesar di Sumatera Barat.
Pembangunan masjid ini dimulai dengan peletakan batu pertama pada 21 Desember 2007 oleh Gubernur Sumatera Barat saat itu, Gamawan Fauzi. Pengerjaannya dilakukan dalam beberapa tahap yang terkendala karena hanya mengandalkan dana APBD Sumatera Barat.
Hingga saat ini pemakaian masjid ini untuk aktivitas ibadah belum dapat dilakukan karena ketiadaan fasilitas listrik dan air bersih.[1] Meski tidak rutin, masjid ini sudah difungsikan untuk berbagai kegiatan; tabligh akbar dan pelaksanaan Salat Ied. Selain itu, kegiatan wirid di lingkungan pegawai negeri sipil pemerintah provinsi Sumatera Barat dipusatkan di masjid ini.

Banyak juga tempat di dunia ini (selain Mekah dan Madinah) yang telah saya lawati, tetapi tidak teringin sangat nak pergi melawat lagi, tetapi tidak dengan Bukit Tinggi. Entah kenapa ? Mungkin  tempat ini adalah tanah tumpah darah nenek moyang saya sebelum mereka berhijrah ke di Negeri Sembilan, beratus-ratus tahun dulu.

Cerita selanjutnya mengenai apa yang saya makan di sana ada di sini.








68 comments:

  1. Jangankan Bukit Tinggi Indonesia, Bukit Tinggi atas sikit dari Gombak tu pun baru sekali saya sampai.

    Walhal susur galur keturunan saya (Datuk saya = ayah kepada bapa saya) berasal dari Bukit Tinggi. Masih ada anak cucu kepada datuk saya tu di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupanya kakcik juga ada darah Minang .. elok susuri dan eratkan semula ikatan yang sedia ada.

      Delete
  2. Best pergi Bukit Tinggi, nyaman je rasa alam, Saya yang dah pergi 2 kali pun tetap seronok nak pergi lagi. Insha Allah bulan 11 nanti. Org pompuan seronoknya pi Bukit Tinggi apa lagi shopping kain sulamlah. Ianya lebeh cantik daripada di Bandong dan Jakarta. Sayangnya sampai kelok 37, kalau sampai bawah terus menuju Rumah Bung HAMKA, seronok mendengar cerita mengenai Almarhum Bung Hamka dari cerita anak buahnya. Boleh beli buku hasil tulisan Almarhum Bung HAMKA juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga menyimpan azam untuk pergi lagi terutamanya mengunjungi rumah almarhum HAMKA itu ..

      Delete
  3. Sdr al-lavendari,

    " Banyak juga tempat di dunia ini (selain Mekah dan Madinah) yang telah saya lawati, tetapi tidak teringin sangat nak pergi melawat lagi, tetapi tidak dengan Bukit Tinggi. Entah kenapa ? Mungkin tempat ini adalah tanah tumpah darah nenek moyang saya sebelum mereka berhijrah ke di Negeri Sembilan, beratus-ratus tahun dulu."

    Saya setuju 'amek-amek' dengan ungkapan di atas.

    ReplyDelete
  4. kat sana , surau dekat dekat ....

    hari tu , saya nampak ada seorang ibu bersama dua anaknya solat di tengah tengah sawah....
    cuacanya yang nyaman ... membolehkan mereka berbuat demikian .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga ada nampak seorang wanita bertelekung putih tengah solat .. sayang saya tak sempat ambil gambarnya.

      Delete
  5. Total semuanya berapa kelok uncle?
    Terbayang nyaman nya solat kat masjid tepi sawah padi tu...masjid lama kat rumah wan saya di Rembau, pun tepi sawah padi...tapi dah tak tanam padinya lagi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. katanya ada 44 kelok .. tapi uncle tak habis semuanya .. nak jimatkan masa. lain kali kalau panjang umur, cadang nak habiskan.

      memang nyaman dan tenang sungguh tempatnya ..

      Delete
  6. sgt suka view di tanah tggi ni
    tingin nk pegi ke sini tp tu la...ada je bertembung dgn hal lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada hajat tu .. Insyaallah satu hari akan sampai.

      Delete
  7. As-salam Pak Ngah,

    kalau nak pergi Bukit Tinggi lagi, bawak zimah sama ye.. nak juga menjejak susur galur, asal usul keturunan.. sikit sebanyak terasa gak ngan lirik lagu WARIS feat Dato' Hattan "Apotah laie, mengaku ughang nogori, bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti, poie tanyo omak, poie tanyo uwan, kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan-kawan"

    baru2 ni tanya kak lang, dia jawab.."abah suku Seri Lemak a.k.a Solomak, mak suku Tiga Batu"

    kena buat research ni pak ngah.. huhuhuuu.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam.

      boleh diatur pergi sesama famili jer bila ada masa yang sesuai nanti.

      Delete
  8. Pak Ngah Aina pun pernah ambil gambar bertalar belakang masjid sama macam gambar Pak Ngah tu. Sama jugak Aina nak jugak pergi lagi sebab banyak tempat tak dpt pergi, sebab utama 1st day Aina gunakan untuk ziarah seorang teman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pakngah nak pergi lagi nanti, pakngah pastikan pergi bersama makngahnya ..Insyaallah.

      Delete
  9. Errm.. sikit lagi nak sampai Kelok Ampek Ampek.. :D
    Banyak lagi tempat menarik perlu di lawati di Bukit Tinggi nie.. nanti lain kali Pak Ngah datang lagi yerr...
    Gambar Jam Gadang tak der?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang nak pergi lagi .. gambar jam gadang tu rasanya dah masuk dalam entri dan fesbuk sebelumnya.

      Delete
  10. ASSALAMUAAIKUM..boleh tak bagi no cntact transport kat sana?tq :)

    ReplyDelete
  11. Pakngah, masa di sana menginap di hotel mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Padang, Pakngah duduk Bunda Hotel. Alamak dah lupa pulak nama hotel kat Bukit Tinggi tapi hotelnya sebelah Bunda Hotel Bukit Tinggi.

      Delete
  12. Catatan yang menarik Pak Ngah!!!
    Saya juga ada membuat pakej percutian menarik ke Bukititnggi Padang.Kalau nak sewa kereta dan supir pun bisa diuruskan disana.
    Dengan kos yang sangat murah dan memuaskan,Insyaallah...
    Boleh lihat di blog saya: http://freelancetour.blogspot.com
    Terimakasih Pak Ngah...

    ReplyDelete
  13. lawatla entry saya aisyahpadang.blogspot

    ReplyDelete
  14. memang best ke bukit tinggi..catatan pejalanan saya aisyahpadang.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Assalam. Pak Ngah.. booking hotel thru travel agent atau sendiri? saya bercadang nak booking hotel sendiri..n cuma nak sewa transport sahaja..apa pendapat Pak Ngah.. Ini 1st time travel sdri.. tp dah ada buat survey di blog2.. sya pergi berenam.. 3 dewasa..1 anak sek men, 1 sek ren, n 1 tadika.. Tqvm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam. Saya dulu booking thru travel agent. Kalau booking sendiri lagi bagus sebab kita boleh pilih hotel yang sesuai dgn kehendak kita. Misalnya nak hotel dekat tempat makan ke, shopping je, masjid ke .. terserah. Kalau agen yang book kan, ikut suka dialah. Transport tu eloklah disewa sebab kita tak tahu jalan di sana. Lagipun kalau kita bawa sendiri, kita tak bebas nak pandang kiri kanan di samping kita pun tak tahu jalan dan keadaan jalan dan pemanduan di sana.
      Semoga dapat membantu membuat keputusan.

      Delete
  16. jom melancong ke Medan, Indonesia... whatsapp saya 0175367426

    ReplyDelete
  17. salam...murah pakej tu rm350 sekepala....ada number x?boleh bg sini number travel tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tersangat murah ..macam tak percaya .. saya tak ada contact nombor mereka. buat masa ni saya cuma jadi friend fesbuk kepada pemandu kami dulu. Namanya Zulham Mumtaza. Mungkin sdr boleh friend dengan dia utk dapatkan maklumat darinya.

      Delete
  18. 7LINES HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Bagi tuan puan yang hendak bercuti kat padang dengan harga murah boleh contact

    Contact person : Firmansyah
    Mobile : +6282390797959 ( WhatsApp )
    E-Mail : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Betul tu... murah sgt pakej rm350 sekepala. Berapa org dlm rombongan tuan? Atau adakah tuan bayar semuanya separately... maksudnya makan lain, hotel lain, dan transport lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tak bayar asing-asing. Itu pun kita bayar pada masa nak balik kat hotel. Kami 7 orang sahaja...

      Delete
  20. saya ingin tahu ada x industri besi di sana yg membuat mata pisau atau golok.saya cuba membuat koleksi senjata sebagai perhiasan.dan saya adalah tukang kayu yg lebih kepada kraftangan

    ReplyDelete
  21. Memang murah... kongsilah dgn kami nama n agency yg tuan gunakan tu.... saya pun nak g jun nanti... nasihat tuan sangat membantu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shairul. Saya tidak ada maklumat agensi itu sebab orang lain yang uruskan. Saya ikut sahaja. Cuma sekarang ini saya masih berhubung dengan pemandu kami dahulu melalui fesbuknya. Namanya Zulham Mumtaza. Cuba pm dia .. rasanya dia tak keberatan untuk membantu.

      Delete
  22. Assalamualaikum...
    Salam dari MINANG KABAU..yang biasa disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..Salam juga dari saya ARMAN BUKITTINGGI.bergerak di bidang pelancongan sebagai pemandu wisata dan driver...Salam nak tumpang iklan kat blog ini..Bila ada tuan dan puan yang nak rancang melawat ke bukittinggi padang..Tapi belum ada contact untuk uruskan lawatan nya..Jangan risau hati...Saya boleh bantu untuk mempermudah urusan lawatan tuan dan puan..Untuk info lebih detail nya sila contact saya di talian...
    Call/sms/whatsapp.
    +6285374176166

    Terimakasih


    Wassalam

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum.
    Salam dari MINANG KABAU.Yang biasa disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG.Salam juga dari saya ARMAN BUKITTINGGI.bergerak di bidang pelancongan sebagai pemandu wisata dan driver.Saya saudara dari zulham mumtaza yang di sebut di blog ini..Saya nak tumpang iklan kat blog ini.Bila ada tuan dan puan yang merancang untuk melawat ke bukittinggi.Tapi tak ada contact untuk uruskan lawatan nya.Jangan risau..Saya boleh bantu untuk mempermudah urusan lawatan tuan dan.Untuk dapat kan info nya.Sila contact saya di talian...
    Call/sms/whatsapp.
    +6285374176166.
    E-mail.armanpribadi@gmail.com


    Terimakasih


    Wassalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaikumsalam. Terima kasih Arman. Saya akan simpan maklumat ini. Dulu saya pergi ke sana, semuanya di aturkan oleh Ferry dan Zulham. Sangat memuaskan hati.

      Delete
  24. Assalamualaikum kepada semua Percutian ke Bukittinggi Padang Saya Mukhlis Tourist Guide Kat Bukittinggi Padang,
    Bukittinggi Merupakan Destinasi Percutian Yang menarik untuk dikunjungi selain View yg cantik, makan sedap dan tempat Shopping Embroidery banyak pilihan dan penduduknya Muslim senang untuk cari makan
    Saya Mukhlis Driver cum Guide kat Bukittinggi bagi Tuan, Puan, abg,Akk yg nak datang Bukittinggi tapi belum ade contact untuk uruskan kat Bukittinggi insyallah saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin sesuai dgn apa yg di minta. Dan bagi yang nak sewa Transportasi Kereta Innova, Van Pregio,Bas ,Bukittinggi bandar kecil sejuk makan sedap, tempat Shopping kain sulam banyak dari yg murah, menengah, Quality dan bagus buat bisness jual balik maupun nak pakai sendiri. Sila datang Bukittinggi nanti saya akan bw kat home industry kain sulam baik yg nak beli sehelai atau pun borong. Saya utamakan Quality bukan Quantity sila call Whatsapp +628197513210 or +6281268422608 untuk buat tempahan
    Dan saya Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang Tidak mengatas namakan Travel Agent Manapun untuk Promote saya punya khidmad, 
    Dan saya ucapkan banyak terima kasih pada Blog ini atas share Percutian dengan adanya blog ni boleh berbagi Informasi dan khidmat

    Wassalam 
    Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang

    ReplyDelete
  25. salam tuan dan puan
    kami mohon izin promotion di blog ni
    kami salah satu agency pelancongan yang ada di bukittinggi,padang west sumatera indonesia.
    yang sudah memiliki legalitas yang sah yaitu Pt.RISFY HIDAYAH WISATA.
    bagi yang nak bercuti kat padang ,medan dll.boleh kami bantu uruskan.
    dengan harga yang berpatutan.
    untuk detail
    sila hubungi kami di talian phone /whatsapp: +6282169960060 ( edward ardy)
    atau tengok blog kami www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
    terima kasih sebelumnya

    wassalam

    (edward ardy)

    ReplyDelete
  26. salam kenal dari bukittinggi - padang
    bagi yang nak melawat kat bukittinggi - padang, nak dapat kan harga termurah, dengan layanan yang Insya Allah baik, tanpa ada additional cost, mengutamakan kepuasaan tetamu. yang nak bertanya, sila hubungi saya di : +62 813634 08670 ( whatsapp ), +62 823 82094294, fb / email : rooni_h80@yahoo.co.id, kami melayani sewa transportation ( avanza, innova, minibus 10 - 13 seat, microbus 25 seats ), Hotel kami memberikan harga murah je, sesuai dengan keinginan tetamu semua. Homestay rm 40/night/pax. so, bagi yang melawat kat sini, jangan ragu untuk bertanya pada kami.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum....
    Salam dari BUKITTINGGI PADANG...
    Salam juga dari saya ARMAN..
    Saya nak tumpang promotion..Bila ada Tuan dan Paun yang nak buat rancangan untuk melawat ke BUKITTINGGI PADANG.Tapi masih tercari cari contact untuk uruskan lawatan nya...Jangan risau...Saya boleh bantu uruskan lawatannya.Saya juga melayani jasa transport...Untuk info detail nya..sila contact saya ditalian.....
    Call/sms/what sapp....+6285374176166
    E_mail.armanpribadi123@gmail.com
    facebook... komen_ajo...


    Terimakasih


    Wassalam.....

    ReplyDelete
  28. salam tuan dan puan
    kami mohon izin promotion di blog ni
    kami salah satu agency pelancongan yang ada di bukittinggi,padang west sumatera indonesia.
    yang sudah memiliki legalitas yang sah yaitu Pt.RISFY HIDAYAH WISATA.
    bagi yang nak bercuti kat padang ,medan dll.boleh kami bantu uruskan.
    dengan harga yang berpatutan.
    untuk detail
    sila hubungi kami di talian phone /whatsapp: +6282169960060 ( edward ardy)
    atau tengok blog kami www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
    terima kasih sebelumnya

    wassalam

    (edward ardy)

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum...

    mohon maaf pada tuan/puan untuk boleh iklan dikit di sini. Semoga kebaikan hati puan dan puan untuk memberi izin iklan ini,menjadi amal ibadah allah swt hendak nya amin....

    Salam dari saya AlKY Padang-Bukittinggi.

    Kalau tuan dan puan nak melawat bukittinggi dan padang jangan risau hati sila hubunggi di no. +6285364057063. Kami juga menyediakan segala jenis transportasi...

    kami arrange secara profesional dan rasa dan dengan penuh rasa kekeluargaan juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali. seperti ke Padang-Bukittinggi.

    CONTACT PERSON: ALKY
    MOBILE:/WHATSAPP +6285364057063
    EMAIL: alkychaniago@gmail.com/ alkychan@ymail.com

    ReplyDelete
  30. maaf tuan / puan saya nk share sikit di blog ini.
    saya agency pelancongan di bandung, kalau ada yang berminat bercuti di bandung
    bisa contac saya.
    saya menyediakan sewa kreta untuk city tour bandung.
    ada pakej hotel dan transpot dengan harga yang berpatutan.


    wahtsap +6287821719271
    facebook brek.yahya19@gmail.com


    terimakasih

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

    Wassalam

    ReplyDelete
  32. Salam
    Melawat ke Medan dan tasik toba , sila dicuba layanan dari TIARA TOURS
    Harga pakej sangat murah dengan layanan prima

    Sila contact wa : +62 853 5898 2828 atau hantar email tiaratoursindonesia@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Melawat ke Medan dan Tasik Toba , sila booking di official agency. Booking in illegal there is a punishment USD 100 in Airport.
    Boleh dicuba layanan dari TIARA TOURS, harga sangat murah dan services best. Kami sangat berpengalaman mengurus lawatan lawatan ke Medan, Jakarta, Bandung, Bali dan tempat – tempat menarik lain di Indonesia. Sila contact celular / wa + 62 853 5898 2828 atau hantar email ke : tiaratoursindonesia@gmail.com
    Sila click http//www.tiaraasia.com

    TIARA TOURS
    Jalan Panglima Denai No. 76
    Medan. North Sumatera.Indonesia
    Tel : + 62 61 - 7 333 845
    Fax : + 6261 - 7 333 845
    Call Center : +62 81 383 53 50 91
    Mobile / WA : +62 853 5898 2828
    EMAIL : rajaparhobas@yahoo.com
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    EMAIL : tiaratours888@gmail.com
    SKYPE : VICTOR12126
    Facebook : TIARATOURS
    Website : www.tiaraasia.com

    ReplyDelete
  34. Saya bercadang ke sana hujung tahun ini unt melakukan aktiviti outdoor di sana. Maka untuk menjimatkan masa saya tidak dapat unt mengunjungi semua kedai2 sulaman yg bnyk. Jika Pak Ngah ke sana dan bawa Mak Ngahnya shopping, apakah satu kedai sulam yg Pak Ngah pasti akan bawa Mak Ngah yg kainnya cantik, berkualiti dan berharga mampu milik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah nak cakap sebab lebih kurang je semuanya .. lebih elok ditanyakan kpd guide kerana mereka lebih arif lagi.

      Delete
  35. Assalamualaikum
    Bagi tuan/puan yang nak bercadang melancong kat padang/bukittinggi dan sekitarnya kami dari 7lines holiday siap untuk membantu perjalan tuan/puan selama kat sini, insyaallah kami akan berikan service yang terbaik, bagi tuan/puan yang berminat boleh contact kami

    Phone number/what's app : 082390797959
    Email : firman_7linesholiday@yahoo.com
    7lines.holiday@gmail.com
    Blog : 7linesholiday.blogspot.com

    ReplyDelete
  36. SEWA KERETA MURAH BANDUNG

    JOM JOM BAGI MURAH

    Assalamualaikum Tuan/ Puan

    Mohon maaf jika mengganggu Blog Anda

    Perkenalkan kami dari ADELTRANS 81 Bandung Tour & Transport.
    Sebuah Compeny Sewa Kereta Murah Bandung yang memberikan perkhidmatan tour di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insya Allah, driver & tour guide kami yang profesional santun, peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

    Joom tempah Sewa Kerata Murah ADELTRANS 81 Bandung :

    Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 350.000

    # Toyota Innova (7 seat) / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 500.000

    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 625.000

    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 800.000

    # Toyota Hiace commuter (12 seat)
    Rate: IDR 825.000

    HARGA SUDAH TERMASUK:
    @ kereta
    @ Petrol
    @ Parking
    @ Driver
    @ FREE DRINK DALAM KERETA

    #UNTUK PICK UP JAKARTA HARGA BEZA#
    SILA CALL COMPENY ADELTRANS 81:
    Call :+6281572435003
    WA :+6281910422636
    WA :+6281809692300
    Email :ADELTRANS 81@GMAIL.COM

    Semoga Info Sewa Kereta Murah ADELTRANS 81 Dapat bermanfaat bagi Tuan/Puan yang ingin bercadang cuti di Bandung OR Jakarta
    #JOMMELAWATBANDUNG
    #JOMSHOPINGBANDUNG
    #JOMSHOPINGBANDUNG

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  37. KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com
    http://kitaholidays.blogspot.co.id/
    https://www.facebook.com/riko.kitaholidays

    Wassalam

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum
    Bagi tuan/puan yang nak bercadang melancong kat padang/bukittinggi dan sekitarnya kami dari 7lines holiday siap untuk membantu perjalan tuan/puan selama kat sini, insyaallah kami akan berikan service yang terbaik, bagi tuan/puan yang berminat boleh contact kami

    Phone number/what's app : 082390797959
    Email : firman_7linesholiday@yahoo.com
    7lines.holiday@gmail.com
    Blog : 7linesholiday.blogspot.com

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum,,,,
    salam sejahtera buat semua yang membaca blog ini
    kami syarikat mempunyai legalitas di indonesia, Nak tumpang promotion sikit
    bagi tuan puan yang nak melancong kat bukittinggi/ Padang,Kami 7LINES HOLIDAY tour & travel siap melayani anda kami sediakan : transport, hotel, and pakej tour
    contact person : firman
    Whats app : +62 82390 797959
    email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com
    blogger : 7linesholiday.blogspot.com
    insyaallah tuan & puan boleh puas dengan service kami

    ReplyDelete
  40. Salam pada admin
    Kami dari PT. MENARA HOLIDAY memawarkan pakej Percutian bukittinggi - padang. Banyak tempat" indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami
    Whatsapp : +6281372282345
    Email : menaraholiday88@gmail.com

    Insyaallah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi....
    Jom datang Bukittinggi-Padang

    Trims
    Wassalam

    PT. MENARA HOLIDAY

    ReplyDelete
  41. assalam, kami ada menyediakan ground pakej ke Padang-Bukit Tinggi dengan harga yg sangat berpatutan!bermula RM450, siap makan, hotel, entrance fee, transport, driver, tinggal bawa duit shopping je tau ^_^
    .
    whatsapp +6012-6047593
    ig @percutianbajet

    ReplyDelete
  42. Salam ...
    pakej perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel & pengangkutan) ... Murah Sampai pengsan ....

    Butiran Perjalanan

    Hari 1
    > Airport bandung
    > Pasar Baru Membeli belah
    > Studio Trans
    > TokoTiga (Branded Jeans)
    > Factory outlet
    > Makan malam

    Hari 2
    > Gunung Tangkuban Perahu
    > Grafika Cikole
    > Petik Strawberry
    >Luwak caffe
    > Naik kuda deranch
    > Floating market
    > Farhm House
    > Dusun Bambu{Cadangan}
    > Daun Kampung {Cadangan}
    > Rumah mode
    > Cihampelas Jeans Pusat
    > Paris van java
    > Makan malam

    Hari 3
    > Kawah putih
    > Valley Hot Spring
    > Kulit Cibaduyut kawasan jalan
    > Afrika Asia
    > Tebing keraton (Cadangan)
    > Kartika sari
    > Makan malam

    Hari 4
    > Keluar Hotel bandung
    > Airport Bandung

    syarat dan Syarat

    * Jumlah harga Seorang Adalah
    Rm 395/orang jika 2 orang
    Rm 330/orang jika 3 orang
    Rm 285/orang jika 4 orang
    Rm 250/orang jika 5 orang
    Rm 235/orang jika 6 orang

    -1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
    -Termasuk sarapan pagi bufet.

    Hotel Bandar bandung Adalah

    #Hotel Setara 3 Star #

    -Citra Dream


    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itenary.

    Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

    Syarikat Kami 100% pemandunya muslim Dan tidak payah Risau Mencari Tempat Makan Yang sedap Dan pastinya halal.

    Joom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

    Call / WhatsApp :
    +628 12 2121 567


    mytripbandoeng@gmail.com
    mytripbandoeng@yahoo.com

    www.sewakeretamurahbandung.com

    FB: MyTrip Bandoeng

    Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam ... wr..wb.

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum,, Salam sejahtera buat semua pengunjung blog ini. Kami dari 7lines Holiday bukittinggi seperti siap membantu perjalanan tuan / puan yang hendak melawat ke padang/bukittinggi tanah minangkabau di tahun 2016 ini,,,, kami menyediakan Sewa kereta, Voucher Hotel, dan Pakej Tour, jika tuan / puan membutuhkan informasi silahkan hubungi kami Contact Person : Firmansyah Email : firman_7linesholiday@yahoo.com
    Ofice : +62 752 32371
    Mobile / whats app +62 823 90 797 959
    Insyaallah tuan / puan akan senang dengan layanan kami
    Sila kunjungi website kami
    www.7linesholiday.com
    7linesholiday.blogspot.com

    ReplyDelete
  44. Sewa kenderaan untuk percutian yang berbaloi kat Padang dan Bukittinggi

    Asslamualaikum Tuan/Puan.

    Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

    Our motto : We serve you with heart

    Wassalam
    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  45. Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
    Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  46. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete
  47. bila tuan/puan nak merancang melancong kat bukittinggi padang indon sila bagi tempahan ke contac kami..,kamj menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan pakej percutian bukittinggi padang indonesia dengan harga jimat dan berbaloi
    Wassap. + 6285356000747
    Emel. sinaralamwisata1409@gmail.com
    Website. www.sinaralamwisata.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum pasti bila. Terima kasih atas pelawaannya.

      Delete
  48. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP …. WE ARE BACK WITH FULL TEAM
    COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL.
    DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS LAWATAN PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
    SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.


    PAKEJ LAWATAN SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
    DISINI SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN SILA LETAK KOMENT.

    PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %
    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
    INOVA REBORN (05 ORANG )
    ISUZU ELF (11 ORANG )
    ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
    TOYOTA HIACE (11 ORANG )
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
    BUS PERSIARANG (40 0RANG )

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.