Tuesday, March 31, 2015

MARI BELAJAR BAHASA NEGERI SEMBILAN: PELAJARAN 2.




Untuk makluman, entri ini merupakan sambungan dari entri ini.

PELAJARAN 
2.
Huruf 'at' jadi huruf 'ek'


Saya juga perhatikan, orang N9 akan menukarkan sebutan hampir semua huruf 'at' yang berada di hujung perkataan kepada huruf 'ek'.  Anda hanya perlu tukarkan huruf 'at'  kepada 'ek'. Mudah kan !

Contoh:

amat - amek
buat - buek 
cawat - cawek
darat - darek
ikat - ikek
lumat - lumek
muat - muek
pacat - pacek
panjat - panjek
sumbat - sumbek
tambat - tambek

Nampak macam mudah, tapi dari pengalaman saya, ramai orang bukan N9 yang terkena di sini sebab banyak pengecualiannya. Bukan sembarangan sahaja boleh tukar 'at' kepada 'ek'. Tak ada petua, cuma  kena hati-hati sahaja. Misalnya.

Adat tak boleh tukar jadi adek.
Batat tak boleh tukar jadi batek.
Jawat tak boleh tukar jadi jawek.
Ketat tak boleh tukar jadi kotek.
Gawat tak boleh tukar jadi gawek.
Hebat tak boleh tukar jadi hebek.

Selain dari itu, nama khas seperti kampung Lonek bukan berasal dari perkataan Lenat dan kampung Bongek juga bukan berasal perkataan Bengat.

Contoh: Dari Lonek poei ko Bongek nak caghi ketupek. Boli soikek, makan sobinjek toruih tojoluek sobab dah boghulek.


4 comments:

  1. Saya boleh faham tapi sukar untuk bercakap dalam loghat Nismilan ni... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasalah kakcik .. isteri saya dah 35 tahun dengan saya dan duduk di Nismilan pun dah hampir 10 tahun, masih tak tahu cakap Nismilan.

      Delete
  2. Opss kalau saya sah-sah kantoi silap dekat perkataan ketat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha .. bahaya tu ..boleh merah muka dibuatnya.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.