Thursday, December 7, 2017

NAK AMBIL KIRI KE KANAN?




Entri ini adalah sambungan dari entri ini.

Dalam perjalanan balik, pada persimpangan yang pertama kelihatan papan tanda di sebelah kanan tertulis KLIA dan papan tanda sebelah kira pun serupa ada tertulis KLIA iaitu jalan yang saya cari untuk balik ke Sereman.  Masa datang tadi saya dari arah kanan tetapi agak banyak simpang siurnya.
 
Saya pulak belum pernah ikut kiri. Keputusan perlu dibuat segera sebelum lampu bertukar hijau. Nak ambil kanan ke nak ambil kiri? Hari sudah menunjukkan hampir 11 malam dan saya perlu balik juga ke seremban malam itu kerana esok pagi-pagi isteri saya ada urusan penting di tempat kami.

Kemudian terdetik dalam hati saya, "ah .. cubalah ambil simpang kiri, entah-entah lagi cepat dan dekat. Kalau sesat nanti, kita minta bantuan Googel Map"

Dipendekkan cerita, memang betul jalan yang saya ambil itu paling mudah dan cepat serta dekat untuk ke destinasi yang saya tuju. Alhamdulillah.

Pengajarannya: Jangan takut mencuba sesuatu yang baru yang baik dan halal. 

10 comments:

  1. Belum cuba, belum tahu.
    Dah cuba, baru tahu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang-kadang dah cuba baru tahu peritnya .. hehe.

      Delete
  2. takpe, tkde google map pun sign board banyak kan pak ngah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sign board kat Malaysia ni banyak yang mengelirukan atau kedudukannya tak berapa kena.

      Delete
  3. Biasa orang kata 'langkah kanan'
    takde pulak'langkah kiri'.
    Tapi yang kiri pun boleh jadi kanan kalau kita tukar posisi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul cakap anda tu .. kalau mahu yang kiri duduk di kanan, mudah je, tukar arah posisi kita.

      Delete
  4. Assalamualaikum Bang Haji.. :-)

    Belajar dari kesilapan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Betul tu, tapi jangan pula kita mengulangi kesilapan yang sama dua kali.

      Delete
  5. Replies
    1. dua tiga kali saya baca .. apa itu cubatak ? rupanya cuba tak .. hehe.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.