Friday, August 8, 2014

APA BEZA PULAU DENGAN SERANG ?



  Gambar hiasan hasil carian Google.


Secara ringkasnya, mengikut DBP makna pulau ada dua:

" 1. kawasan tanah yg dikelilingi air di laut atau di sungai. 2.  memisahkan dr yg lain; mengasingkan, tidak mempedulikan, memboikot ... "

Saya ambil makna yang kedua iaitu memisahkan dari yang lain, mengasingkan, tidak mempedulikan atau memboikot. 

Kalau kita tidak mempedulikan atau  memulaukan seseorang, apa selalunya kita buat ? Kita menjauhi dia, tidak bercakap malah senyum pun tidak.

Tapi kalau kita pergi rumah dia, cakap macam-macam kat dia, itu namanya serang dan bukannya pulau atau boikot. Betul tak ? Atau saya yang jahil.


Ini kesan pulau ke ?


20 comments:

  1. hmmm memboikot dgn penuh hemah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu .. jgn sampai ada yg teraniaya.

      Delete
  2. cantik ...
    bercuti di pulau bestttt ..
    tapi kalau kena pulau ngan kaan2 ... hancusss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaan2 ... adalah. kawan kawan ... kih kih typo error

      Delete
    2. Orang yg kena pulau boleh saiko kalau lelama.

      Delete
  3. Elok pulau je... Biarkan dia sorang-sorang kat pulau.. Buat tak tahu je.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yg sepatutnya .. ni lebih2 pulak.

      Delete
  4. Memulau.. boikot dengan bijak dan berhemah.. bukan sampai pecahkan cermin tu .. adoiiii :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat setuju .. pecahkan cermin tu dah jenayah.

      Delete
  5. Pulau...mcm pulau itu sendiri...biarkan dia hidup sorang2...kita buat tak tahu sudahhh... :D
    Serang...ada sikit2 mcm nak pergi berperang... hihih. Mcm samseng pun ada...kira masuk rumah orang tidak bagi salam. Tak menghormati hak orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padahal implikasi pulau lebih berkesan.

      Delete
  6. ish kat mane yg sampai mcm tu? Malu jadi malaysiann..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat macamana .. ini sahajalah tanahair kita.

      Delete
  7. Walau sy dr PULAU Pinang, jgn pulaukan sy di atas alasan sy memboikot. Serangan boleh disabit dengan jenayah. Bahaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kalau dpt tangkap pemecah cermin tu, bersedialah utk dibicarakan.

      Delete
  8. Hehee betul PakNgah, setuju benar la saya dengan pandangan PakNgah nih ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada pandangan lain pun, akan saya raikan.

      Delete
  9. Masalahnya, ramai yang tak faham dengan konsep boikoi aka pulau ni.
    Polis pulak buat tak nampak je, patut ambil tindakan, terangkan kat iklan kt tv ke ape ke.

    http://nurulzayani.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertindak secara ikut-ikutan .. itulah jadinya.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.