Tuesday, June 27, 2017

KISAH SAYA MELAWAT KENALAN YANG KENA STROKE.

Gambar hiasan hasil carian Google.

Di penghujung puasa baru-baru ini, selepas solat 'Asar terus dari surau, saya mengunjungi seorang kawan yang kena stroke di rumahnya. Saya lebih tua 10 tahun darinya.

Saya perhatikan dia bersusah payah untuk bangun dari kerusi yang didudukinya sebaik melihat saya memasuki perkarangan rumahnya. Masa itu dia duduk melayan beberapa orang tetamu lain yang saya kenali di meja luar rumahnya.

 "Saya suka sangat bila haji datang" terpacul kata-kata dari mulutnya yang senget sebelah sambil merangkul saya. Saya dapat kesan suaranya sedikit bergetar dan kelihatan air matanya menitis. Entah mengapa air mata saya juga turut menitis.

Kemudian saya bertanya khabarnya sambil saya melabuhkan punggung di kerusi yang tersedia. "Ada sikit improvement", dia menjawab dengan suara yang tersangkut-sangkut yang agak sukar untuk saya fahami. Tetiba rasa bersalah menyelinap dalam benak saya kerana tidak segera menzirahi dia sebaik mendapat tahu akan nasib yang menimpanya. Saya juga tidak menyangka yang dia begitu gembira menerima kunjungan saya kerana kami pun berkawan biasa-biasa sahaja.

Seterusnya dia rancak menceritakan rutin hariannya sejak ditimpa sakit serta ubat-ubatan dan rawatan yang telah dan sedang dilaluinya. Saya mendapat maklum bahawa tidak sedikit wang yang terpaksa dibelanjakan dan pengorbanan ahli keluarga yang menjaganya.

Selepas beberapa ketika saya pun beredar kerana waktu untuk berbuka pun sudah hampir dan berazam untuk mengunjunginya lagi.

Pengajaran:

1. Jangan bertangguh melawat kenalan yang sakit.
2. Insafi dan syukuri kesihatan yang sedang kita nikmati.
3. Sakit tidak menanti tua. 




7 comments:

  1. Setuju uncle..sakit tidak kenal usia,begitu juga ajal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dgn itu hargailah kesihatan kita dgn buat benda2 yg berfaedah.

      Delete
  2. Assalamualaikum pak ngah..bila membaca coretan ini teringat masa 4 kali saya di intubated (ditidurkan@koma)..sehingga kini bila berjumpa doktor yang merawat akan keluar ungkapan "liat" benar kamu.orang lain macam kamu ni dah lama pergi.terasa sungguh nikmat sihat dan diberi kesempatan untuk mehimpun bekal..semoga pak ngah dan seisi keluarga sihat selalu.salam aidilfitri buat pakngah dan keluarga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Jarang orang diberi kesempatan sampai 4 kali .. mmg bertuah badan. SHRMZB juga dari Pakngah utk awak sekeluarga.

      Delete
  3. Sakit merupakan ujian yang berat.. Masa,wang dan kasih sayang diperlukan..

    Semoga kita dilindungi dari ujian sedemikian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan jika diuji juga, harus redha dan bersabar menghadapinya.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.