Thursday, August 6, 2015

ADA SESIAPA YANG PERNAH SAMPAI KE PULAU REUNION ?

"On 29 July 2015, marine debris was found on Réunion Island which was confirmed to be a flaperon from Flight 370.[25][26][27]" - Petikan dari Wikipedia.


Sejak dari tarikh itu nama Pulau Reunion sering-sering di sebut-sebut dalam media masa dan perbualan seharian sebahagian rakyat Malaysia. Saya sendiri turut berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang pulau ini.

Berikut adalah serba sedikit maklumat mengenai pulau Reunion berdasarkan pencarian saya dengan bantuan Google.


Sejarah:

Saya agak tertarik bila dinyatakan bahawa pulau ini mungkin juga turut dikunjungi pelaut Melayu seperti petikan di bawah.


Penduduk sekarang berhijrah dari Afrika, Asia, India dan Eropah beberapa abad yang lalu kerana pulau ini pada asalnya tiada berpenghuni.

Lokasi.

Pulau ini berada di Lautan India, di timur pulau Madagascar dan kira-kira 175 km tenggara pulau Mauritius, ialau pulau terdekat dengannya. Ia merupakan sebuah wilayah seberang laut bagi negara Peranchis. Lihat peta di bawah.

 

Gambar 1: Kedudukan Pulau Reunion di lautan India

Keluasan: 970 batu persegi (2,511 km persegi). Lebih tiga kali ganda lebih luas dari negara Singapura (716 km persegi).


 

Gambar 2: Peta Pulau yang seakan-akan  Pulau Pinang.

Penduduk: Penduduknya adalah seramai 844,994 orang mengikut statistik pada bulan Januai 2014.   Penduduk yang berugama Islam adalah kira-kira 3% dari jumlah penduduk dan khabarnya terdapat masjid di bandar-bandar besar.


Gambar 3: Salah sebuah masjid yang terdapat di pulau ini.
 

Gambar 4: Sebahagian bandarnya yang nampak moden dan bersih.


Gambar 5: Sebahagian penduduknya yang seakan-akan komposisi penduduk Malaysia, dalam satu perhimpunan.


Begitulah serba sedikit tentang latarbelakang Pulau Reunion. Saya nak cerita lebih-lebih pun tak pandai, sebab saya pun belum PERNAH sampai lagi ke sana. Apa yang di paparkan hanyalah berdasarkan carian di internet sahaja. Kalau tidak tepat harap maaf dan mohon diperbetulkan.

Adakan anda sudah sampai ke sini ?

10 comments:

  1. Assalamualaikum Bang Haji..

    Menarik dan tak pernah tahu ada juga orang Islam berada di Pulau ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam Ust.

      Saya lagi pulak .. pulau tu pun baru dengar.

      Delete
  2. salam pak ngah..
    Saya tak pernah sampai sana.
    Mungkin selepas ini boleh jadi salah satu destinasi impian utk ber "reunion"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali.

      kalau awak pergi sana nanti, buatlah entri kat blog .. teringin juga nak tahu lebih lanjut.

      Delete
  3. Wah..menarik pendedahan ini,
    Inilah pertama kali saya tau wujudnya pulau reunion
    Dan lagi kagum...baru tau, pulau ni ada penghuni...siap dah ada bandar moden tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun baru sedar akan kewujudan pulau ini selepas penemuan serpihan pesawat itu.

      Delete
  4. Replies
    1. kalau pergi, tak risaulah tentang makanan halal.

      Delete
  5. Terima kasih uncle atas infonya. Siap ada masjid yg cantik rupanya kat situ

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.