Wednesday, April 7, 2010

SIAPA NAK TENGOK KONSERT ?

"Saya sedang merancang untuk menganjurkan sebuah konsert penghargaan buat arwah bapa saya. Saya mahu mengumpulkan para penyanyi 1960-an yang masih hidup pada konsert itu"
- Mohd. Fareed anak arwah M. Shariff, penyanyi 60 an.

Komen saya.

1. Ye lah, lain orang lain cara dia membuat penghargaan kepada arwah bapa dia. Ada orang buat tahlil, ada orang beri sedekah kepada anak-anak yatim. Terpulanglah ..!

2. Elok juga di kumpulkan penyanyi yang masih hidup tu. Kalau di kumpulkan penyanyi yang tidak hidup lagi, takut tak ada orang pula nak pergi tengok konsert tu. Nanti rugi pulak .. !


.

69 comments:

  1. yang n0 2 tu menakutkan plk..

    ReplyDelete
  2. Haha.. Sinis :D Tapi mendalam!

    ReplyDelete
  3. haha nak tergelak baca komen pakcik yg no 2 tu..

    tapi betul gak, nak buat penghargaan adalah lebih baik baut kenduri arwah ke.. semoga tenang di sana

    ReplyDelete
  4. tn hj,
    lain kolam, lain air..
    lain pantai, lain pasir,
    teroulang pd waris,
    nk wat camno pd bapanya..

    ReplyDelete
  5. haih!.. apa nak buat...akhir zaman.

    ReplyDelete
  6. Hehehehe... tribute ler tu.

    Lama sungguh saya tak pegi tengok konsert. Ada sama macam funfair tu tak?

    ReplyDelete
  7. Salam abg.

    Kalau setakat buat kenduri tahlil itu biasa. Taklah keluar berita di suratkabar hehehe

    psst - rumah M Sharif tu lat satu rumah dari rumah makcik saya di Kg Baru.

    ReplyDelete
  8. bangang pun ada jugak kekadang diorang nie...

    ReplyDelete
  9. sgt menakutkan yg no 2..kang jd zombie kampung pisang lak...

    ReplyDelete
  10. mungkin untuk mengembalikan nostalgia buat yang seangkatan dengan arwah ayahnya kot?

    tp ayat "buat penghargaan arwah bapa saya" adalah kurang sesuai, atau bg dia ada makna lain,tp x tahu ayat yg sesuai jdnya dia guna ayat yg tu.

    ReplyDelete
  11. ntah2 dia dah buat dua-dua kot. Cuma yg no1 tuh tak masuk paper... berita tak sensasi lah katakan..hehehe..

    p/s: off topic: pic pencuri hati 2 tuh sapa? anak awak ker? cun ekk..

    ReplyDelete
  12. sedekah pon macam-macam sedekah, kalo rasa nak sedekah dosa teruskan lah usaha 'murni' tu

    ReplyDelete
  13. adakah ini hasil didikan dari seorang ayah?

    ReplyDelete
  14. Dari sudut Syurgawi ~

    Setiap anak akan membuat sesuatu yang terbaik untuk arwah bapanya

    Manakala,

    Sudut Duniawi ~ Menghidupkan dan mengenang kembali nostalgia teman2 seperjuangan bapanya.

    Yang penting niat .

    ReplyDelete
  15. salam

    matlamat tidak menghalal kan cara

    ReplyDelete
  16. jika 'niat' bisa menghalalkan 'cara', saya mahu buat konsert dangdut di tanah perkuburan yang menempatkan ahli keluarga saya yang telah pergi.

    'Niat saya ikhlas' untuk menghiburkan mereka. Boleh gitu?

    ReplyDelete
  17. Cantik abang hamzah..bolehlah ber ago go sama sama..hehe!

    ReplyDelete
  18. sharami

    ya.. ada orang yang tengok profil awak. pakcik baru tadi tengok .. dah 9,864 views. Hebat ! Tapi kenapa awak tutup blog. Kalau pakcik nak tutup blog pakcik, boleh tolong ajar caranya.

    ReplyDelete
  19. anif®

    baguslah awak faham maksud saya !

    ReplyDelete
  20. che'pit

    mungkin dia juga dah buat kot seperti kata Finaz !

    ReplyDelete
  21. sahromnasrudin

    itu sebab saya kata .. "terpulanglah .."

    ReplyDelete
  22. Mr PenyuBiru

    Ada mata tengok, ada telinga dengar, ada mulut tutup, ada tangan tulis !

    ReplyDelete
  23. YB

    Salam juga kepada awak. Saya juga meminati lagu2 M Sharif tapi suara tak boleh tarik macam suara dia.

    ReplyDelete
  24. azieazah

    Entah .. saya tengok konsert AF je kat tv.

    ReplyDelete
  25. ~0~

    Pastinya dia orang tak rasa gitu !

    ReplyDelete
  26. mEiZ SHA

    Susah betul nak taip nama awak ni .. kejap huruf kecik kejap huruf besar ! hehe

    ReplyDelete
  27. sayangsayangibu

    agak-agaknya begitu lah !

    ReplyDelete
  28. Finaz

    Yang no. 1, saya pasti dia dah buat !

    p/s: memang semua tu anak saya, tapi yang mana satu awak maksudkan sebab semuanya cun belaka !

    ReplyDelete
  29. Hidier

    Wallahua'lam .. tak tahu pakcik jawapannya.

    ReplyDelete
  30. blueCITY®

    cara juga mesti sesuai dengan matlamat !

    ReplyDelete
  31. al-mankaraqi

    saya merayu kepada awak janganlah hendaknya diteruskan niat awak itu !

    ReplyDelete
  32. relevan

    tak larat dah .. tayar spare menjadi penghalang !

    ReplyDelete
  33. Ahhh...sadisnya...





    Kesian roh aruah di alam sana....



    (Ada ke yang tergerak menajanya...agaknya?)

    ReplyDelete
  34. Lagu ni pun ada...kesian bapak..pergi meninggalkan anak sekadar penerus warisan ...
    Moga usaha itu gagal dan digantikan dgn yg lebih menginsafkan diri ...apatah lagi mereka yg telah pergi..
    terlalu memerlukan bantuan cahaya dari kita...yg masih hidup..!

    ReplyDelete
  35. hehe.. papepun jgn yg x hdp dah le

    ReplyDelete
  36. xiiinam

    mungkin juga ramai yang akan menaja ! kita tengoklah nanti

    ReplyDelete
  37. LanaBulau

    Semoga harapan awak itu menjadi kenyataan !

    ReplyDelete
  38. maiyah

    kalau betul jadi, kenapa ?

    ReplyDelete
  39. errrrkkkk??... ngerinya bunyi.. anjur konsert buleh buat 'arwah' yg kt bawah tu tenang ke?.. aduuuhh... risaunya kalau tersalah asuh anak2...

    duluuuuu.... pernah dengar ada org cerita - lamaaaa dah cerita nih - tak tau la mitos ke tahyul ker..
    "ada org ni, dia kata penah "TERjumpa" 'artis' veteran yg minta supaya JANGAN DIPUTARKAN FILEM DAN LAGU2 DIA DULU.. sebab, setiap kali dimainkan lagu dan filem dia.. "DIA" SAKIT "DI SANA" TUH..

    WALLAHU'ALAM BISAWAB.. (sebab org yg mencertiakan tu pun dh 'tak ada' utk menjawab..)

    ReplyDelete
  40. salam...
    alahai, trkadang kesian gak kt arwah bapa2 yg dpt anak camni.....nk wat camnekn, zaman dh brubah?????

    ReplyDelete
  41. kenduri arwah org biasa buat..nak yg dtg pun takat A Rahaman Hasan n kumpulan apa ntah yg veteran punya artis tuu..

    buat konsert Nabil ke ,Datuk Siti Datuk Mokthar pun nak dtg ,siap sedondon lagi...ada value berita...hehehe ..rezeki!!!

    ReplyDelete
  42. menarik....anak bapak.
    berfikir diluar kotak kebiasaan.
    elok tu....sesuaikan dengan konsep satu malaysia dikonsert tersebut.

    elok lagi dijemput Menteri Di Jabatan Perdana Menteri merasmikannya.....

    ReplyDelete
  43. Salam Tuan Hamzah,

    komen no 2 memang lawak sungguh. Tapi kan betul kata Che' Pit kalau nak buat penghargaan doa anak2 yg soleh tu lagi afdal.

    ReplyDelete
  44. kesian nya mamat tu..
    pikir roh ayah dia akan hepi la nanti..


    alfatihah..

    ReplyDelete
  45. "Kita Pikirlah Sendiri"..
    eh!..betul ker tagline nih!!

    ReplyDelete
  46. KAKTINY

    kalau pun cerita tu tak betul, kita patut ambil iktibar darinya.

    p/s: saya suka penutup komnen kaktiny macam pantun pulak..bisawab dengan menjawab.

    ReplyDelete
  47. nza

    nak salahkan siapa ? memang zaman dah berubah, tetapi ada perkara yang tak boleh diubah.

    ReplyDelete
  48. ikan emas

    mungkin benar cakap awak tu .. yang penting ada nilai berita !

    ReplyDelete
  49. abu muaz

    komen awak lagi bisa, pedas dan tajam menikam ke dalam kalbu ku !

    ReplyDelete
  50. Aidah

    Agaknya .. doa2 juga, konsert2 juga !

    ReplyDelete
  51. aida ali

    ada juga artis yang baik seperti Rabbani, Raihan, Hijaz dan mungkin juga siti nurhaliza dsb.

    ReplyDelete
  52. alvin

    entahlah .. barangkali itulah yang ada dalam fikiran dia kot.

    ReplyDelete
  53. sha

    apa salahnya boleh buat tagline yang baru !

    ReplyDelete
  54. suara tak boleh tarik takpe bang. Jgn nafas tak boleh tarik

    hehehe

    Jgn marah bang. Gurau pagi2

    ReplyDelete
  55. hahaha.. pagi2 hajar dah ketawa baca ayat en hamzah yang bawah tu.. hik3x...

    lau la kumpul penyanyi2 yang xidup lg xleh hajar nak bayangkan... muahahaha...

    ReplyDelete
  56. Rasanya kalau dijemput penyanyi 60an yang telah tiada pun orait gak... biar mereka kasi tazkirah sikit pada para penonton.. :)

    ReplyDelete
  57. hajarus

    saya sendiri pun tak boleh bayangkan ..!

    ReplyDelete
  58. Nida

    kalau dia orang benar2 datang, saya orang pertama yang cabut !

    ReplyDelete
  59. YB

    Ada petua supaya nafas jadi panjang ?

    ReplyDelete
  60. salam, maaf lewat komen. Langkah mohd fareed, sy kira satu usaha yg harus diberi pujian.Selepas bersara ini timbul pula minat sy kpd musik pop melayu th 60'an. Sy meneliti majalah2 lama dan terpaca satu artikel oleh aimi jarr dlm majalah mastika th 1967..pd th 1965 m.osman berjumpa beliau menyatakan hasrat untk merakamkn lagu dlm piring hitam, tapi penulis nampk kurng yakin kerana kump. pancaragm pd masa itu sesuai untk majlis2 keramaian shj..m.osman terus merakm lg 'suzana' dan apabila dimainkan pertama kali di radio s'pura, esoknya ramai yg telefon juruhebah bertanya siapakh penyanyi tersebut..tidak lama kemudian muncul penyanyi2 baru spt Datuk jefrydin, a.ramlee dll. Dikatakan kemunculan a'katan pop baru ini telah menguburkn(sy gunakn perkataan yg diguna oleh penulis) lagu2 p.ramlee yg telah bertapak selama 15 th..minat kpd lg2 barat jg telah berkurangan..sesungguhnya tanpa a'katan pop 60'an ini sy rasa lg2 melayu pd masa ini hanya berkisar kp keroncong dan lg2 ahli shj..a'katan pop 60'an adalah perintis kpd lg2 melayu moden skrg..sy dan kump kecil di amcorp mall tiap2 ahad selalu bincng mengenai pop melayu 60'an..ironinya pakar rujuk sy adalah yg lahir pd th 1971..beliau katakn kpd sy alangkh indahnya kalau dia ada pd th 60'an..dpt menikmati kemerduan lg2 th 60'an..sedih kalau kita lupa mereka..

    ReplyDelete
  61. retroman

    ya .. saya setuju, lagu 60an ada aura dan warna dia tersendiri.

    teringin nak dengar awak nyanyi lagu Kisah dan Tauladan !

    ReplyDelete
  62. ralat: Al-lavendari.. ruj. komen sy bth 12 april 2010, perkataan yg digunakan oleh penulis artikel berkenaan ialah 'di-lumpohkan'(dlm ayat sy sesuai melumpuhkan) bukan menguburkan..harap dpt dibetulkan untk mengelak kekeliruan.

    ReplyDelete
  63. retroman

    ralat di terima. terima kasih atas penjelasan.

    ReplyDelete
  64. Kebetulan saya kenal budak Fareed tu.. Budak Fareed tu skrg terlibat dengan penerbitan Imam Muda di Astro. Alhamdulillah, banyak berubah dah..

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.