Monday, June 29, 2015

BUKAN SUSAH NAK MENYAKITKAN HATI ORANG.



 Gambar hiasa dari album pemilik blog ini.
 
Salah satu tabiat segelintir orang kita ialah meleletak kereta hanya untuk kesenangqn diri sendiri. Walaupun segelintir tapi kadang-kadang boleh melibatkan ketidak selesaan kepada ramai orang.

Pernah satu hari saya pergi kenduri kawin rakan sepejabat kat area Bangi. Hari itu hari Sabtu di mana saya sedang membuat diploma DEPS di Universiti Malaysia. Masa rehat tengah hari yang hanya kira-kira satu jam itu saya pergunakan untuk hadir kenduri itu.

Saya sampai orang tengah ramai. Kereta di letakan sepanjang jalan kiri dan kanan bersusun-susun. Saya masuk satu kawasan lapang di mana saya dapati telah banyak kereta diletakkan.

Pendek cerita lepas makan, selepas mengucapkan terima kasih kepada pengantin saya pun bergegas ke kereta untuk balik semula ke UM. Saya dapati ada sebuah kereta yang diletakan betul-betul di muka jalan masuk ke tempat kereta saya diletakan kerana tempat meletak kereta di kawasan itu sudah penuh. Ia telah menghalang semua kenderaan untuk keluar masuk. Sakitnya hati saya. Sudahlah masa singkat, hari panas, ada pulak manusia yang hanya pentingkan diri sendiri buat perangai.  Sampainya hati orang ini. Kalau basikal atau motorsikal bolehlah saya alihkan ke tepi.


Lalu saya bergegas pergi ke tempat orang kenduri tadi dan meminta dibuat pengumuman supaya mengalihkan kereta nombor sekian-sekian. Selang beberapa lama saya lihat seorang lelaki baya-baya saya dengan muka masam tanpa menoleh kepada saya berjalan menuju keretanya dan terus berundur mengalihkan keretanya ke tempat lain. Kotlah nak minta maaf. Bedebah betul. 

Throwback - Pagi Tadi Saya Terima Diploma.