Thursday, January 1, 2015

MEMINIMUMKAN KESAN BANJIR - PANDANGAN SEORANG DOKTOR MUDA.

Kesan taufan yang melanda salah sebuah negeri di USA - gambar hasil carian Google.

Bencana alam memang tidak dapat siapa menolaknya. Itu adalah takdir Ilahi. Akan tetapi kita boleh berikhtiar mengurangkan kesannya. 

Kalau bencana itu puting beliung, misalnya berlaku di negara maju seperti Amerika Syarikat berbanding di dunia ke tiga seperti Bangladesh, kesannya adalah berbeza. Walaupun dari kerosakan harta benda mungkin tidak banyak berbeza, tetapi dengan izinNya kehilangan jiwa di negara maju adalah kurang kerana mereka telah membuat persediaan awal.

Saya tidak berniat nak tunjuk pandai dalam hal ini. Cumanya saya tertarik dan ingin berkongsi pandangan yang sangat bernas dari Dr. Khairul Faizie Mohammad Kamar, seorang doktor muda yang saya rasa boleh digunakan sebagi input semasa membuat persediaan menghadapi bencana banjir pada masa akan datang.

Saya petik sepenuhnya tulisan beliau di wall fesbuknya seperti di bawah.


" Pernah tengok siri Doomsday Preppers di Nat Geo?

Betapa teliti & teraturnya mereka buat persiapan, kan?

Melihat musibah banjir mega kali ini, tak salah utk kita bersiap sedia seteliti & seteratur mereka dalam rancangan Doomsday Preppers itu. Jadi proaktif, jangan hanya berharap bantuan.

1- Ubah mentaliti

Ini paling penting. Bagi yg bermentaliti " banjir itu pesta main air", tolong ubah mentaliti ini. Terapkan dalam diri sendiri, anak anak, ahli keluarga tentang bahayanya banjir. Cari ilmu tentang bahaya banjir. Bahaya mati lemas, bahaya penyakit2 berjangkit.Mungkin boleh dibuat penerangan di sekolah2 di area Pantai Timur setiap kali masuk bulan Okt/ Nov tentang bahaya banjir, jadi minda kanak kanak sekolah akan sentiasa di ' brainwash'. Semasa sesi brainwash ini, selitkan sekali ilmu asas bantuan kecemasan, yg sesuai ikut peringkat umur kanak2.

2- Jangan degil, jadi open minded

Ini pun penting. Banyak laporan mengatakan sikap sesetengah mangsa banjir yang dari awal awal lagi disuruh berpindah, tapi enggan berpindah sebab menyangkakan banjir itu banjir biasa / setiap tahun banjir, dah lali/ rumah tak akan kena banjir. Jika laporan2 ini benar, maka sila ubah sikap. Berpindah bila di suruh berpindah. Dan boleh agak/ ada instinct kalau lihat hujan dah 4- 5hari lebat non -stop. Berpindah masa air tiada/ tahap buku lali, adalah jauh lebih mudah & selamat VS berpindah masa air dah paras dada.

3- Bersiap sedia seawal Oktober setiap tahun

Umum mengetahui musim banjir di Pantai Timur mmg masa hujung tahun( Nov, maybe Dec). Jadi seawal Oktober, buat persiapan berikut:
- beli pelampung / life jacket.
- beli ziplock bag. Simpan dokumen penting siap siap dlm ziplock bag.
- beli stok makanan kering / dlm tin / boleh terus makan ( tak peru masak). Boleh juga simpan stok makanan ni dlm ziplock bag
- beli lilin, lighter, ubat nyamuk, torchlight--simpan dlm ziplock bag
- bagi yg ada sakit kronik, segala ubat2 masukkan dlm ziplock bag
- bagi yg ada baby/anak kecil, beli extra drypers / susu formula
- bagi wanita, sediakan stok pad/tuala wanita
- sediakan selimut kecil/ extra stokin

SEMUA BENDA2 INI, SIMPAN DALAM SATU BACKPACK KALIS AIR/BERKUALITI TINGGI. PASTIKAN BACKPACK INI MUDAH DI GAPAI DI SAAT KECEMASAN. SEORANG KENA ADA SATU BACKPACK INI, JADINYA KALAU AHLI RUMAH ADA 5, MAKA KENA ADA 5 BACKPACK.

Persiapan awal barang2 ini bagi memastikan anda tidak kelaparan, at least utk 2 - 3 hari..anda tidak kesejukan..anda tidak kesakitan..anda tidak di gigit nyamuk di pusat pemindahan/ dalam khemah atas bukit.

4- Bagi yg mampu beli handphone beribu ringgit, tolong invest beli extra bateri. Di saat genting, tak guna ada charger sebab elektrik tiada. Ataupun anda beli satu handphone cikai bernilai RM120-200, sebagai back-up handphone. Pastikan masuk aja awal Nov setiap tahun, anda sentiasa charge handphone back up ini.

5- Kenalpasti port selamat utk parking kenderaan anda. Kalau hujan dah start on going 3- 4hari, dan desas desus air akan naik, kpd yg mampu/ ada lebih dari satu kenderaan, sila ' post' kenderaan anda ke tempat lain yg lebih tinggi.

6- Bagi yg berkemampuan, ambil insuran khas yg cover bencana alam seperti banjir. Sebab harganya tinggi sikit, tu sebab saya kata bagi yg mampu. Berbual lah dgn wakil insurance anda...dan pastikan ianya patuh syariah ( eg Etika Takaful, PRU- BSN Takaful, etc etc)"

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Andai sekurang kurangnya 40 - 50% mereka yang bakal terlibat banjir boleh bersedia semacam ini, Insya Allah kesulitan mega dapat diminima kan."

Saya juga tertarik dengan komen yang diberikan oleh salah seorang pengomen iaitu Ell Suhaiella seperti di bawah yang saya rasa ada benarnya.

"Oh satu lagi, empangan bila tiba musim tengkujuh ini, pihak berwajib mesti buka awal2, jgn sekat tunggu penuh hampir pecah sbb bila dah penuh mmg kena bukak, jadi menambah buruk keadaan. Setiap tahun kita tahun negara jiran thai lepaskan air empangan mereka, jd pihak kerajaan kita sepatutnya sedar dan bertindak utk atasi mslh ini. Saya setuju perlu ada pengurusan banjir yg lebih efisyen."

Kadangan-kadang ada ketikanya dalam menghadapi situasi cemas atau dharurat, lebih baik gunakan komensen dan budi bicara dari SOP (Standard Operating Procedure).

Nota kaki. Tulisan yang 'bold' itu saya punya.