Friday, February 19, 2010

4 SPESIS ANAK ..!


Secara umumnya anak-anak kita dalam konteks pembelajaran, boleh di kategorikan kepada 4 spesis.

1. Cerdik serta rajin
2. Cerdik tapi malas.
3. Kurang cerdik tapi rajin.
4. Kurang cerdik serta pemalas.

1. Spesis cerdik serta rajin ni makayah tak kena migrin. Spesis ini selalunya mejadi kebanggaan dan harapan keluarga. Kalau dia anak yang tua, dia akan jadi 'role model' kepada adik-adiknya.

2. Spesis cerdik tapi malas selalu buat makayah jadi cemas. Macamana pun akhirnya dia berjaya juga walaupun mungkin terpaksa mengulang berkali-kali. Dia ini macam arnab dalam kisah dongeng arnab berlumba lari dengan kura-kura. Akhirnya dia sampai juga selepas kura-kura sampai.

3. Spesis kurang cerdik tapi rajin ini sedar diri. Dia tahu dia tak berapa cerdik sebab tu dia rajin belajar. Dia ni pulak macam kura-kura dalam kisah di atas. Dia sampai dulu daripada arnab.

4. Spesis kurang cerdik serta pemalas ni selalunya bikin kepala makayah pusing. Kalau kena anak bongsu atau anak tunggal, lagi pusinglah kepala makayah.

Apa pun spesis anak-anak kita, kita terimalah seadanya kerana mereka adalah amanah dariNya. Setiap orang adalah unik dan ada kelebihan, minat, peribadi dan bakat masing-masing. Kalau kena cara didiknya, Insyaallah semuanya akan jadi insan yang berguna juga akhirnya.

p.s. Sebelum orang tanya baik saya jawab. Kelima-lima anak orang yang saya pelihara, semua spesis tu ada kecuali spesis yang nombor 1. Namun begitu alhamdulillah, 3 orang dari Fasa 1 dah graduate dari IPT. Dua lagi yang masih bersekolah rendah dari Fasa 2, tak tahulah apa nak jadi nanti. Saya adalah spesis no. 4 !

Gambar Sisipan - 3


Dalam gambar ini ada 4 orang sahaja .. yang tua sekali dah ada keluarga sendiri dan dah beranak pinak. Dia orang bergaya dengan cermin mata lama makayah dia orang. Gambar tu bukan makayah dia orang yang ambilkan.

Inilah cermin mata yang pernah saya pakai suatu ketika dulu. Beratnya setiap satu lebih kurang 1/2 kilogram. Saya pun tak tahu macam mana saya boleh tahan memakainya dulu.


... bersambung empat spesis boss !
ini pun entri lama dikitar semula ..

66 comments:

  1. Salam ziarah. Anak itu anugerah dan rezki dari Allah. Ada orang tak dapat anak.

    ReplyDelete
  2. hehe Oh! Alangkah bergaya anak2 awak.. tabik springg utk ur little girl pakai cmin mata sbelah transparent sebelah hitam hehehe..

    awak spesis no4?? ye ker? Oh tapi mungkin gak lah kot (sbb awak org lelaki hehehe..) - org lelaki kan mmg lah mmg hehe..

    anak2 saya, sy pun xtau spesis apa lagi. Sbb kejap no1, kejap yg lain lak no2, kang tukar no3 pastu no4 pastu no1 balik..ntahhh..

    ReplyDelete
  3. 4 spesis yg ada ni boleh dikira spesis paling baik klu nk dibanding dgn spesis ala alien yg kita tk tahu asal usulnye... huhuhu!

    ReplyDelete
  4. saya spisis no.5. agak2 apa bang? heheh

    ReplyDelete
  5. >>____<<


    yg penting semua spesis anak2 tu jadi spesis "manusia" bukan spesis makhluk angker! keh3x.


    phewww ~ cermin mata yg cool!!!

    ReplyDelete
  6. finaz
    yang cermin mata sebelah tu sunglasses mak dia. awak spesis no berapa ?

    ReplyDelete
  7. Teja
    kat mana ada spesis ala alien ..saya bela sorang !

    ReplyDelete
  8. hhuuh.. hensem2 anak bro.

    wa rasa wa yang jenis pmalas dan payah nak diajar.

    ReplyDelete
  9. tijah
    spesis no 5 ni macam pasembor .. semua ada. tapi saya percaya awak spesis no 1.

    ReplyDelete
  10. frodo
    awak rasa awak spesis no berapa ?

    ReplyDelete
  11. huhuhuhuhu ...

    kalau dikira2 masalah
    and kengerian yg pnh dibawa
    sah xder syak wasangka ....
    spesis no 4 ...

    >>___<<


    p/s: wooooo, gambar dah tukaaa pakcil al? cool!!! cam gambar org dulu2 .... klasik

    ReplyDelete
  12. rasa2 saya spesis nombor berapa??...

    kalau anak bujang saya, buat masa ni dia dlm katogeri no.3...

    kadang mama dia yg kurang sabar sbb penat ngajor tapi anak payah nak dapat....

    ke mama dia yang mmg takde bakat jadik cikgu ya....hahaha...

    sesuka hati salahkan anak kan...

    papepun saya tetap doakan dia berjaya dunia akhirat, tak jadi doktor or peguam pun takpe, saya suka lagik dia jadi ustaz....

    at least dia boleh doakan saya bila saya dah takde nanti... aminnnn

    ReplyDelete
  13. Salam Pak Ngah..

    Harap2 semua anak2 Nida spesis nombor satulah hendaknya... aminnnn....

    Bila tengok cermin mata ni teringat masa Nida muda2 dulu... semua cermin mata besau2 sampai kawan2 pun ejek. Tapi masa tu takdelah rasa malu sangat, kenapa ek?

    ReplyDelete
  14. mmg kalo bab anak ni nak kene byk sbr biar camna pun sikapnya apalagi kalo kita tahu dia kurang cerdik

    kura-kura.. hehe cam aku ker

    ReplyDelete
  15. ain
    ngajar anak sendiri memang susah. cepat je naik angin. pengalaman sayalah. sebab kita nak anak kita pandai. tapi herannya kalau ngajar anak orang, kita boleh sabar lak!

    ReplyDelete
  16. Salam...

    Saya anak 4 orang....semua no ada...indah bagai warna pelangi...

    ReplyDelete
  17. nida
    salam kembali. masa dulu tak malu pakai cermin mata besar sebab dah trend masa tu. kalau kecik sangat kita yang nampak pelik pulak. bukan sahaja cermin mata besar, tali leher dan seluar (bell bottom) pun besar. saya ada gambar2nya. malu pulak nak tunjuk !

    ReplyDelete
  18. salam tuan. Lama tak singgah ni. spesis ke 4 pun berguna juga suatu hari nanti

    ReplyDelete
  19. maiyah
    mesti ada kelebihannya tuhan beri pada setiap orang. mungkin kelebihannya bukan dalam bidang akademik tapi dalam bidang lain.

    ReplyDelete
  20. frodo
    bukan macam gambar orang dulu2 tetapi memang orang dulu2 pun !

    ReplyDelete
  21. adilah
    untunglah awak kalau macam tu ! emak kepada budak2 tu, spesis apa pulak ?

    ReplyDelete
  22. abu muaz
    salam kembali.
    contohnya saya lah kan ! hehe
    dah ok ke line internet ?

    ReplyDelete
  23. Saya ada 3 orang anak yang mempunyai 3 spesis yang berlainan..tapi saya belum mempunyai 3 orang isteri yang 3 spesis berlainan..

    ReplyDelete
  24. kalau kurang cerdik serta kurang malas macam mana

    ReplyDelete
  25. hahahhahaha pakcik releven!!!


    >>____<<

    ReplyDelete
  26. SALAM BANG, sumo dah pakai spek tu, boleh lah tuuu...

    ReplyDelete
  27. Salam Tuan Hamzah,
    Betul apa yg dikatakan. Anak tu anugerah Allah. Walau apa pun kategori spesies anak kita tu, kita kena terima ngan redha.

    Betullah cermin mata zaman 70 an semuanya besar2. Sy pun menggunakan cermin mata. Hairan gak macam manalah sy boleh tahan pakai berat2 tu. Kalau di ingat memang menggelikan hati, hehehe

    ReplyDelete
  28. mamai
    kalau kurang cerdik serta kurang malas ..itu namanya kurang asam !

    ReplyDelete
  29. frodo
    pakcik relevan awak tu nak test market !

    ReplyDelete
  30. annie
    tu bukan spek dia orang punya .. itu abah dia yang punya !

    ReplyDelete
  31. aidah
    sekarang ni ada sorang je yang pakai cermin mata besar macam tu iaitu ketua menteri Sarawak ..YAB Datuk Patinggi Taib Mahmud !

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum, apa2 pun spesis mereka tu, mereka tetap anugerah yang paling berharga buat makayah...jagalah sebaik munkin..

    ReplyDelete
  33. saya spesies no. 1 kot...hehe..masuk lif tekan sendiri..

    ReplyDelete
  34. siti murni
    baguslah tu .. minta2 lif tak rosaklah !

    ReplyDelete
  35. Salam Bang.
    Abg merendah dirilah kata diri tu spesis no 4. Kalau abg no 4, saya mau spesis no 5 huhuhu

    ReplyDelete
  36. YB
    spesis no.5, Tijah dah booking awal2 lagi. baca kat atas tu. Fasa 1 & 2 tu datang dari factory yang sama. tak ada cadangan nak buka factory baru .. kecuali kalau di paksa makngahnya !

    ReplyDelete
  37. Fasa 1 ada..fasa 2 pun ada..
    bila pulak nak ada fasa 3 ???

    ReplyDelete
  38. ikan emas
    jawapan saya kepada soalan itu sama dengan jawapan saya kepada Yunus Badawi di atas.

    ReplyDelete
  39. sebab saya belum ada anak, so nak tau gak spesis utk golongan mak dan bapak.

    Ada spesis tak al?

    ReplyDelete
  40. mentibang laut
    tentu ada spesis makayah ! awak spesis no berapa ?

    ReplyDelete
  41. TUAN, sy tak sabar nk tunggu spesis bos tue tau...adakah salah satunya bossini??hehehehe

    ReplyDelete
  42. sahromnasrudin
    sabar .. masanya akan tiba !

    ReplyDelete
  43. kategori 5 -

    tgh2 antara cerdik dgn x cerdik dan tgh2 antara rajin dan malas..

    ReplyDelete
  44. kalau boleh nak jadi spesis no 1 lah. ntah..saya pun tak tau spesis mana skrg.

    ReplyDelete
  45. kebanyakan jenis spesis tu ade dalam keluarga kebanyakan orang juga....seme nya ada... ade kelebihan & kekurangannya....apa2 pun seme itu adalah amanah drp Allah swt...

    Ramai juga orang tak dapat anak! simpati dengan golongan ini....

    ReplyDelete
  46. salam..terima kasih..saya ada anak yang no.2..spesia no.2..tersangat la susah hati dibuatnya..bila dah baca N3 ni..saya rasa lega sikit...

    ReplyDelete
  47. Anak saya ada 4. Cyukup 4 kategori tu....mereka dah pilih seorang satu. Semua ada...





    Tapi ibu mereka......cerdik dan rajin..he..he..

    ReplyDelete
  48. Owhhh tuan ...

    saya suka komen balas dari tuan .

    Nampaknya... tuan memang seorang yang berbakat dari semua segi dan sudut.

    Saya akui, sengaja pada tulisan saya akan selitkan sesuatu yang 'paranormal' .

    Hanya pembaca bijak seperti tuan akan mengetahuinya .

    ReplyDelete
  49. che pit
    cuma ada 4 spesis sahaja. spesis ke 5 adalah PATI.

    ReplyDelete
  50. mentibang laut
    semua spesis ada kegunaannya. takkan semua nak jadi atau boleh jadi PM atau Jeneral 5 bintang kan !

    ReplyDelete
  51. saya suka gambar non-colour 'si pencuri hati' 1 .

    Saya pasti . Sidialah yang telah mencuri hati tuan hingga terus tidak dipulang-pulangkan sehingga sekarang !

    and...

    ' 4 spesis anak..!'

    Yup ! itulah SAYA .( termasuk dalam kesemua kategori ).

    ReplyDelete
  52. sonata
    yang tak dapat anak tu, Dia akan balas dalam bentuk lain pulak. atau kalau dia dapat anak, mungkin akan ada musibah. serahkan kepadaNya kerana Dia adalah sebaik-baik perancang.

    ReplyDelete
  53. Erna
    awak dah dikira beruntung tu sebab dapat anak yang cerdik. selalunya orang cerdik ni dia malas sikit. kena banyak bagi motivasi.

    ReplyDelete
  54. xiiinam
    saya sangat percaya kepada ibunya yang berada dalam spesis no 1.

    ReplyDelete
  55. liNda
    awak ni tak habis2 nak memuji saya. teruskanlah ...!

    ReplyDelete
  56. linda
    sedang saya balas komen, komen awak yang kedua masuk. saya jadi confucius sekarang. komen awak yang pertama untuk entri saya yang mana satu ?

    ReplyDelete
  57. Salam bang.

    saya dah baca komen tijah dan komen abg tentang spesis no 5 tu. Betullah saya ni macam pasembor. Nasib jadi org jugak akhirnya hehehe

    ReplyDelete
  58. Tumpang lalu: makngah

    pakngah suruh makngah paksa dia buka kilang baru. Baik2 sikit dgn pakngah ni. Skrg dia dah ramai peminat hehehe

    ReplyDelete
  59. Mama , anak tak ramai tapi dlm dua tu semua species campur aduk ABC cam rojak kejap jadi species 1, kejap tukar kaler species 2, then tukar font jadi specie 3, ompek dan limo. Masih dlm proses tumbersaran dan mencari jati diri. Tak gitu pak?

    ReplyDelete
  60. Salam bang.

    Dah sempat cakap kat makngah ke belum? Saja singgah sini kejap sambil buat round rukun tetangga hehehe

    ReplyDelete
  61. Besarnya cermin mata pakngah Hamzah dulu...

    ReplyDelete
  62. ha tu dia spesis anak2. saya rasa saya nombor 1 kot, hahaha berlagak. Tapi kadang2 bila jadi anak spesis ni, agak penat sebab harapan ibu bapa terlalu tinggi, tanggungjawap tu lebih besar and takut nak buat silap. haaaa luahan gitu. hehehe
    setengah kilo berat, tak kuar pulak bijik mata nyer.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.