Friday, February 19, 2010

4 SPESIS BOSS ...!

Boss boleh saja (kalau mahu) dikategorikan kepada empat spesis iaitu; Boss Yang Teruk; Boss Yang Elok; Boss Yang Cemerlang; dan Boss Yang Malang.

1. Boss Yang Teruk.

Hanya pandai mengarah dan marah. Dia sendiri tak pandai buat, sebab dia belum pernah buat. Dia dapat jadi boss, sebab ada degree dan sebab dah lama kerja. Kalau orang bawah tanya, dia jawab "tak kan itu pun nak tanya saya". Sebenarnya dia sendiri tak tahu nak jawab. Namun begitu dia cukup cekap melihat kesilapan orang bawah tapi jarang perasan kerja-kerja yang telah begitu banyak disempurnakan oleh orang bawahnya.

2. Boss Yang Elok.

Dia boleh beri tunjuk ajar. Jika orang bawah buat silap, dia akan betulkan. Kalau orang bawah tanya, dia tunjukkan jalan atau cara nak membuatnya. Dia boleh tunjuk, sebab dia dah pernah buat.

3. Boss Yang Cemerlang.

Dia boleh merangsang orang bawah buat kerja tanpa diarah atau di marah. Kalau orang bawah tanya, dia jawab, “buatlah ikut kesesuaian, tanpa melanggar sebarang peraturan. Yang pentingnya objektif organisasi kita yang telah kita persetujui bersama tercapai".

4. Boss Yang Malang.

Semua kerja dia kena buat sendiri. Anak buah seorang pun tak boleh di harap. Kalau orang bawah tanya, dia terus nangis. Kesian dia !

Soalan ?

A. Apakah spesis boss anda ?

B. Kalau anda adalah boss, apakah spesis yang rasanya sesuai untuk anda?

Gambar Sisipan - 4


Yang ni perasan jadi Boss !



.. lepas ni sambung 4 Spesis Anak Buah !

63 comments:

  1. kalu pakai hugo boss dikira bos tak? hehe

    ReplyDelete
  2. kalau saya jadi bos....mesti jadi bos yang malang...kerana memang tak ada daya kepimpinan.....


    Saya pernah jumpa bos no 1

    Lepas ni buat 4 spesies isteri....boleh?

    ReplyDelete
  3. orang bawahan ingat jadi bos ni seronok..sebab tau asyik arah,kerja sain dan bagi aje kat orang bawah,main fb dan memblog, ada masa skandal...gaji banyak !!

    bos pulak ingat jadi orang bawahan lagi bagus,buat apa yang disuruh saja..Kalau kerja silap bos yang kena.Cukup time balik.Tak payah pening-pening fikir.Kalau bos marah pun buat-buat tak tau !!

    .....dari senarai tu, walau rasa macam tak percaya, tapi saya dah jumpa semua spesies tersebut !! ..Kalau Ikan Emas ni bos bagaimana pulak ya??

    ReplyDelete
  4. owhh...boss saya tergolong dalam golongan yang pertama.how bad..
    kadang2 dia kata..

    "kalo tak tau tanya maaa...tak kena bayar punye"

    bile kita tanye..dia cakap..

    "macam ni punya hal pun u nak tanye i ke?"

    ksimpulannya..emosi tak menentu je bila ada boss macam ni..

    ReplyDelete
  5. A. hmm ex boss CP takde dlm senarai.. dia mmg pakar dlm bidang dia, tapi x ngam dgn anka2 buah..
    err anak2 buah yg tak ngam dgn dia..

    B. CP jadi boss yang serius, tapi ank buah suka, ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  6. apsal gmbr awak tuh di blur kan? Tu gmbr terkini ker? Hehehe..siap ada mic, awak berceramah atau awak mnyanyi masa tuh? hahahaha..
    (sori awak soklan off topic semuanya. Tapi sila jawab jugak TQ)

    - saya kerja sendiri. So sayalah boss, sayalah kuli, sayalah driver, sayalah data entry, sayalah tukang cleaner, sayalah tea lady dan sayalah segalanya... patutlah saya busy sangat hehe..

    p/s: sata tag awak. So sila jawab semua soklan kat blog saya (20questions) dlm versi jwpn awak. TQ

    ReplyDelete
  7. saya respek pengurusan arwah P.Ramlee dalam cerita Ali baba dan 40 penyamun.

    ReplyDelete
  8. 2nd bos saya adalah bos specis no 1 .. sangatttt teruk ...

    kalau saya jadi bos nanti .. insyaallah saya akan jadi bos no 2 ...

    ReplyDelete
  9. saya harap abg boss yg penyayang..belikan nasi lemak utk nak buah setiap pagi...

    ReplyDelete
  10. Mr PenyuBiru
    tak tahu saya nak menjawab soalan awak, sebab saya tak kenal dengan hugo boss ! dia orang malaysia ke ?

    ReplyDelete
  11. xiiinam
    kenapa guna perkataan kalau ..
    4 spesis isteri coming soon !

    ReplyDelete
  12. ikan emas
    samada boss atau orang bawahan, kita tak akan terlepas dari ...

    1. kena buat apa yang tak nak buat;
    dan
    2. tak dapat buat apa yang nak buat.

    ReplyDelete
  13. mimie
    awak dah kerja ke ? pakcik ingatkan baru form 5 !

    ReplyDelete
  14. saye xda boss lagi..ngee~
    tapi saya nk jd bos nombor 3...
    kkeekkkekke...syok cket !!!

    ReplyDelete
  15. che pit
    kalau awak serius anak buah awak suka .. kalau awak melawak, mungkin anak buah awak jadi serius kot !

    ReplyDelete
  16. finaz
    gambar tu diblurkan sbb tak nak nampak aurat. masa tu saya bagi pep talk kat anak buah.

    soalan tag awak tak menarik langsung !
    awak jadi tea lady untuk siapa ?

    ReplyDelete
  17. abu muaz
    memang awak ni peminat tegar p. ramlee rupanya !

    ReplyDelete
  18. jijah
    jadi boss no. 2 tak apa, jangan jadi ... no 2.

    ReplyDelete
  19. alvin
    tak kan setiap hari nak makan nasi lemak. cepat sakit sbb banyak kolesteral. selang2lah dengan mee kari, satay, pizza, lemang, tapai, mekdi ke ? untuk seimbang belikan juga buah anggur, kiwi, epal dsb. tentu anak buah suka. kalau tak percaya awak buat dulu.

    ReplyDelete
  20. ann
    kata kerja kat bank ! cita2 yang bagus nak jadi boss no.3

    ReplyDelete
  21. one zaba
    boss yang lupa dirinya boss tak apa jangan jadi boss yang lupa diri !

    ReplyDelete
  22. hahaaa sy sgt suka entry ni! bos sy sgt tuttttt..tp bos (tuan tanah blog ni) sgt baik! rugi xsempat bkerja sama..huhu

    ReplyDelete
  23. fatrina
    mana tahu entah2 kalau awak kerja dengan saya, saya bertukar jadi singa pulak !

    p.s. selamat pengantin baru. semoga segera menimang cahaya mata !

    ReplyDelete
  24. setiap karakter yg dinyatakan adalah perlu utk jadi seorg bos.. nama pun bos..biasala kan..

    ReplyDelete
  25. Kena berkalau...sebab tak mungkin saya jadi bos. Ha..ha..

    ReplyDelete
  26. im the boss heheh.. suma boss tu pun dah jumpa

    ReplyDelete
  27. pakcik!!!! saya dah 27 taun pakcik..sekolah tanak amek dah student tua mcm sy ni..

    **tp best jugak pakcik cakap sy mcm dak skolah..

    terasa remaja kejap...
    hehehe

    ReplyDelete
  28. Salam Tuan Hamzah,

    Sebelum jadi surirumah sepenuh masa, sy pernah bekerja. Sy pernah dapat Bos No 1,2 dan 3.Bos No 1 tu masa sy jumpa masa kerja di Johor. Dia ni hanya pandai cakap je. Memang dia ada Masters, tapi rasanya sijil tu beli je kot. Cakap mcm bagus je. Yg dia tahu hanya komplen je. Satu hari sy naik angin, sy cakap kalau pandai sgt nape tak buat sendiri. Lepas tu sy suruh dia tunjuk kat sy macam mana nk buat. Terkejut dia sebab sy lawan dia. Sejak dari hari tu tak berani dia kacau sy lagi. Bos No 2, masa sy kerja di Melaka. Dia ni memang sy suka sangat tengok karakter dia. Kalau ada masalah pun cool je. Kita tengok pun tak berserabut otak. Bos No 3 , sy jumpa masa kerja di KL. Dia ni memang sentiasa "down to earth". Kalau ada apa2 problem pun dia akan dengar dulu apa masalah kita and then bincang sama2 macam mana nk handle. Memang profesional. Masa kerja ngan dia memang kurang stress. Tapi rasanya bos no 4 tu sy lah sekarang ni. Jadi 2nd bos untuk anak2 dan hubby. Sekarang ni hubby kat overseas, semua kerja sy kena buat. Melayan kerenah anak2, huhuhu sedih dibuatnya. Dari Finance manager hinggalah housekeeping mgr merangkap driver sy kena buat. Tapi takpe bos macam ni besar pahalanya. (1st time bg komen panjang lebar, seronok ngan topik ni)

    ReplyDelete
  29. saya kadang-kadang terlupa yg saya nih ada boss..Boss pulak jarang-jarang mengingatkan kami yg dia tuh boss..

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. pakcik..mestila semua nak jadik b0s yg baik..

    ReplyDelete
  32. Salam Pak Ngah..

    Alngkah bagusnya andai dalam dunia ni ramai yang bos spesis 2 dan 3... mesti kerjaku syurgaku, rumah dah jadi nombor 2. (jangan sampai terpikat kat teman sekerja dah ler... )

    ReplyDelete
  33. mentibang laut
    boss yang efektif ialah mereka yang dapat menyempurnakan sesuatu tugasan dengan mengembleng tenaga semua anak buahnya.

    ReplyDelete
  34. xiiinam
    awak pernah dengar perkataan "accidental boss" tak ? mungkin ia akan berlaku kepada awak satu hari nanti. namun begitu dalam kehidupan harian sekarang pun awak sebenarnya telah menjadi boss. tapi boss yang tak perasan dia jadi boss.

    ReplyDelete
  35. maiyah
    bagus .. awak mengaku awak jadi boss. jadilah boss yang baik !

    ReplyDelete
  36. mimie
    saya teka umur awak berdasarkan gambar hitam putih tu ! kalau 27 tahun pun masih muda belia lagi.

    ReplyDelete
  37. aidah
    salam kembali. saya seronok mendapat komen yang panjang. ia bermakna tulisan saya betul2 menyentuh hati dan perasaan awak. awak harus bersyukur kerana dalam keadaan sekarang awak dapat meneruskan hidup dengan teratur tanpa perlu bantuan orang lain.

    ReplyDelete
  38. sha
    awak bertuah kerana dapat boss yang tidak bossy. permudahkan hidup dia nescaya hidup awak juga akan jadi mudah.

    ReplyDelete
  39. yb
    1. kuli kuli pun awak nak beli kapalterbang.
    2.jangan sebut fasal batak, nanti ada orang yang sensitif.
    3. komen awak kat entri saya sebelum ini saya tak dapat tunjuk kat makngahnya lagi. dia pergi tidur kat sekolah menemankan anak dia yang ada qiamulail.

    ReplyDelete
  40. sharamli
    betul semua orang nak jadi boss yang baik dan semua orang juga nak dapt boss yang baik.

    ReplyDelete
  41. nida
    kalau sama-sama bujang apa salahnya terpikat dengan teman sekerja. saya lagi suka kalau dapat boss no. 4, semua kerja dia buat sendiri !

    ReplyDelete
  42. Salam Bang.

    1.Kuli pun ada cita2 juga. Jgnkan kapalterbang, kuli yg nak beli KLCC pun ada.

    2. saya dah fikirkan penggunaan perkataan itu dan sensitivitinya. Dlm kontek ini saya tak berniat mengaitkan dgn mana2 suku kaum. Tapi kalau ada yg tersinggung saya minta maaf. Saya akan delete komen asal.

    3.Alhamdulillah rajin anak dan isteri abg buat qiamulail. Nape abg tak join sekali? hehehe
    Pagi ni bolehlah tunjukkan komen tu kat makngah. Kirim salam kat dia.

    ReplyDelete
  43. Biarlah kita menjadi boss yg baik lagi dihormati..

    ReplyDelete
  44. boss saya kategori no. 2...saya bakal jadi boss yg kategori no. 4 rasa nya..malang saya malang...lebih baik tak payah jadi boss..title boleh memusnahkan kemesraan...

    ReplyDelete
  45. Pernah perasan bos meow meow... tapi mama tak meow balik. Mama ngaummm jer. Ngeh ngeh ngeh...

    ReplyDelete
  46. Bila en asben marah , saya sebut 'BAIK BOSSSS ! '

    erkk.. itu dlm kategori mana erk ?

    ReplyDelete
  47. salam uncle,

    saya pernah dapat bos no. 2...

    untungnya saya tak pernah bermajikan kan bos no. 1...

    dan sekarang saya sangat bertuah punya bos no. 3....

    moga saya tahu menghargai apa yang saya ada dan bos saya tak jadi bos yang no. 4....

    aminnn.....

    ReplyDelete
  48. uncle, lepas ni uncle buat n3 perbandingan antara bos lelaki dan bos pompuan....

    seronok jugak kalau dapat baca pendapat kengkawan yang lain....

    ReplyDelete
  49. Bos jenis no 1 banyak di sektor swasta, terutama sekali di kilang-kilang. Salah satu sebab kenapa pelabur asing melarikan diri ke negara lain ialah bos jenis no 1 daripada kalangan rakyat tempatan. balik-balik yang dituduh tidak tahu bekerja ialah orang bawahan. Di kilang-kilang kelulusan tidak penting untuk menjadi bos. Yang penting sekali ialah skil untuk menceritakan keburukan orang bawah kepada ekspatriat.

    ReplyDelete
  50. Salam bang.

    abg cuti blogging ke sejak semalam. Dah letih saya singgah sini. Duit tol pun dah banyak habis huhuhu

    ReplyDelete
  51. Salam..
    Tak rasa nak jadi boss sbb dah ada boss di rumah yg cemerlang!
    Kalau di tempat kerja, boss jenis 1.

    ReplyDelete
  52. YB
    1. hari Jumaat, Sabtu dan Ahad saya penuh. letih tak terkira. ni gagahkan juga nak balas komen kengkawan. habis ni nak tidor. besok pagi baru cadang nak jalan2 pergi blog member2.
    2. makngahnya dah tengok komen awak. dia jawab "ngeh ngeh ngeh" .. itu aje.
    3. pasal tol tu apa ada hal, awak kan baru jer top up sampai RM400 lebih.

    ReplyDelete
  53. lanabulu
    bukan senang nak bagi senang semua orang !

    ReplyDelete
  54. siti murni
    tulah kadang2 orang nak sangat jadi boss. bila dah jadi boss baru tahu langit tinggi ke rendah kan !

    ReplyDelete
  55. mamawan
    awak adik beradik dengan Tiger Wood ke ?

    ReplyDelete
  56. liNda
    saya tak dapat bagi penilaian sebab saya tidak bekerja di bawah dia ! orang yang bekerja di bawah dialah yang sepatutnya lebih afdal beri penilaiahn !

    ReplyDelete
  57. ain 1
    awak bertuah sekarang dan awak adalah anak buah yang pandai mengenang jasa. saya rasa boss awak boleh meletakkan kepercayaan kepada awak.

    ain 2
    setakat ini saya belum ada idea lagi. kalau ilham datang nanti, saya buat perbandingan itu.

    ReplyDelete
  58. Encik Anon
    Begitu kisahnya ya. Saya tak pernah ada pengalaman bekerja di sektor swasta atau kilang. kalau begitu keadaannya tentulah pekerja merasa tertekan dan itu boleh menjejaskan produktiviti dan kualiti keluaran kilang tersebut.

    ReplyDelete
  59. shaniza
    baru adil .. kat tempat kerja dapat boss no. 1 dan kat rumah dapat boss yang cemerlang !

    ReplyDelete
  60. nasib baik bos sy no 3..siap ajar sy lagi camne nak pusing koding utk buat bayaran hehehehe

    ReplyDelete
  61. sahromnasrudin.
    mana pergi ? baru muncul ! kalau dapat boss no.3 kenalah balas kepercayaannya dengan memberikan yang terbaik. Jangan hampakan kepercayaannya.

    ReplyDelete
  62. Saya bertuah sebelum ni kerja kesemua boss saya jenis cemerlang, even ada benda yg dia tak tau, dia tanya saya elok2.
    Kalau saya jadi boss, saya adalah boss yg teruk huhuhu.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.