Wednesday, March 3, 2010

SAKIT TELINGA - APA SALAHNYA ?

Sakit betul telinga saya bila dengar orang menyalah guna  frasa  "apa salahnya "

Contoh:


"Apa salahnya saya membeli nombor ekor ... manalah tahu kot-kot ada rezeki, boleh juga nanti buat belanja anak-anak sekolah"


Komen saya:

Orang yang cakap macam ni, eloknya ditampar sahaja mukanya dan kemudian kita  minta maaf dan cakap :



" Apa salahnya saya saya menampar muka awak untuk memberi pengajaran".

Macam mana, setuju ? Agak-agak dia maafkan tak?

......................................................................................

entri sisipan.

"apa salahnya saya saya masuk cabutan bertuah  yang di anjurkan oleh Nida ini (klik) ... manalah tahu kot-kot boleh menang oleh-oleh dari New Zealand" 

46 comments:

  1. Mudahnya ye kita melanggar pantang larang agama demi kesenangan dunia yg sementara ni..
    payah juga nak beri penerangan dgn kaum yg lagu ni kan...pak ngah

    ReplyDelete
  2. apa salahnya sy k0men kat bl0g pakcik..hik3

    ReplyDelete
  3. apa salahnya masuk contest. semoga berjaya

    ReplyDelete
  4. salam akhi Hamzah ...

    org macam tu humban jer ke longkang baru padan muka dia ..

    ummi pernah gak beberapa tahun yg lampau diminta oleh jiran kat rumah (cina ) suruh sebut angka2 berkenaan , katanya kalu ada rezeki dia nk bahagi pd ummi sama .. dia ingat kita sama je dgn dia .

    MasyaAllah

    ReplyDelete
  5. huhu.. salah tak ngan apa salahnya sama ker? ehehe

    ReplyDelete
  6. apa salahnya sy panggil pakcil ni abah? ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  7. motif? masuk contest rupanya..heheheh

    ReplyDelete
  8. hehe.. moga berjaya.. apa salahnya;)

    ReplyDelete
  9. nti esok anak dia besar, anak dia pulak yg akan kata "Apa salahnya saya tinggalkan ayah kat tepi jln sebab kat seberang sana ada kedai no. ekor, hari2 boleh blh beli on time"..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,

    Tak salah kala kita tampar muka dia tu, pas tu bagi kuliah panjang2 bab hukum halal makruh haram, wajib, sunat dan harus...gone en Hamzah...

    ReplyDelete
  11. kalau kata salah.. salah. kalau kata tak salah.. tak salahlah.

    ReplyDelete
  12. Apa salahnya jika saya hendak memadukan kamu..ni antara ayat2 yang tak berapa sedap didengar oleh orang2 yang bergelar isteri..kebarangkalian antan lesung batu akan terbang..

    ReplyDelete
  13. hahahaha...

    apa salahnya beri aja hadiah itu pada saya tanpa masuk kontest2 bagai,
    ekekkek...

    ReplyDelete
  14. kalau 'apa salahnya' bertujuan untuk kebaikan tak pernah ada salahnya....

    masalahnya bila 'apa salahnya' disalah gunakan untuk keburukan, memang sah sah la orang tu patut dikasi pelempang...hehehe...

    gud luck untuk giveaway nida tu uncle....

    ReplyDelete
  15. LanaBulu

    kalau dalam komuniti lanun, orang yang tak mencuri dikira pelik !

    ReplyDelete
  16. sharamli

    langsung tak salah.. yang salahnya kalau komen tapi tak baca !

    ReplyDelete
  17. sl tEDI

    ini pertama kali masuk .. kalau berjaya kira rekodlah !

    ReplyDelete
  18. Billet-DOux

    samalah tu .. tak salah tanya !

    ReplyDelete
  19. Ummi Humaira

    Salam kembali. Kata orang, buat benda ni kali pertama je rasa kekok, tapi bila dah kerap kali dah tak rasa apa2.

    ReplyDelete
  20. Che'Pit

    Saya betul2 kagum dengan iltizam awak !

    ReplyDelete
  21. Red

    Macam detektif pulak awak ni !

    ReplyDelete
  22. Finaz

    marah nampak ! apa salahnya kalau awak buat entri baru ..

    ReplyDelete
  23. maiyah

    kalau tak berjaya pun .. apa salahnya !

    ReplyDelete
  24. Lipislady

    Alaikumsalam. Saya acah je .. orang cenggini tak berani saya nak tampar2 kalau tak ada rodong 4-5 orang.

    ReplyDelete
  25. endiem

    mana boleh gitu .. kalau benda salah tetap salah !

    ReplyDelete
  26. relevan

    apa salah orang yang cakap macam tu kena baling dengan lesung batu .. agaknya itulah kata para isteri !

    ReplyDelete
  27. blueCITY

    betul .. apa salahnya beri jer hadiah tu tanpa kontest bagai. saya tunggu awak buat !

    ReplyDelete
  28. Ain

    Pakcik setuju ungkapan apa salahnya digunakan untuk tujuan kebaikan, tapi masalahnya ia telah disalah gunakan. tqvm 4 ur wish.

    ReplyDelete
  29. Salam Pak Ngah..

    Kembang hidung ni bila dapat tahu Pak Ngah join giveaway Nida..
    doa2lah kami dilimpahkan rezeki di sini, bolehlah kami poskan gift tu je secara free.. hehe

    p/s: apa salahnya bila kami balik Malaysia nanti jamu kami dengan sambal belacan Mak Ngah ek:)

    ReplyDelete
  30. nida

    1. jangan lama2 sangat kembangkan hidung tu .. nanti tak cantik !
    2. ni lah kali pertama saya ikut serta kontes macam ni.
    3. bukan ke gift mesti di beri dengan percuma. kalau kena bayar bukan lagi gift namanya !
    4. sambal belacan makngahnya tu .. itu kecik punya hal.

    ReplyDelete
  31. semoga berjaya dlm kontes ter...

    ReplyDelete
  32. ABG AL, Utk Nida je ke sambal belacan mak ngah tu, apa salah pelawa saya sekali, bukan jauh na pun.. hehehe

    ReplyDelete
  33. al-mankaraqi
    harap2 penganjur bacalah komen awak ni !

    ReplyDelete
  34. annie

    orang kena thyroid mana boleh makan sambal belacan !

    ReplyDelete
  35. apa salahnya kalau abg ajak saya makan tgh hari esok??

    ReplyDelete
  36. alvin

    apa salahnya awak datang ke sini supaya senang saya nak belanja !

    ReplyDelete
  37. apa salahnya membenarkan kalau dah kagum dgn iltizam sy?

    ReplyDelete
  38. apa salahnya saya jenguk blog abg hari ni.....

    ReplyDelete
  39. che'pit

    kalau saya benarkan, besar implikasinya, e.g
    1. kalau insuran kereta mati, ayah juga tolong bantu.
    2. kalau nak beli rumah, ayah juga kena jamin.
    3. kalau nak kawin, ayah juga yang rabak.
    4. dll.

    ReplyDelete
  40. alaaaa... tak salah pun selagi tidak dikatakan bersalah .

    Apa salahnya tuan pakai topi tuh , itupun kalau menang lah kann..kannn..

    ReplyDelete
  41. Chik Na

    apa salah kalau jenguk hari-hari, bukan hanya hari ini sahaja !

    ReplyDelete
  42. Alimaz

    menang kalah adat pertandingan .. tapi kalau menang lagi bagus kan !

    ReplyDelete
  43. liNda

    sememangnya saya seorang pengumpul topi tegar .. kalau tak menang, saya fikir nak jahit sendiri topi NZ dan lekat kat dinding kedai saya !

    ReplyDelete
  44. ngeh ngeh ngeh

    sbb tu panggil abah, bukan ayah..
    sbb ayah mmg dah ada.. yg implikasi tu tertakluk kepada ayah sahaja.. abah tak terlibat.. tapi kalau nak tumpang melibatkan diri, di alu2 kan, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  45. apa salahnyaaaa.. saya tambah komen..

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.