Friday, March 12, 2010

MAAF SAYA TANYA .. ENCIK NI DATO' KE ?

Semalam saya pergi bank buat pelaburan tambahan  ASB.  Bukan banyak sangat pun. Saya tergamam bila petugas kaunter tanya..

Petugas: "maaf saya tanya .. encik ni Dato' ke ?"
Saya: "tidak .. atuk ada lah .. kenapa ? "
Petugas: "kalau ada Dato' .. saya kena panggil lah"

Ada lagi dialog selepas itu tapi tak payahlah saya masukkan kat sini.

Dari pertanyaan petugas kaunter tu  saya membuat kesimpulan bahawa agaknya saya ni memang ada potongan seorang Dato' !  Uwekkk ...!  

Di antara ciri-ciri Dato' yang saya ada, ialah (1) pipi tak mancung, perut tersorong-sorong (2) rambut lebih banyak putih dari hitam (3) pada kebiasaanya orangnya yang dah berumur. (Kalau orang tak ada umur, tak layak dapat Dato') Ketiga-tiga ciri itu telah di ketahui oleh Yunus Badawi tapi telah di sembunyikannya dari pengetahuan umum.

Lalu saya terfikir,  apa perlunya saya ada gelaran Dato' kalau  orang dah ingat saya ini ada Dato' walaupun tak ada Dato'.  Bahkan ia lebih baik lagi dari orang yang dah ada Dato' tapi orang ingat dia tak ada Dato'.  Kan ?

Kemudian saya teringat akan sebuah entri saya ini sedikit masa dulu bertajuk  Datuk Oh Dato'.    Manalah tahu kok ada yang teringin nak baca,  sila klik di sini ! 

Selain dari itu,  sajak kabur yang saya "copy paste" di bawah ini yang juga pernah tersiar di blog ini mungkin berkaitan. 

Thursday, October 8, 2009


R.U.M.A.H K.U. M.A.K.I.N. S.E.S.A.K ...!

(sajak kabur ini memang ada kena mengena dengan orang yang masih hidup atau pun yang telah mati)

dulu kau beri benda tu satu-satu
kini kau beri ribu-ribu
dulu ku junjung atas kepala
ku simpan atas para
sekarang ku letak merata-rata.

rumah ku makin sesak
benda tu sudah menyemak
nak berjalan pun asyik tersepak
bikin susah aku bergerak.

kalau nak beri, silakan beri
tapi biarlah berpada-pada
aku bimbang kau kecil hati
orang tak pandang sebelah mata.

______________________________________________


Perhatian: Saja nak beritahu, walaupun orang tak tanya. Minggu depan cuti sekolah. Saya merancang untuk bercuti bersama keluarga mertua di Perlis. Kalau Shaniza atau Alimaz terserempak dengan saya kat nat mana2,  tegur-tegurlah noo ! Maka sehubungan dengan itu,  tak dapatlah saya nak buat  entri baru  selepas ini sehinggalah saya balik dari bercuti nanti. Tolonglah doakan perjalanan saya selamat pergi dan balik.

73 comments:

  1. Tengok gambar profile tu macam ada gaya Dato'..hehehe


    Selamat bercuti..semoga selamat dalam perjalanan.

    p/s terimakasih kerana menjadi follower blog saya juga.

    ReplyDelete
  2. dato' sy nak kirim mangga perlis tau..baik punya dari perlis..klu dari thailand pun ok gak tapi jgn la Dato' bagi sy kunci mangga..dah melambak kat uma sy smpi tak larat nak bukaknya heheheheh.......

    ReplyDelete
  3. Tahniah...setidak-tidaknya org sangka u dato'...kalau "latuk" lain la jadinya..
    Mungkin "The First Impression" dan ketrampilan serta tingkahlaku yg menonjolkan ciri2 dato' (dan mungkin pelaburan yg luarbiasa jumlahnya) membuat petugas tuh bersikap sopan untuk address pelanggan VIPnya supaya bole mengaut lebih banyak pelaburan dimasukkan ke banknya..
    Pelanggan yg dilayan spt VIP sudah tentu terpikat (terikat) untuk kembali ke pangkuan mereka..Thats the trade (trick) of business..
    Mungkin juga kita suka (naturally) Judge a Book By Its Cover..
    Apapun, jika saya jadi boss petugas tuh, saya harus puji dia kerana pandai berurusan (tackle) dgn pelanggan..
    Selamat bercuti..

    ReplyDelete
  4. Semoga selamat pergi dan balik Dato'...(mmg ada ketokohan pun)...

    ReplyDelete
  5. ha..
    lepas ni IE nak pgl 'dato' lak pulak..

    ...petugas tu sebenarnya nak pancing je..duit byk,duk kat atas bukit, gelaran ada ..blh buat pelaburan ni ..mana tau boleh jd mangsa...kan skrg tgh hot filem 'Pisau Cukur'.....
    ,...harap2 Dato Hamzah selamat dr si penjaga kuanter tu!!!

    ReplyDelete
  6. ada gaya sebagai dato tu....semoga di anugerahkan

    ReplyDelete
  7. dalam ASB tu ada byk sgt kot RM RM nye? :)

    ReplyDelete
  8. Teka-teki hari ini:

    Apakah persamaan Datuk K & Datuk H?
    (*H for Hamzah)

    Jawapan: MISAI dorang sama (hahahaha funnnyyyy nyaaa.... aisey sorry awakk.... saya gurau jer. Jgn amik hati ok)

    Oklah, Selamat Bercuti, selamat pergi & pulang, selamat berhappy2 & selamat menjamu mentarang Perlis!

    ReplyDelete
  9. Tirana

    Dato' betul tak bergaya macam saya .. biar pape bior bergaye !

    t. kasih kerana sudi singgah dan beri komen kali pertama dan orang pertama pulak tu bagi komen!

    ReplyDelete
  10. sahrommasrudin

    awak nak kirim ke nak pesan .. !

    ReplyDelete
  11. Sha

    Lama sungguh awak tak menjengah blog ini. t.kasih kerana masih sudi berkunjung dan memberi komen. Saya suka ayat awak yang ini sebab petugas itu perempuan ..

    "Pelanggan yg dilayan spt VIP sudah tentu terpikat (terikat) untuk kembali ke pangkuan mereka.."

    Untuk makluman awak, hari tu saya tak duduk pun dipangkuan dia ! hehe

    ReplyDelete
  12. Nadiah

    Awak belum jumpa saya lagi macam mana awak kata saya ada gaya Dato'

    ReplyDelete
  13. DUN Behrang 2020

    T.kasih kerana sudi berkunjung dan kata2 pujian tu. Betullah saya kata, tak ada dato' pun orang dah panggil dato'.

    ReplyDelete
  14. ikan emas

    awak nak panggil apa pun panggil lah. sudah tidak memeranjatkan saya lagi. saya tak kata pun petugas kaunter tu perempuan !

    ReplyDelete
  15. One Zaba

    T.kasih di atas ucapan awak tu !

    ReplyDelete
  16. mamai

    minta2 tu tak usahlah .. tak terbawak dek badan !

    ReplyDelete
  17. Hidet

    Dalam ASB saya tu tak lah sebanyak mana.. tapi banyaklah dari yang sikit !

    ReplyDelete
  18. Finaz

    1. Kalau saya buang misai, masih juga ada persamaannya .. dua-dua minat kat Siti Norhaliza ! ekekeke

    2. terima kasih atas ucapan awak .. kali ini saya akan cuba menikmati mentarang goreng berlada macam dalam gambar awak tu !

    ReplyDelete
  19. hehe. panggil Dato' ASB boleh??hahah

    ReplyDelete
  20. ~ReD~

    Dato' ASB ? Setuju ... Dato' Aku Seorang Boroi !

    ReplyDelete
  21. AL,
    Kalau tunggu, sah dapat Dato'. ( Pendapat me naa ). Salam kepada bani Seman/Othman/Salleh kalau ketemu.

    Sena Creek

    ReplyDelete
  22. err so pasni nak panggil dato' pakcik atau pakcik dato'?

    kompius lak

    atau boleh panggil seperti yg dimohon sejak dulu..

    ReplyDelete
  23. next birthday Tuanku Munawir dapat lah tu..

    gaya dato dah terserlah sangat.

    ReplyDelete
  24. ASC

    Insyaalah .. mai lah balik sama ! meriah sikit.

    ReplyDelete
  25. che'pit

    kalau susah-susah sangat nak panggil, panggil Tuan Haji sahaja sudahlah .. saya tak kecik hati !

    ReplyDelete
  26. Mentibang Laut

    Tuanku Munawir terperanjat di makamnya bila awak sebut nama baginda !

    ReplyDelete
  27. pakcik perlis kt mana?
    d0akan perjalanan selamat pergi dan balik

    ReplyDelete
  28. sharamli

    pakcik jawab pun awak bukan baca komen balas pakcik ni. tapi tak apa pakcik jawab juga. Perlis tu dekat Kg Aloq Sena, jalan nak pi Padang Besaq. terima kasih banyak2 atas doa awak tu !

    ReplyDelete
  29. ramai betul peminat en al, nanti kalau jadi datuk bertambah ramai.

    ReplyDelete
  30. Daun Bidara

    Terus terang saya kata kan, saya sikit pun tak minat kat Dato' .. saya lebih meminati Datin lagi .. larikkk !

    ReplyDelete
  31. hahahaha..silap la..terlontang-lontang den golak.

    maklum lah..blk kg sethn 2,3 kali je..sbb ari tu ada perasan sign board besar kat gemencheh..yg saya perasan nama tu.

    penbetulan..tuanku mukhriz kan..jgn kena saman dah le..

    ReplyDelete
  32. huhuhu.. nak tergelak baca entri nie, memang uncle nia ada tanjak nak jadi Dato', tapi kan uncle, pada pandangan saya bukan nampak macam Dato' dah tapi Y.B !!!

    ReplyDelete
  33. memang ade gaya seorang "Dato" pun...

    anyway selamat bercuti dan semoga selamat pergi dan selamat pulang

    ReplyDelete
  34. sah tuan memang ada gaya dan bergaya .. petugas tuuu yang memang sentiasa berurusan dengan orangramai cukup kenal dengan tabiat dan gaya seorang dato'.

    Selamat pagi Dato'.

    ReplyDelete
  35. selamat bercuti..semoga selamt perjalanan pergi dan balik..dan dapat menulis semula disini..

    ReplyDelete
  36. MENTIBANG LAUT

    mula-mula saya ingat awak nak buat joke .. sebab Tuanku Munawir tu sebelum Tuanku Jaafar lagi ! kesilapan macam ini boleh kena 'court marshall' tak ?

    ReplyDelete
  37. Masterzizoul

    YB tu saya setuju .. Yang Berharap kan ?

    ReplyDelete
  38. Chik Na

    Gaya kat poket tak ada ! Terima kasih atas ucap selamat tu.

    ReplyDelete
  39. abu muaz

    Selamat petang. Marah Dato'-Dato' nanti sebab awak kata tabiat mereka macam tabiat saya !

    ReplyDelete
  40. Erna

    Terima kasih atas ucapan selamat awak itu. Apa kata saya buat entri yang boleh disiarkan secara terjadual ?

    ReplyDelete
  41. kehadapan dato' ayah..

    blk perlis nnt jgn lupa bli pekasam naaa...


    hehehe

    ReplyDelete
  42. off topic..sori

    since awak nak balik Perlis so awak jadi ke tak gi mancing kat Kelong Lukut tu? Kalo jadi boleh mintak tlg sikit tak.. boleh tak tolong amik gambar dlm kelong tu. Sbb kat gugel image suma gmbr luar kelong jer. Satu lg toilet dia bersih tak? hehe..

    Kalo suma ok, maybe saya nak ajak Tyco saya gi situ suatu hari nanti.
    Oh! thanx in advance ya!

    ReplyDelete
  43. Biaq pi laa kalau depa nak panggil dato..tapi biarlah depa panggil sampai habis..
    Dato' Pak Ngah..!!!hee amacam?

    ReplyDelete
  44. Memang ada gaya Dato'.

    Saya yakin masih ramai yg teramat appreciate kurniaan tersebut, walaupun dah jadi ubiquitous. Contoh pertama, isteri Dato'/Datuk2!

    ReplyDelete
  45. Finaz

    Insyaallah jadi. saya akan cuba ambil gambar dari sudut yang terbaik menggunakan henfon saya jenis blackcurry tu !

    ReplyDelete
  46. court marshall..jgn, gelap masa depan nanti.mmg my mistake..hehe. TYT Sabah saya kenal la.

    ReplyDelete
  47. LanaBulu

    Datuk Pak Ngah dah lama meninggal ! kalau dia orang nak panggil saya Dato' lagi, panggil lah .. malas nak nafi !

    ReplyDelete
  48. naizaf

    barangkali betul cakap awak tu .. sebab ia datang dari seorang isteri yang mengikut ramalan saya bakal bergelar Datin suatu hari nanti !

    ubiquitous tu boleh rebus ke ?

    ReplyDelete
  49. MENTIBANG LAUT

    takkan lah kesilapan semacam ini boleh di ambil apa2 tindakan. lain lah kalau curi injin kapal selam ke !

    ReplyDelete
  50. Salam Dato' Hamzah (selalu panggil abg ni kena panggil Dato')

    Mmg abg ada ciri2 seorg Dato'. Tunggu masa aje tu nak dapat bintang tu. Lepas tu makngah mesti cuak takut abg buka cawangan lain sbb itu satu lagi ciri2 Dato' wakaka

    ReplyDelete
  51. Yunus Badawi

    Macam2 dah orang panggil saya. Sekarang ni ramai pulak yang dah panggil Dato'. Menyesal saya cerita !

    hati saya dah tak ada. sudah kena curi .. jadi tak dapatlah saya nak penuhi ciri yang satu itu !

    ReplyDelete
  52. Dato' HAH,

    Wah sempat reply ye. Selamat cuti2 Malaysia! Salam to Datin pencuri hati, kepingin nak rasa air tangan Datin ;-)

    ReplyDelete
  53. Salam...
    Wah..mesti cam betul2 ni, iras2 dato' dengan potongan badan spt tertera...boleh la tegur kalau ternampak.
    Cuti ni saya tak kemana sbb anak ada kelas tambahan. Kalau nak lawat sek saya....yg tengah popular dgn pelajar terjun bangunan tu...kesian pelajar tu..tp dh semakin pulih.

    ReplyDelete
  54. saya dah jangka..
    ini blog dato hamzah..
    dato...
    apa kabar??

    ReplyDelete
  55. Salam Dato' Hamzah,

    Sekamat bercuti ya hehehe

    ReplyDelete
  56. naizaf

    terima kasih atas ucapan selamat tu. nanti bila balik kerja nanti saya bawa air tangan datin satu plastik ! silalah collect kat tempat saya ..

    ReplyDelete
  57. shaniza

    tak tahulah dapat melawat ke tidak, sebab banyak sanak sdr isteri saya nak lawat. maklumlah balik hanya sekali sekala. masa balik ke Senawang nanti nak singgah kat Manjong pulak .. kalau ada rezeki nanti terserempak lah kat mana2 tu.

    ReplyDelete
  58. alwin

    t.kasih cu .. awak perasan tak saya eja nama awak tu tak guna huruf V. Win tu manknanya menang !

    ReplyDelete
  59. aidah

    salam kembali cu .. terima kasih atas ucapan cu itu !

    ReplyDelete
  60. wahhh dato'... ke mmg tol2 dato'...hehe.. btw mne taw nnt dpt tol2 ke gelaran tuh... :P

    ReplyDelete
  61. semoga selamat perjalanan pergi dan balik Dato'...sya pun nak balik juga ke kuantan jumpa ayahnda sebelah enpakwe ;p

    ReplyDelete
  62. Salam singgah :D :D

    Baca komen banyak-banyak, tetiba saya blank tatau nak komen ape... huhu~~

    apepun, terima kasih sudi singgah ke laman saya :D :D

    ReplyDelete
  63. Memang ada tokoh Dato' pun, masin mulut orang tu...

    ReplyDelete
  64. Selamat bercuti dato'

    p/s dulu panggil en lavebdari, pastu panggil pakngah, skrg panggil dato', tp rasanya nk kekal panggil pakngah, mesra skit, boleh kan?

    ReplyDelete
  65. salam datuk,


    heeeeeeee
    selamat bercuti bersama2 family tercinta

    take care

    ReplyDelete
  66. ade award untuk abang..nanti ambil kat blog chik na yea..

    ReplyDelete
  67. ada talent jadi 'dato' erti nya tu..:-) selamat bercuti..sy doakan selamat pergi & selamat pulang..

    ReplyDelete
  68. hahahaha...entri ni buat saya ketawa berdekah.

    pakngah Hamzam memang ada gaya Dato'...:)

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.