Thursday, September 22, 2011

HATI SIAPA YANG TAK KEMBANG !


Print Screen pantun saya yang di siarkan dalam blog Yang Indah Itu Bahasa. 
Abaikan ejaan nama saya yang salah itu.

Hari tu saya buat satu entri tentang keghairahan baru saya berforum. Kerana terlalu ghairah, terpaksa saya menutup kotak komen saya buat sementara waktu dan berhenti dari blogwalking. Tapi sekarang dah bukak balik, bila keghairahan berforum tu menurun. 

Saya cuba masuk menjadi ahli 6 forum untuk merasa 'denyut nadi' orang berforum. Banyak yang saya pelajari sebenarnya. Ada suka dan banyak kali juga sakit hati.

Pada masa ini saya aktif dalam 3 forum sahaja kerana 3 lagi tu tak berapa mendapat sambutan. Forum-forum itu ialah CariGold, Cari Malay Forum dan Gempak Org. Ikutkan kemampuan masa, saya cuma ingin memilih satu forum sahaja tapi oleh kerana ketiga-tiga forum itu mempunyai orientasi dan segmen yang berbeza, saya layan dulu ketiga-tiganya untuk mencari keserasian.

Di samping itu saya juga turut menyumbang pantun kepada blog Yang Indah Itu Bahasa. Hati siapa yang tak kembang, bila pantun kita disiarkan dan kita di letakkan sebaris dengan Pemantun Terbilang yang lain. ( Rujuk  print screen di atas).  Walaupun saya rasa taraf itu tinggi sangat buat saya,  namun saya ambilnya untuk menjadi pencetus  semangat meneruskan blog Puisi Orang Tak Reti saya.

Jadi sekarang ini saya ada 2 blog, ahli 3 forum,1 Fesbok di samping menyumbang karya kepada satu blog. Makanya kalau saya kurang melakukan blogwalk akhir-akhir ini, faham-faham sahajalah puncanya dan untuk itu saya memohon maaf kepada rakan-rakan yang masih sudi ziarah dan meninggalkan komen.

ish ish ish .. banyaknya link .. kalah Daddy Ziyyad !

 

38 comments:

  1. Saya dah bookmark blog pantun itu dan saya sering menerjah ke sana melihat karya tuan yang disiarkan. :)

    Kalau berkelapangan, jomlah datang ke perhimpunan BERSIH, eh! silap - perhimpunan Blogger pada bulan depan. :)

    ReplyDelete
  2. KAKCIK

    SAYA DAN BINCANG DGN MAKNGAH .. DIA PUN TERINGIN NAK IKUT SAMA. BUAT MASA INI SAYA CUMA BERANI JAWAB INSYALLAH JE .. SEBAB SELEPAS BERSARA NI RASA MALAS DAN SEGAN PULAK NAK BERCAMPUR DENGAN ORANG DI ALAM NYATA.

    ReplyDelete
  3. Cemburu juga saya dengan sayap lebar al-lavendari itu. Tahniah! Penerbangan (selalu orang kata pelayaran) di alam maya, singgah dan tengok sana sini, memang banyak manfaatnya. Syukurlah, dalam zaman pencen kita ni, orang tak muda boleh main komputer.

    ReplyDelete
  4. blog lagi satu tue blog apa? saya ingat ada blog ne je..

    ReplyDelete
  5. Cayalah pakngah. Makin hebat di dunia maya nampaknya..:)

    ReplyDelete
  6. wow~pakcik ada fb? add saya boleh?

    muhamad firdaus bujal.

    ReplyDelete
  7. ish ish ish..makin bersara, makin sebok, makin popular..

    ReplyDelete
  8. orang lama bila melontarkan idea sarat pengalaman, penuh pengetahuan dan paling penting setiap lontaran itu walaupun simple tetapi berisi!

    ReplyDelete
  9. wahh pak ngah...sy suka la tengok bila org berusia pon tak ketinggalan mengikut perkembangan dunia internet terkini :)

    ReplyDelete
  10. walaupun dah pencen, minda jgn dipencenkan :D

    semoga terus berkarya

    ReplyDelete
  11. ABANG TEMUK

    KADANG2 ORANG TAK MUDA PUN MENGALAHKAN ORANG MUDA !

    MASA KECIK DULU BENDA2 NI SEMUA TAK ADA .. SEKARANG DAH ADA, KITA CUBALAH. SEKARANG NI KALAU TAK INTERNET, LUMPUH SEPARUH BADAN RASANYA.

    ReplyDelete
  12. BABY

    BLOG LAGI SATU SAYA KHUSUSKAN UNTUK BERPUISI. JEMPUTLAH ZIARAH.

    ReplyDelete
  13. YUS

    TERKIAL-KIAL JUGA .. SEBAB NAK TANYA SIAPA KAT RUMAH NI.

    ReplyDelete
  14. Kakak selalu masuk tapi tak boleh komen oh... itulah sebabnya. Tapi tuan boleh tahukan siapa yg menjengah blog tuan walau tak dapat berikan komen.

    Hari ini oklah pulak... Blog pantun itu kakak tak tahu. Lepas ini boleh lah melihatnya dan belajar dari org professional kan...

    ReplyDelete
  15. BUJAL X

    KENAPA AWAK TERPERANJAT PAKCIK ADA FB ? BUKAN SETAKAT FB, FD PUN PAKCIK ADA.

    PAKCIK DAH ADD DAH. HARAP JANGAN DIHAMPAKAN.

    ReplyDelete
  16. IKAN EMAS

    BERSARA DARI MAKAN GAJI JE !

    ReplyDelete
  17. JUNAINA

    AWAK SUNGGUH BERBUDI BAHASA BILA MENGGUNAKAN ISTILAH "ORANG LAMA" ... HEHE

    ReplyDelete
  18. AKU IBU MUDA

    DUNIA INTERNET MEMANG BANYAK MEMBERI KEMUDAHAN KEPADA ORANG BERUSIA. SEKARANG NI TAK PAYAH NAK BERATUR LAGI KAT BANK DAN TEMPAT2 LAIN UNTUK BAYAR BIL, PINDAH DUIT DSB,

    ReplyDelete
  19. MAKDARA TERDIVA

    HARAP2 MINDA SAYA BOLEH BERFUNGSI SAMPAI KE AKHIR HAYAT.

    ReplyDelete
  20. KAKZAKIE

    MEMANG SAYA TAHU SIAPA YANG KERAP MENJENGAH MELALUI PENGESAN JEJAK. JIWA SAYA SEBENARNYA MERONTA2 HENDAK MEMBUKA KEMBALI KOTAK KOMEN ITU, TAPI MASA TU SAYA TAK BERSEDIA LAGI. TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KAKZAKIE SELAMA INI.

    ReplyDelete
  21. saya pun teringin nak join itu ini kononnya lah tapi kekangan waktu amat membataskan...sedangkan followers yang ada pun tidak terjejak, tak beranilah saya nak pasang angan-angan kepada yang lain-lain...

    nak jengah blog kengkawan pun seolah-olah terpaksa memilih satu antara dua : layan atau terbengkalai. Selalunya sebab memenuhi adat orang berbudi kita berbahasa...memang nangis jugak sesekali layan yang terbengkalai, tapi itu jer pilihan yang ada. Nak buat diam terus, nanti....payah jugak nak cakap kan?

    itulah...sekali fikir barangkali saya termasuk dalam kategori blogger jembalang...cuma mata saya tak sepet dan hidung saya tak belang. Tu jer heh3...

    ReplyDelete
  22. As salam...

    Wah...aktif Uncle berforum..
    Mencanak la trafik masuk neh..

    Selamat beraya sok yer Uncle..
    Yun dh raya mggu kedua aritu..
    hehehe...mesti MakNgah masak rondang sok neh...syiokkk...

    ReplyDelete
  23. Hahahhaa...memang banyak betul link yang uncle berikan dalam entri ni..:)

    Takpa..uncle punya banyakkkkkkkkkkkkk masa sekarang...boleh join pelbagai forum online..create 2-3 blog...

    Kalau saya jadi uncle, saya akan create Travel Blog. Saya akan travel satu dunia, ambik gambar2...explore culture masayarakat setempat..dan kongsikan bersama pembaca...Sebab travel blog memang antara ciri2 blog yang paling mendapat sambutan, selain food blog. Tapi mungkin juga uncle dah puas melancong satu dunia sebelum ini!! (ikut kepada entri-entri Mengimbau Kenangan Silam uncle) Hahaha

    ReplyDelete
  24. dah makin bertambah le skill pertukangan uncle!

    ReplyDelete
  25. Salam.....wah sgt aktif tu! Saya jer yg 1 blog pun Susah nak update.....

    ReplyDelete
  26. Jika Bang Hamzah ada blog Puisi Orang Tak Reti, saya pula rasa Orang Tak Puas Hati.!

    Sebab,

    banyak kali masuk tak boleh komen!

    ReplyDelete
  27. Tahniah Pakngah... makin aktif di alam maya, memang hati Pakngah layak untuk kembang dan mekar

    ReplyDelete
  28. Terima kasih krn sudi highlight blog pantun saya, dan sekali lagi minta maaf atas terkurang abjad masa tulis nama tu (dah diperbaiki). Saya pengunjung silent pu.e.c.org.x.re.t.

    Kata bicara & bait pantun Saudara al-lavendari kebanyakkanya lembut, halus, padat & sinis (tembak mengena) buat saya tertarik & terhibur hati. Terima kasih.

    ReplyDelete
  29. QUEENIE

    SUSUNLAH MASA SEBAIKNYA DAN LAKSANAKAN TUGASAN IKUT KEUTAMAAN. YANG MANA PATUT DIDAHULU, DI DAHULUKAN DAN SEBALIKNYA.

    HEHE .. AWAK INGAT BETUL SPESIS JEMBALANG TU YE !

    ReplyDelete
  30. CIK SHINJU

    ALAIKUMSALAM

    MAKNGAHNYA TAK ADA MASAK APA-APA YANG SPESIAL HARI INI SEBAB MEMANG HARI-HARI MASAKAN DIA SPESIAL.

    ReplyDelete
  31. DADDY ZIYYAD

    SEKARANG BADAN DAH TAK LARAT NAK TRAVEL SANA SINI. BUAT MASA INI, UNCLE NAK TUMPUKAN KEPADA DUA BLOG YANG ADA.

    ReplyDelete
  32. GADISBUNGA.

    NAMPAKNYA SEMUANYA NAK DICUBA. TAPI OMPUTIH KATA "JACK OF ALL TRADES, MASTER OF NONE"

    ReplyDelete
  33. IBUHANI

    AKTIF SEJAK LEPAS PENCEN NI ..

    IBARAT GASING - " KALAU IA BERHENTI BERPUSING, NANTI REBAH "

    ReplyDelete
  34. AZIEAZAH

    SAYA JUGA ORANG TAK PUAS HATI SEBAB TAK DAPAT NAK BW KEPADA SEMUA BLOG VVIP SAYA.

    ReplyDelete
  35. IBUINTAN

    BUAT MASA INI MASIH KEMBANG LAGILAH, TAPI LUMRAHNYA, SATU HARI NANTI DIA AKAN LAYU DAN GUGUR JUA.

    ReplyDelete
  36. MUAR HARUHA

    KESALAHAN EJAAN TU PERKARA KECIK JE. SAYA PUN BANYAK KALI BUAT SILAP.

    TERIMA KASIH KERANA MEMINATI BLOK 'PUISI ORANG TAK RETI' SAYA. ENTAH BERAPA KALI SAYA CADANG NAK TUTUP .. BLOG SDR MEMBUATKAN SAYA BERTEKAD NAK TERUSKAN.

    ReplyDelete
  37. FATIN MRAZ

    SILAKAN JOIN KALAU BERKESEMPATAN DAN TIDAK BERTEMBUNG DGN TUGASAN YANG LEBIH AFDAL.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.