Sunday, September 25, 2011

APA SAYA BUAT SEMALAM.

Semalam atau yesterday kata orang kampung saya, saya dan makngahnya memenuhi 3 jemputan rumah terbuka dan 1 jemputan kenduri kawin. Rumah terbuka pertama di Seksyen 4, Bangi. 

Di entri ini dan di blog ini, sekali lagi saya nak marah dengan kemudahan papan tanda yang ada di negara kita. ( Dulu saya pernah tulis di sini ). Lepas bayar tol kat susur keluar Bangi, jumpa satu bulatan. Ada ditunjukkan pelan ke Seksyen 4. Lepas tu jumpa bulatan ke 2, masih ada. Sampai ke bulatan ke 3, dah tak ada  pulak petunjuk ke Seksyen 4. Bedebah !  Lalu nak ikut mana. Terpaksalah ikut  hati. Akhirnya sesat barat. Betullah kata orang tua-tua, jangan ikut hati.


Gambar 1: Rumah pertama adalah rumah terbuka kenalan lama di Bangi. Nasib baik makanan yang dihidangkan semuanya sedap-sedap belaka. Hilanglah sikit rasa marah sebab sesat tadi. Tetapi bila tengok rumah dia, tetiba pulak saya rasa rumah saya macam pondok sahaja.


Gambar 2: Di DBP menghadiri jemputan kenduri kawin anak jiran lama semasa kami duduk di Kampung Sungai Tua di Selayang dulu. Di sini saya makan nasi dan teh tarik sebab belum makan nasi lagi. Kat rumah pertama tadi saya makan selain dari nasi seperti satay, tapai, cendol, sphageti, kueh dll.


Gambar 3: Rumah ke 3, rumah terbuka lagi kenalan kami di Lavender Heights tak jauh dari rumah saya. Di sini saya makan pulut kuning dengan sambal tumis.



Gambar 4: Rumah ke 4 dan terakhir adalah rumah kenalan kami di belakang rumah saya di Lavender Heights. Di sini saya banyak makan angin je sebab perut dah penuh.

Bagaimana pulak dengan aktiviti anda semalam ? Atau berpuasa ?

16 comments:

  1. ha,haaa... sesat Barat dan Timur tuan... memang marah dah lah perut lapar ya.

    makan-makan juga tuan jangan sampai makin membulat nanti marah makngahnya.

    ReplyDelete
  2. Bila pulak tuan nak buat rumah terbuka? :)

    ReplyDelete
  3. Salam PakNgah, berani nya makan pulut kuning..dah berumur kata org kurang elok..entahlah, saya pun pantang ada..hehehehe

    Wah, baju warna sedondonlah dgn makngahnya..hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam Rindu Pak Ngah..he..he..
    Pak Ngah..saya pun semalam penuh perut memenuhi 3 undangan Rumah terbuka...

    p/s Tiba-tiba teringin nak pegi beraya banglo Pak Ngah pulak....he..he..

    ReplyDelete
  5. har3..dah lama tak dengar perkataan bedebah...gelihati pulak...

    semalam saya macam biasa...dalam dapur...

    pulut kuning ngan sambal tumis style Nogori tu ker? yg ada banyak bawang...yg selalu terdapat masa kenduri kendara? saya suka...
    kalau betul, sambal tu ada rasa special sikit...

    burung jelatik dibela Indon
    dekat sarang burung tempua
    sungguh cantik pasangan sedondon
    bagai pinang dibelah dua...

    ReplyDelete
  6. Pernah alami situasi yang sama masa ke KL. Saya rasa marah sangat, dah le tak tau jalan area KL, sesat pulak..! Nak pusing suka-suka hati macam kat kampung, alamat kena hon dengan orang le....

    ReplyDelete
  7. empat buah rumah sehari, mau kenyang sampai ke subuh tu PakNgah

    ReplyDelete
  8. ABU MUAZ

    DAH BULAT SEMULA .. MACAMMANA NAK BUAT NI ?

    TAK APA .. KITA SAMA2 BULAT. HEHE

    ReplyDelete
  9. KAKCIK

    ENTAHLAH .. SAMPAI BILA-BILA KOT !

    ReplyDelete
  10. MARINA MONROE

    SALAM KEMBALI.

    SEKALA SEKALA APA SALAHNYA KAN !

    MACAM TU KE YANG DINAMAKAN SEDONDON ?

    ReplyDelete
  11. AZIE

    SALAM KEMBALI.

    TAK MUSIM RAYA PUN BOLEH DATANG. BULAN SYAWAL PUN DAH NAK HABIS.

    ReplyDelete
  12. QUEENIE

    YA .. SAMBAL TUMIS STAIL N9. SAMBALNYA ADA BUBUH SANTAN SIKIT DAN BANYAK BAWANG.

    BURUNG JELATIK DIBELA INDON
    CANTIK KE SEDONDON ?

    ReplyDelete
  13. KUASAI MINDA

    SAYA RASA SEMUA ORANG PERNAH MENGALAMI SITUASI YANG SERUPA. TAK TAHULAH BILA NAK BERUBAH.

    ReplyDelete
  14. IBUINTAN

    MEMANG PUN .. DAH DUA HARI TAK MAKAN KAT RUMAH !

    ReplyDelete
  15. Kalau dh ujung minggu asik makan kenduri n open house,hari2 biasa haruslah puasa yer Uncle..Untuk merehatkan perut yg bekerja keras setiap kali ujung minggu..huhuhu

    ReplyDelete
  16. CIK SHINJU

    TERLANJUR AWAK DAH CAKAP TU .. HARI INI UNCLE PUASA. ADA JUGA DUGAANNYA. KEJAP TADI ADA KAWAN DATANG BERAYA. UNCLE TENGOK JELAH DIA ORANG MAKAN KEREPEK.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.