Saturday, September 24, 2011

SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN AS.

24 September, adalah hari ulangtahun kelahiran anak ke tiga saya As .. lelaki yang pertama.  Anak saya lima orang. Anak pertama perempuan. Anak kedua juga perempuan. Bila yang ketiga dapat lelaki, seronok tak sangga (kata orang Perlis).

Panggilan As tu adalah kependekan dari Hasyraf. Lahir di Hospital Universiti Malaya semasa saya bekerja di INTAN. Kira anak pertamalah lahir di Semenanjung Malaysia. Anak yang pertama lahir di Kuching, Sarawak dan yang kedua pula lahir di Virginia, USA.

Manakala anak lelaki ke dua dan bongsu pula saya panggil Iqal - kependekan dari Haiqal. Tapi saya selalu tersebut nama As bila memanggil Iqal. Mungkin bila melihat muka Iqal sekarang mengingatkan saya kepada As semasa kecil. Atau itu tanda-tanda saya sudah semakin jauh meninggalkan umur muda.

Sebelum ini saya tak pernah lagi buat entri khas tentang harijadi As kecuali entri hari konvo dia. Kakak dan adik-adiknya sudah pernah. Jadi untuk berlaku adil saya buat entri ini khas untuk As. Kali ini sahajalah. Lepas ni tak ada lagi.


Gambar 1:  Gambar ini saya suka sebab walaupun tak ada gigi, tapi nampak comel.
(Gambar kitar semula)



Gambar 2:  Walaupun mandi dalam sinki tapi As tetap gembira. Ayahnya masa tu sampai sekarang tak mampu nak buat kolam renang.

Gambar 3: Gambar ini dan gambar 4,5 dan 6 di bawah rasanya pada hari yang sama berdasarkan baju dan seluar yang dia pakai.

Gambar 4: Di belakang dapur pun jadi bergambar.


Gambar 5: Ala la la la  .. anak ayah !

Gambar 6: Serius memikirkan  masa hadapan ..

Gambar 7: Dah sampai gambar ke-7, masih lagi belum tumbuh gigi.

Gambar 8: Tak pasti masa ni dah tumbuh gigi ke belum.

Gambar 9. Masuk umur 3 tahun, berdasarkan bilangan lilin atas kek.


Gambar 10: Berlakon jadi koboi masa persembahan Tadika yang paling teratur dan terbaik dalam dunia .. Tabika KEMAS !

 Gambar 11:  Selepas ambil ijazah tadika. As sedih sebab tak dapat Kepujian Kelas Pertama !
  Sekarang dia sudah besar dan semakin menjauh dari saya. 
Tidak mahu lagi dipangku-pangku atau ditimang-timang oleh ayah dia.
Macam biasalah Iqal mana reti nak senyum !
Selamat  ulang tahun kelahiran, As. Semoga panjang umur dan menjadi anak yang soleh yang sentiasa mendoakan ayah bila ayah sudah tiada lagi di dunia ini nanti.

.

25 comments:

  1. Slmt hr lahir. Smoga diberkati Allah SWT dunia akhirat.

    ReplyDelete
  2. Selamat hari ulangtahun kelahiran As. Semoga sentiasa menjadi anak yang soleh buat ayah dan mama yang sentiasa menyayangi dirimu (tak percaya? sampai sekarang pun ayah masih ada keinginan untuk menimang As tau.. hehehe...).

    ReplyDelete
  3. Nengok gambar2 anak terasa kita menjaga dan membelai mereka dari 2 jari hinggalah sebesar tapak tanggan. Sungguh indah jadi ibubapa...Moga anak yg disayangi akan menyayangi kita dihari tua nanti...

    ReplyDelete
  4. beruntungnye AS. Sila jadi anak yg soleh yea.

    uncle, nanti sampaikan salam dan ucapan selamat hari jadi pada AS yea.

    :)

    ReplyDelete
  5. Happy Bornday As..
    Semoga pjg umur,murah rezeki dan dirahmati ALLAH selalu...Amin.

    Bestnyer sambut bday hari cuti..
    Boleh celebrate ngn family...

    Relax la uncle,cucu dah ade boleh ditimang2 gak..hehehe

    Smlm Uncle beraya ade lomang n rondang x?

    ReplyDelete
  6. comelnye yg gambar mandi dalam sink tu..
    baby memang dimandikan dalam sinki ek?
    sweet sgt2..

    ReplyDelete
  7. Selamat ulang tahun kelahiran As...
    moga terus menjadi anak yang soleh dan bahagia di dunia dan akhirat...

    sebenarnya tarikh ini (24 sept)pun adalah ulang tahun anak saya yang sulung...

    baru nak buat entri untuknya heh3..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Tn Hj,

    Selamat ulang tahun kelahiran....semuga menjadi anak yg soleh dan berbakti kepada kedua ibubapa....aaminnn.

    ReplyDelete
  9. Singgah di Temuk ternmpak tuan. Biarlah datang beri salaam. Ternampa pula tentang hari lahir kesayangan. Sama sama lah saya ucapkan selamat hari lahir. Cantik gambar gambar yang tuan simpang buat kenangan.

    Sedih saya rasa bila tuan kata tidak lagi dia suka duduk berdekatan seperti dimasa kecil. Itu lah adat dunia. Tetaapi dalam hati lain pula. Kemunkinan lebih kuat kasih sayang.

    Salaam dari saya

    ReplyDelete
  10. KAKCIK

    NASIB BAIK DIA TAK MINTA DITIMANG ! HEHE

    ReplyDelete
  11. MARINA MONROE

    TERPULANGLAH KPD MEREKA NAK SAYANG ATAU TIDAK KITA NANTI. KITA CUMA MENJALANKAN AMANAH ALLAH SAHAJA.

    ReplyDelete
  12. MASZUBER

    INSYAALLAH AS BACA UCAPAN AWAK INI.

    ReplyDelete
  13. CIK SHINJU

    TAK ADA LOMANG .. UNCLE CUBA NAK ELAKKAN SEBAB KOMBINASI PULUT DAN SANTAN TU MENGHASILKAN ANGIN DALAM BADAN YANG MENYEKSAKAN.

    ReplyDelete
  14. LADYBIRD

    MEMANG KENANGAN ITU SANGAT MANIS. NASIB BAIK ADA GAMBAR YG BOLEH MENGINGATKANNYA SEMULA.

    ReplyDelete
  15. QUUENIE

    SAYA DAH BACA ENTRI AWAK TU .. AS DENGAN ALONG BEZA SETAHUN JE !

    ReplyDelete
  16. AZMNOR

    ALAIKUMSALAM

    AMIN. SAYA TURUT MENGAMINKAN DOA AWAK.

    ReplyDelete
  17. AL-MANAR

    MUNGKIN DIA DAH BESAR DAN SEGAN KOT, NAK DUDUK DEKAT2 MACAM DULU. TAK APALAH.

    TERIM KASIH SINGGAH BUAT KALI PERTAMA.

    ReplyDelete
  18. selamat hari ulangtahun...

    saya suka tengok gambar ke-3.. telefon di belakang tu memang antik.. teringat filem lama guna telefon macam tu...

    ReplyDelete
  19. EJA

    SAYA PUN TAK TAHU KAT MANA TELEFON TU SEKARANG .. TAPI ITU BUKANLAH TELEFON ANTIK, CUMA DI ANTIKKAN.

    ReplyDelete
  20. Hi,

    Hope this email finds you well.


    I'm Xiang from Sirens Media Sdn Bhd, a Malaysia Social Media Company.


    I'm interested to propose your blog to the client for advertorials.


    If you do interested in it, could you kindly send me a screen shot of your blog unique visitor and unique pageview stat ( a week ) for reference and proposal purposes?



    Cheers,


    XiangCool
    Sirens Media Sdn Bhd
    Email : xiang208@gmail.com
    Email : xiang@sirens.my
    Website : http://www.xiangcool.com
    Twitter : @xiangcool

    ReplyDelete

  21. Salam Pakngah,

    Saya antara pembaca baru blog al-lavendari ni. Menarik! Saya terpaut ke sini melalui link dari blog Azieazah dalam tulisan dia, kenduri kahwin anak pak ngah yang berlangsung baru2 ni. (Blog dia pula saya 'ter-ikut' melalui pautan dalam tulisan Mazidul Akmal Sidek "Bersama Mazidul"). Kini saya sedang mengikuti entri lama pakngah dan sedikit terkeliru tentang perenggan2 awal dalam entri ulang tahun kelahiran As. Antaranya "Manakala anak lelaki ke dua dan bongsu pula saya panggil Iqal ..."
    Mungkin kerana masih baru, ternyata saya belum begitu mengenal pakngah sekeluarga. Jadi sekadar bertanya
    - adakah anak ketiga, empat DAN kelima adalah lelaki?
    - adakah Iqal panggilan untuk kedua2 anak ke empat dan lima itu?
    Tak balas komen pun tak mengapa, mungkin ada jawapannya dalam entri lain pakngah yang saya belum sempat baca (lagipun ini entri lama....hehehheee...sedang menyelongkar). Apapun, teruskan menulis pakngah! Saya terhibur dengan jenaka, nasihat dan teguran di blog pakngah ini.

    saiful

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali. Terima kasih kerana sudi membaca entri lama saya. Insya-Allah saya buat satu entri khas bagi menjawab soalan ini sedikit masa lagi ..

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.