Monday, September 10, 2012

SONYUM SOKOJAP 48 : MEMANCING IKAN BAUNG AKAR DI KENYA.


Gambar Ikan Baung Akar hasil carian Google.

Malam Sabtu lalu, saya  berbual-bual dengan seorang kenalan baru berbangsa China di Pusat Operasi Rukun Tetangga di taman perumahan saya tentang pengalamannya  memancing ikan. Antara cerita yang menarik perhatian saya ialah pengalaman dia memancing ikan di Kenya.

Kawan saya: "Sekarang ikan manyak kurang kat Kenya maa .. dulu-dulu ikan baung cukup manyak !"

Saya: "Ikan baung pun ada kat sana ka ?"

Kawan saya: "Memang dulu manyak maa .. Baung Akar pun ada ... sekalang semua sudah habis".

Saya: "Awak memang hebat, pergi pancing sampai Kenya ... Tapi Kenya itu dekat mana ?"

Kawan saya: "Lu belum pernah pergi ka ?"

Saya: "Belum pernah .."

Kawan saya: "Tak jauh maa .. dekat itu Kuala Berang .."

Saya: "Oohhhhhhhhhhhh .. Tasik Kenyir ka ?"

Kawan saya: "Ye lah .. Tasik Kenya !"



p/s: Ingat tak entri saya tentang Tasik Kenyir di sini ?


14 comments:

  1. Hahaha... saya turut tertipu! :)

    ReplyDelete
  2. Saya pun tersenyom gak hehe he ......

    ReplyDelete
  3. Hehe...saya taklah pandai sgt pasal ikan dan geografi tapi bila baca tajuk entry uncle ni, terus terlintas dalam kepala..ade ke ikan baung kt kenya? Hehe..

    ReplyDelete
  4. memang tersenyum membacanya,,,,,,,alahai, kenya yer.

    ReplyDelete
  5. Budak2 ler ni dah pandai sebut kenyir betul2. Apek2 tua akan sebut Kola Lumput!! Bagan Latok....!!

    ReplyDelete
  6. hahaha...dah agak dah, mmg tasik kenyir...

    ReplyDelete
  7. HAHA.. INGATKAN BEBETUL DI KENYA...

    ReplyDelete
  8. Kehkehkehhh...nasib baik Tuan Haji tak beli tiket kapal terbang dan terbang ke Kenya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada juga cadang nak pergi .. tu sebab saya tanya kat mana.

      Delete
  9. hahahhaa...mati igt apek tu ke Kenya kan uncle! :)

    ReplyDelete
  10. kalau kat kenya nama dia dah bukan ikan baungg.. huuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat Kenya, namanya ikan Ngengge .. Kan ?

      Delete
  11. hahahahahahha...nak mancing ikan baung ke? tggu lg 6 bln sila dtg ke kmpung sy..ayah sy bela. yg 'batch' lepas ni dh hbis kena jual.. :)

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.