Tuesday, December 20, 2011

FROM WHERE COMES.



Ada suatu hari tu .. saya pelik ada macam-macam pelawat datang ke blog saya. Ada dari Mathura, Uttar Pradesh; Belgorod; Cuenca, Azuay; Geretsried, Bayern dan Holon, Tel Aviv.  Sesetengah tempat tu saya tak pernah dengar pun sebelum ini. Yang saya hairan sangat tu yang datang dari Tel Aviv.

Bolehkah mereka memahami tulisan saya kerana semua entri saya dalam Bahasa Melayu. Apa yang menariknya entri saya tu hingga membuatkan mereka dari pelbagai pelosok dunia datang. Fikir punya fikir, saya membuat rumusan berdasakan agak-agak sahaja.

1. Ada satu entri saya yang menyebut Yahudi.

2. Ada pihak tertentu yang sentiasa memerhatikan sebarang tulisan yang menyebut dan menyentuh negara tersebut. 

3. Mereka terjemahkan entri saya ke dalam bahasa mereka melalui Google Translator.

Kalau agak-agakan saya itu betul, alangkah prihatin dan pekanya mereka tentang pendapat orang lain tentang negara mereka.

Agak-agaknya betul tak  agakan saya itu ?


p/s: Kita ni terlalu ber - ansur dengan orang yang suka  + tangan dalam urusan negara kita. Orang macam ini patutnya kita ./. pelempang jer kat muka dia tujuh lapan x.

.

18 comments:

  1. Mcm mane tak campur tangan Pakcik bila kita asyiklah MENYUSUKAN KERA DI HUTAN, ANAK DI RIBA MATI KELAPARAN.

    ...budaya menadah tangan (lagi2 di kalangan kita) menyebabkan mrk BERANI BUKAN SETAKAT MENGINTAI malah sudah merancang utk MEMIJAK KEPALA KITA SEMUA NANTI.

    Tengoklah....

    Lebih baik kita kebosanan (masih ada harapan untuk mengajak) dari tidak ambil peduli (susah sbb kebanyakan lebih suka pentingkan apa yg mereka ada sj)

    ReplyDelete
  2. tue la tuan...kadang2 musykil jugak saya...paham ker idak mereka nie dgn tulisan bahasa melayu kita nie hihi...

    ReplyDelete
  3. Catatan ini lebihkurang dengan catatan saya beberapa hari lalu - tertanya2 pengunjung yang datang itu faham atau tidak apa yang saya tuliskan.

    ReplyDelete
  4. bijaknya bina ayat dengan plus minus times divide!
    nak beri latihan suruh murid buat.

    ReplyDelete
  5. SAYA RASAKAN MEREKA MENGGUNAKAN PENTERJEMAHAN GOOGLE.

    ReplyDelete
  6. opss..garang juga pakcik ni ye!..bukan setakat sekali..sampai 7..8 kali nak pelempang orang..tembak ajelah orang tu pakcik..(ayat batu api) hehehee

    ReplyDelete
  7. dari tel aviv tue nak pi singapore tapi singgah jap kat malaysia baca entri tn hj..heheheheee

    ReplyDelete
  8. Mereka mmg suka masuk + hal ehwal negara lain lebih2 lagi jika pemimpin negara tersebut menolak dasar mereka secara terang-terangan...Tak dapat + tangan secara direct,mereka cucuk jarum melalui 'orang dalam' negara itu sendiri.

    ReplyDelete
  9. jenuh pulak gugel nak translate - + '/. x tu ancle. kihkihkih!!!

    *kat atas tu. nape bbbbbbbbbbbbbbbbbb? :D

    ReplyDelete
  10. Assalam AL.betul la kadang@satu hari sampai 8 negara lain..apa yang dicari..bukan faham pun apa yang kita tuliskan..

    ReplyDelete
  11. peeh..
    tabik toing2 lah
    banyak faedah bubuh tu eik..

    boleh dapat tau..

    ReplyDelete
  12. betul kot tuan mereka guna terjemahan dekat google tu.

    ReplyDelete
  13. TERIMA KASIH KEPADA ANDA SEMUA YANG TELAH SUDI SINGGAH DAN MEMBERI KOMEN.

    KEPADA PENGETAHUAN GB .. bbbbb TU SELEPAS aaaaa DAN SEBELUM ccccc !

    ReplyDelete
  14. live traffic tu bkn nyer btol sgt...sy slalu perhatikan...

    ReplyDelete
  15. sayalah tu yg dtg dr belgorod

    ReplyDelete
  16. KHAIRIN

    LAA .. MACAM ITU KE ? INGATKAN BETUL. BUANG KARAN JE !

    ReplyDelete
  17. KTS

    PATUTLAH RUPA AWAK ADA MACAM RUPA ORANG BELGOROD !

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.