Monday, December 8, 2014

HARAPAN SEORANG PEMBAYAR CUKAI

Sebagai warganegara Malaysia, saya seperti orang lain juga kena bayar cukai - samada cukai langsung mahu pun tidak langsung.

Paling banyak saya bayar cukai ialah cukai import kereta. Saya beli kereta rekon (import terpakai) sudah 4 kali sepanjang hidup saya. Semuanya berharga di antara RM100,000.00 hingga RM200,000.00 sebuah. Kalau cukainyanya untuk sebuah adalah sehingga 300%, cubalah congak-congak berapakah cukai import yang telah saya bayar.
 
             Inilah dua buah kereta rekon yang sedang saya gunakan sekarang.

Itu belum masuk cukai langsung yang lain seperti cukai pendapatan, cukai jalan, lesen memandu dsb. 

Dan kalau dicampur cukai tak langsung seperti cukai gula, tepung, beras dan beratus-ratus barang lagi, mungkin sudah setengah juta ringgit jumlah cukai yang telah saya bayar kepada kerajaan.


Bukan hasrat saya untuk menunjuk-nunjuk atau membangkit-bangkit kerana niat saya menyebut itu semua hanyalah untuk menguatkan hujjah tuntutan saya sahaja.

Oleh itu saya rasa adalah tidak keterlaluan sekiranya saya menaruh harapan kepada pemerintah untuk memberikan perkhidmatan yang patut diberikan yang mana antaranya seperti berikut.

1.  Keamanan dari pencerobohan dari luar samada di sempadan darat, udara atau perairan dari lanun bersenjata atau PATI;

2.  Keselamatan dan keamanan dalam negeri supaya saya dapat tidur dengan lena di waktu malam - tidak bimbang rumah dipecah orang;

3.  Alam semula jadi yang tidak tercemar termasuk gunung ganang yang kekal sejuk dan menghijau.

Dan kalau boleh ...

Kemudahan kesihatan dan perubatan (termasuk gigi) yang patut-patut. bukanyanya nakkan layanan seperti di KPJ atau Columbia Hospital.

Di samping itu saya juga mengharapkan bilangan jalan raya  (bukan jalan tol) yang mencukupi supaya tidaklah sesak sepanjang masa macam jalan dari Seremban ke Kuala Pilah.

Buat masa ini saya belum dapat kata saya sudah berpuashati dengan perkhidmatan yang telah saya terima dan kadang-kadang timbul juga rasa kecewa.

Adakah harapan (expectation) saya itu terlalu tinggi ?