Friday, February 13, 2015

NAK BACA SAIYYIDINA KE TIDAK SEMASA BERSELAWAT NABI ?

Semasa kita berselawat Nabi terutamanya semasa membaca tahiyat dalam sembahyang, ramai ustaz mengatakan tidak perlu baca saiyyidina kerana nabi Muhammad tidak mengajarkan kita demikian. Maka ramailah orang yang tidak membaca atau menyebut perkataan Saiyyidina itu semasa bertahiyat.

Semalam saya meneruskan membaca tafsir al-Azhar susunan HAMKA, tibalah kepada tafsir ayat 28 dalam surah Al-Ahzab yang mengupas sedikit persoalan ini.



يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزۡوَٲجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيۡنَ أُمَتِّعۡكُنَّ وَأُسَرِّحۡكُنَّ 
 سَرَاحً۬ا جَمِيلاً۬

"Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut`ah (sagu hati) dan aku lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya"

Mari kita sama-sama baca sedutan tulisan HAMKA seperti di bawah yang saya salinkan sepenuhnya dan mengambil kesimpulan sendiri terhadap pandangan beliau itu.


"Maka disuruhkan Allahlah kepada nabi agar menyampaikan kepada isteri beliau: "Wahai Nabi"! (pangkal ayat 28). Kita ulang yang kesekian kalinya, bahawa Tuhan tidak pernah memanggil NabiNya dan RasulNya itu dengan langsung menghimbau namanya. Tidak ada dalam al-Quran terdapat "wahai Muhammad!". Yang ada selalu wahai Rasul, wahai orang yang berkelumun, wahai orang yang berselimut. Kalau namanya disebut, adala sebagai orang yang ketiga, misalnya "Muhammadur Rasulullah". Muhammad itu adalah Rasul Allah. Ini pun satu pendidikan bagi kita sendiri. Maka kalau ada orang yang menambahkan kalimah (tuan kami, tuan kita) kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam mengucapkan shalawat, meskipun Nabi tidak mengajarkan demikian, dapatlah kita fahami jalan fikiran mereka. Yaitu sedangkan Allah lagi menghormatinya, apa lagi kita ummatnya".


Sekian. Semoga catatan ringkas ini dapat membantu anda menimbang dan memilih pendirian sendiri dalam melakukan amal ibadah kepadaNya.