Sunday, February 17, 2019

SONYUM SOKOJAP # 90: SUAMI BERDAKAP DENGAN JIRAN SEBELAH RUMAH.

Gambar hiasa hasil carian Google.


Antara kesalahan semasa menaip yang boleh memalu, mencemas, menimbulkan silap faham dan melucukan pembaca.

Dakap (cakap). Contoh: "Suami saya selalu berdakap dengan jiran saya"

Kaya (kata). Contoh: "Dia kaya datang ramai-ramai pun tak apa"

Sula (suka). Contoh: "Jangan sula ikut jalan belakang"

Katak (kapak). Contoh: "Lobai Salleh terpaksa pinjam katak Haji Dahan untuk tebang pokok rambutan yang condong di luar pagar rumahnya"

Jin (ijn). Contoh: "Saya tak dapat kerja hari ini sebab ayah saya masuk jin tengah malam tadi"

Bersikat (bersilat). "Walau pun dia tak pandai bersikat, tapi dia boleh menewaskan perompak itu"

Jubur (bujur). "Muka ratu cantik itu berbentuk jubur"



Sekian.


4 comments:

  1. yg last tu kelakor la pak ngah... mcm jauh je hahahah

    tp betul lah, kalau typo tu mmg bahaya

    nk type
    abh jd abg, sya jd syg, kite jd kote hahahah n mcm2 lg lah yg selalu sya tertypo...
    paling seram klu nk wassap boss mmg akan cek wassap tu 2-3 kali tkt slh type...
    sya penah tertaip kt bos... nk kata `boss sya msk opis lambat` tertulis ` boss syg msk opis lambat`... nsb bos ok... tp abisla kene gelak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lucu pulak bila baca komen awak .. saya pernah tertaip "sial" pada hal nak taip "sila".

      Delete
  2. riang ria sebuah typo.

    salam singgah pak ngah. salam jumaat juga.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.