Friday, November 26, 2021

TERPENJARA SENDIRI.

Saya perhatikan banyak taman perumahan di Malaysia ini, sistem keselamatannya mengalahkan penjara.  Ia dibuat bukan untuk suka2 tapi kerana keperluan. Misalnya kat taman perumahan saya, sistem keselamatan setiap rumah sekurang2nya ada 4 lapisan,  iaitu:

 1. Mula2 ada pengawal di pintu masuk utama. 

2. Kemudian ada pintu pagar. 

3. Lepas tu ada jeriji.  

4. Akhirnya baru jumpa pintu rumah. Lepas masuk rumah, ada lagi pintu bilik tidur. 

Selain dari itu ramai juga yang tambah lagi dengan CCTV atau alarm atau kedua-duanya. 

Masa saya kecik2 dulu,  rumah saya di kampung tak ada semua itu kecuali pintu rumah.  Itu pun jarang2 berkunci.  Kalau pun berkunci,  cuma sekadar syarat sahaja. 

Adakah suasana seperti itu masih lagi terdapat di kampung2 tradisional sekarang ini ?

5 comments:

  1. Setuju tu PakNgah rumah saya semua tu ada huhuhuu...
    Kat kampung saya rata-rata semua rumah ada pagar, memang kena kunci jugak sebab ada je kes rumah kena pecah masuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kat kampung sekarang sudah tidak selamat lagi.

      Delete
  2. Kat kampung kalau ada orang je tak kunci kalau tak ada je orang lain yang pulak yinggah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 kat kg sekarang lagi tak selamat sebab rumah jarang-jarang atau tidak rapat2 mcm di bandar

      Delete
  3. Adopt full aluminium alloy panel structure, anodized surface process, ultra-narrow frame, rounded corner design, fashion and beautiful appearance
    4mm tempered glass with anti glare 3.Advanced IR 20 touching technology.
    The OPS host module adopts plug structure design, internal Inter standard 80pin interface, without any external power line and signal line, which is convenient for inspection, maintenance and upgrade, and achieves the aesthetic effect of the machine
    Front side interface: Public USB*3,Touch-USB*1,HDMI*1
    Front 8 buttons: POWER ,Input ,Menu, V+, V-, ECO, Home, PC-POWER(Power button for OPS PC only)
    Front side speakers, Prevents noise distortion due to embedding


    INTERACTIVE LED FALT PANEL

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.