Friday, January 7, 2022

LIMA GOLONGAN ORANG MELAYU DALAM BERBAHASA.

Isu bahasa ini sentiasa menarik perhatian saya. Secara umum saya perhatikan terdapat 5 golongan orang Melayu dalam hal berbahasa ini.

1. Orang Melayu yang bercakap Inggeris sepenuhnya pada bila-bila masa kerana dia tidak begitu fasih berbahasa Melayu.

2. Orang Melayu yang bercakap Inggeris sepenuhnya atau Bahasa Melayu sepenuhnya mengikut keadaan kerana dia menguasai kedua-dua bahasa tersebut.

3. Orang Melayu yang bercakap  Melayu sepenuhnya di mana-mana walaupun dia boleh berbahasa Inggeris.

4. Orang Melayu yang bercakap Melayu sepenuhnya di mana-mana kerana dia tidak boleh berbahasa Inggeris

5. Orang Melayu yang suka bercakap Melayu bercampur-campur dengan Bahasa Inggeris walaupun dia tak berapa pandai berbahasa Inggeris.

Saya rasa golongan ke 5 tu boleh tahan juga ramainya.

No comments:

Post a Comment

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.