Thursday, March 31, 2022

KALAU CUBIT PAHA KANAN, INILAH AKIBATNYA.


Bijak sungguh orang dulu-dulu mencipta pepatah, "cubit paha kanan, paha kiri pun terasa juga". Pepatah tersebut masih boleh dipakai hingga ke zaman millenium ini. 

Contohnya, bila kita hina seseorang dari golongan B40, maka seluruh anggota B40 akan tampil membela mereka.  Begitu juga bila kita kutuk seseorang dari golongan T20, maka semua orang yang berada dalam golongan tersebut akan melenting. 

Hakikatnya kita semua memerlukan antara satu sama lain untuk meneruskan kelangsungan hidup masing-masing. Di sisi Tuhan hanya takwa sahaja yang menjadi ukuran kemuliaan. 

Buat masa ini saya tidak berada dalam golongan T20 maupun golongan B40. Namun begitu hati saya lebih dekat kepada golongan B40 kerana saya pernah berada dalam golongan tersebut suatu masa dulu. 

Akhirnya pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan kepada anda semua. Semoga puasa kita tahun ini lebih baik dari puasa tahun yang lepas. Mudah2an Allah menerima amalan kita untuk dijadikan bekalan bertemu denganNya kelak. Saya juga memohon maaf jika ada tulisan saya yang tidak enak dibaca atau mengguris hati anda semua kerana sebagai insan biasa, saya tidak sunyi dari melakukan kesalahan. 

Sekian. 


4 comments:

  1. Adakah sesuai juga seperti peribahasa bertelur sebiji riuh sekampung?

    ReplyDelete
  2. Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata padah dibuatnya.
    Viral yang menakutkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Tak ada penyakit, jangan cari penyakit.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.