Saturday, April 1, 2023

PERIHAL BUAH KURMA.

Masa saya kecik2 dulu, dapat makan kurma hanya pada bulan Ramadhan shj. Hanya ada satu jenis shj kurma yg dijual cara timbang kati kat kedai kampung  saya. Saya agak ia bukanlah kurma gred premium kerana macam2 benda asing turut berada bersamanya. 

Bila saya dah besar barulah saya tahu rupanya kurma ini ada banyak jenis dan gred. 

Buah kurma pemberian orang.

Ramadhan kali ini saya belum pernah lagi beli kurma. Kurma yang orang bagi pun saya rasa tak habis makan sebulan puasa ni. Makan pun kami berdua2an sahaja.

8 comments:

  1. Sy pernah sekali jer beli kurma masa pkp tolong sepupu meniaga. Selain tu, makan kurma pemberian, itu pun samalah, tak habis sampai raya haji pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, memang tak habis sebab saya pun makan berdua je.

      Delete
  2. Masa saya buat umrah, masa kat madinah tenguk orang berjualan kurma....baru lah tahu rupanya ada banyak jenis kurma yang saya tak pernah jumpa sebelum ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun begitu juga, tengok pelbagai jenis kurma kat pasar kurma di Madinah tahun 1997..

      Delete
  3. Assallam Pakngah, Kurma zaman dulu sedap buat kodok je, kalau makan mentah kurang sikit, tapi rasanya macam ori sikit, pada saya laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Tapi kurma dulu-dulu agak manis kerana katanya diletak gula dan tak ada yang bertangkai seperti sekarang. Itu pun satu jenis je.

      Delete
  4. Zaman sekarang dah tak perlu beli kurma di bulan Ramadan. Tiba je Ramadan lalu, 3 kotak buah kurma saya dapat.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dapat lebih sikit. Kotak pertama dari ADUN kawasan. Hehe.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.