Wednesday, January 20, 2010

RINGAN-RINGAN DI TASIK SERDANG .. !

Berita Harian - 20.1.2010

Lantaklah kau jang
nak togur kau dah bosar panjang
tak malu ko di tengok dek orang
ringan-ringan di tasik serdang
nanti lu pikir lah sendiri apa nak jawab kat "PADANG"

38 comments:

  1. Ya Allah....lindungilah zuriat ku dari dugaan seperti ini. Amin!





    (Errr...ringan-ringan tu apa eik?)

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuhu ringan2 ni mmg memalukan!
    agak2 arrr di tempat awam kan
    bertudung LITUP lak tuh!!

    bukan mudah melawan nafsu ~


    >>___<<


    aissheeee ~ muda-mudi harapan bangsa!

    ReplyDelete
  3. Erk!..anak orang orang kita..apa daya mak bapa dia orang entah kan tau entah kan tidak hal ehwal semasa anak anak dia orang..

    ReplyDelete
  4. betul3...

    remaja sekarang ni terlalu bebas dalam pergaulan.. sampaikan xtau batasannyer...

    ReplyDelete
  5. dah lama tinggalkan zaman berdating macam ni!!

    ReplyDelete
  6. NAUZUBILLAH.... MOGA ZURIAT KITA SEMUA TERPELIHARA....

    ReplyDelete
  7. dah beasr panjang tapi masih bangang

    ReplyDelete
  8. Salam tuan. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk menjawab kemusykilan tuan dalam entri yang lepas. Saya cuba menjawab persoalan itu semalam tetapi kerana Streamyx yang lembab "kuoff laptop" sebelum timbul angin kemarahan. Tentang kata antonim (berlawanan) tetapi memberi maksud yang sama, iaitu beri perhatian, ambil perhatian; baju sejuk, baju panas; dan masuk keluar muka di akhbar, begini jawapan saya.

    1. Yang lebih tepat memberi perhatian (pay intention). Dalam Kamus Dewan terdapat dua kata lain yang boleh mengiringi kata perhatian,iaitu untuk (perhatian), menarik (perhatian). Bagi saya, kita boleh meminta orang memberi perhatian, tetapi tidak boleh memaksa orang mengambilnya…

    2. Baju sejuk dan baju panas - Biasa diguna baju sejuk,iaitu untuk kegunaan ketika sejuk atau beriklim sejuk – baju musim sejuk. Istilah baju panas hanya digunakan oleh segelintir orang, terutamanya orang luar Bandar.

    3. Wajah biasanya terpampang atau terpapar di akhbar. Keluar dan masuk adalah kata basahan.

    Pertanyaan cepu emas saya pula, mengapa orang berkata ”membuang undi” sedang undi tidak dibuang, malah diperlukan dan dikira bagi menentukan siapakah yang layak menjadi wakil rakyat? Ada jawapan bang?

    ReplyDelete
  9. makin banyak la nanti zuriat terdibuang...

    ReplyDelete
  10. izinkan saya balas komen mybabah dulu sebab dia komen entri saya yang lalu. t.kasih banyak2 kerana beri penjelasan yang sangat memuaskan hati kecuali yang no.2. bukan orang luar bandar saja yang gunakan, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia di bawah Jabatan Perdana Menteri turut menggunakan istilah baju panas. Lihat pekelilingnya disini:

    http://www.jpa.gov.my/docs/pilmu/bukukew/panduan1/elaun%20pakaian%20panas.pdf

    istilah membuang undi tu di ambil dari B. Inggeris - "casting vote" - ye lah dia yang memperkenalkan sistem demokrasi kat Malaysia.
    Betul tak?

    akan tetapi banyak lagi istilah yang pelik2 dan tak tepat seperti ubat nyamuk, ubat gegat, ubat gigi (toothpaste) dsbnya.

    ReplyDelete
  11. tu yg risau gak.. ada anak dara nih.. mintak le dijauhkan

    ReplyDelete
  12. xiiinam
    Saya mengaminkan doa awak (maaf saya dah x panggil cikgu lagi).

    ringan-ringan lawanya berat-berat.

    ReplyDelete
  13. frodo baggins
    ya .. muda-mudi harapan bangsa. walaupun segelintir mungkin tapi ia ibarat barah atau api yang perlu di cegah sebelum parah.

    ReplyDelete
  14. relevan
    saya pernah terbaca dalam akhbar beberapa hari lalu, anak dengan mak ayahnya 2 x 5. maksudnya mak ayah merelakan anak mereka bersekedudukan di rumah mereka. ada baca tak. saya lupa pulak nak scan hari tu.

    ReplyDelete
  15. hajarus
    betul .. mereka main redah jer. tu banyak yang dah tersembam !

    ReplyDelete
  16. sltEDI
    maknanya dulu awak berdating jugalah kan ? tapi dating orang dulu ada tatacaranya ..!

    ReplyDelete
  17. ain
    kita tak boleh harap orang lain.

    ReplyDelete
  18. mamai
    tak tahulah saya. bangang ke bingong ke bengang ke bingai.

    ReplyDelete
  19. one zaba
    geram sangat awak ye, sampai terdibuang ..!

    ReplyDelete
  20. maiyah
    anak teruna pun risau gak, apatah lagi anak dara.

    ReplyDelete
  21. huhu..tasik serdang tu dekat je dengan rumah kami (rumah mak ayah)..betul2 sebelah sekolah menengah seri serdang, tempat saya sekolah dulu.. :(

    ReplyDelete
  22. ini yg buat saya nak ringan2 dgn emak Adam pagi ni sebelum berat2 malam nanti muahaha

    ReplyDelete
  23. salam

    sebaik-baiknya, masyarakat sekeliling kawasan ni.. perlu ada tanggungjawab ...

    " ubahlah dengan tangan, kalau tidak dengan mulut, atau selemah-lemah iman dengan hati.." begitu juga dengan peranan kita ni...

    oleh itu....
    Mengajak ke arah kebaikan dan mencegah keburukan.merupakan tugas setiap insan... "Amal makruh nahi mungkar.."..

    Fikirkanlah...
    Muhasabahlah diri agar dapat melihat, walaupun sekecil2 keburukan itu, ia tetap keburukan.. perlu dihindar.. bagi kacamata kita kecil tapi bagi sesi Rabbi.. kita tak tahu naunganNya.. dan jangan pandang sekecil-kecil kebaikan itu kecil kerana di sisi Rabbi ganjaran amat luas...

    Oleh itu neraca kita sukar direalitikan kerana nilai yang nampak(nyata)dan nilai yang tersembunyi...tak mungkin sama..

    e.g.. apakah nilai derma RM1.00 dan RM10,000 sama ketika di dermakan.. tentu berbeza dari segi nilai nampak.. tapi pada sesiNya bagaimana dengan ganjaran yang tak nampak..

    ReplyDelete
  24. nadiah
    masa awak sekolah dulu, fenomena macam ini dah ada ke kat situ ?

    ReplyDelete
  25. yunus badawi
    ehh ..kenapa abang pakai baju batik hari ni ? lupa pulak, kan lusa hari Sabtu ..!

    ReplyDelete
  26. salam en lavendari
    semalam saya baru jer lepas bagi 'ceramah' kat student2. Actually ,minggu ni adalah minggu pertama kuliah, so saya mulakan dengan memberikan beberapa 'amaran'. So salah satu topik yg saya sentuh adalah berkaitan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Sy cuma membuat andaian yang mereka semua belum terdedah kepada anasir2 tidak sihat ni. Macam2 nasihat yang saya berikan. Ada yang menyambutnya denga baik, memandang kita dengan penuh kusyuk, tetapi ada juga yang main2 seolah2 apa yang dicakapkan hanyalah gurauan semata2

    ReplyDelete
  27. anNahlu

    salam kembali. t.kasih atas pandangan yang diberikan. saya faham maksudnya tapi maaf saya nak betulkan sikit, takut orang keliru. sebenarnya:

    "amar makruf nahi mungkar"

    bukannya

    "amal makruh nahi mungkar".

    jauh beza tu !

    ReplyDelete
  28. Wow.. saya suka baca semua komentar disini . Pandangan yang tidak boleh di tolak tepi . Terima kasih semua .

    Owhh tuan ..

    Inilah proses kehidupan . Fantasi mengatasi Realiti .


    Saya akan cuba berikan yg terbaik dan sentiasa membimbing mereka, apa yang terbaik dan wajar dilakukan apabila mereka (anak2) remaja kelak . Insyallah ...

    ReplyDelete
  29. Assalamulaikum, kesian anak2 remaja tu, mereka jadi gitu sebab kurang kasih sayang sejati dari mak bapak mereka....maka mereka cuba pula meraih kasih sayang yang tak sejati dari rakan berlawanan jenis....

    ReplyDelete
  30. rosnanie
    salam kembali. tak apalah cikgu. saya suka this saying in English .. "no body can do everything but every body can do something".

    saya sedang do something melalui blog saya ini.

    ReplyDelete
  31. liNda
    bagusnya awak ini kerana tengok semua pandangan .. tidak zoom kpd komen orang tertentu sahaja, misalnya yunus badawi ..!

    ReplyDelete
  32. aziazah
    jangan risau sampai sasau nanti lagi kacau.. tengok komen balas saya kepada komen rosnanie di atas.

    ReplyDelete
  33. lipislady
    saya tertunggu-tunggu komen awak yang biasanya panas, pedas dan pedih !

    ReplyDelete
  34. terima kasih, terima kasih

    atas teguran tu..

    inilah kelazatan berblog...

    p.s..siapkan diri untuk rela/suka

    dengar teguran..

    ReplyDelete
  35. anNahlu
    kesediaan menerima teguran itu menggambarkan ketinggian akal budi seseorang itu.. bumi mana yang tidak di timpa hujan, gading mana yang tak retak kan ?

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.