Wednesday, January 6, 2010

SIAPA LAGI YANG MAHU KITA PERCAYA? KAWAN !

Dalam tiga entri saya yang lalu, ramai yang berkata supaya jangan percaya pada orang tetapi sebaliknya percaya kepada diri sendiri dan juga percaya kepada Tuhan. Percayakan Tuhan sudah tentulah ... "that goes without saying". Percayakan diri sendiri, pun sudah sepatutnya. Namun demikian ramai juga orang yang tak percaya pada diri sendiri. Kadang-kadang ratu cantik pun tak percaya pada diri sendiri dengan berkata ... "saya sungguh tak percaya saya boleh menang ... sebab ramai lagi yang lebih cantik daripada saya".

Suuuu ... dahlah !

Menerusi laporan2 akhbar juga kita telah melihat ada imam, polis dan askar yang buat perangai tak senonoh. Perbuatan mereka telah menimbulkan syak wasangka kepada kita. Seterusnya menyebabkan kita menjadi tak pasti atau was-was adakah kita boleh meletakkan kepercayaan kepada mereka. Salahkah kita berfikiran begitu ?

Tapi hidup mesti di teruskan. Jalan mesti ke depan. Kita tidak boleh dan tidak mampu untuk tidak mempercayai semua orang. Bila naik kapalterbang kita perlu percaya kepada pilot. Bila naik bas ekspres, kita kena percaya kepada drebarnya. Bila jadi makmum, kita kena percaya kepada imam. Bahkan sembahyang kita terbatal kalau kita tidak percaya kepada imam.

Oleh kerana itu, mahu tak mahu, kita kena percaya juga pada orang. Kalau orang lain susah untuk dipercayai, mungkin kita boleh harapkan teman atau kawan. Tapi kadang-kadang, ada juga kawan lagi tak boleh dipercayai. Anak kawan sendiri pun di nguratnya. Sila baca keratan akhbar berikut:



Berita Harian - 2 Januari 2010.

Miang lelaki tua: Perdaya anak teman sendiri sehingga si gadis lupa keluarga.

Ini kisah dari mahkamah syariah. Bukan gosip lagi. Sudahlah tua, anak kawan pun nak di kebasnya. Namun begitu ada juga bagusnya kisah tersebut kerana lelaki berkenaan berkahwin lari dengan anak kawannya di negara jiran. Kalau dijualnya atau dirogol dan kemudian di cekiknya ... lagi haru ! Jadi kalaulah kawan pun boleh mengkhianati kita, susah lah kita kalau macam ni, sebab ...

SIAPA LAGI YANG MAHU KITA PERCAYA ??? ... NENEK ?

30 comments:

  1. Kena percaya walau kadangkala macam tak nak percaya...dan kepercayaan dinilai setelah kepercayaan itu benar2 diuji dan dipercayai...

    ReplyDelete
  2. saudaramara p0n xsem0 leh caya..

    ReplyDelete
  3. Bukan semua kesimpulan yg sama boleh dibuat..
    Sebab tulah kita kena berpada-pada dalam semua hal..
    Percayakan saudara dan kawan2 namun mesti berpada-pada..
    Meaning..berhati2 selalu tapi tak lah sampai terlalu jumud..sampai nak melangkah pun kena pikir 10 kali..

    ReplyDelete
  4. Nenek pun ditangkap berkhalwat...

    ReplyDelete
  5. kwn yg rapat tu lah yg kdg2 buat kita. sbb tahu pasal kita..

    tapi pada sy, percaya tu kena ada.. cuma berpada2 dan berhati2..

    kalau kita x percaya pada org, mcm mana org nak percaya pd kita.. hmm tp x leh pakai sgt kata2 tu, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  6. betul tu pakcik...dah takade sapa yang nak caya..sedangkan dalam keluarga pn x leh caya.....mana x nya...bapa rogol anak..atuk rogol cucu...abg rogol adik..masyaallah...

    ReplyDelete
  7. DUN Behrang
    benar, macam pemandu bas ekspres kenalah benar2 diuji sebelum dibenarkan membawa bas.

    sharamli
    memang ... tapi pakcik susah betul nak faham tulisan awak ni. misalnyua 'xsem0' pakcik kena rujuk kamus.

    lanabulu
    yes ... you can't be too careful !

    kakcikseroja
    kakcik dah mendahului saya. saya ingat nak buat satu entri lagi pasal nenek ditangkap khalwat. kensel !

    che' pit
    betul ...seperti gunting dalam liptan, atau kambing berbulu serigala kata pepatah.

    ReplyDelete
  8. Tiap N3 keluar berkaitan dengan orang yg jawatan ataupun yg ada kuasa serta dipercayai umum dan isu baru pula ada hubungkait dengan kawan..jadi isunya siapa yang mahu kita percaya di khalayak.

    kehidupan lahir atas kepercayaan..
    Tanpa kepercayaan hidup umpama satu kematian...

    Percaya ada yang mutlak...
    Percaya dengan yakin..
    Percaya atas zond..
    Percaya yang was-was.. hati-hati..
    Percaya tapi tak harap, ada ke?

    komen;e.g. atas kepercayaanlah kita pi kerja dan bekerja dengan semangat yang tinggi... Lepas kerja hujung bulan baru di bayar gaji.. dan kita amat seronok bila hujung bulan dapat gaji seperti yang ditawarkan.. Itu namanya kepercayaan sanggup tunggu 30 hari atau lebih.. ikat perut,hutang sana sini.. sebelum dapat gaji..

    Kenapa kepercayaan belaku?
    Sebab kepercayaan lahir dari ilmu yang ada pada pemiliknya. Dan orang yang ada ilmu takkan rugi didunia ni, maupun di akhirat malah dapat kedua2nya jika diamalkan dengan seikhlasnya, cayalah.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum,

    Kesimpulannya, pertama sekali percaya Kepada Allah, yang dah menentukan Qada' dan Qadar kita lepas tu percaya pula kepada diri sendiri, teruskan melangkah, teruskan kehidupan. Berhati-hati dan berpada-pada dengan setiap langkah, jangan mengikut kata hati, ikutlah panduan akal, insyaAllah tidak ada sesiapa yang boleh memudaratkan kita, dengan izinNYA.

    ReplyDelete
  10. Miang orang tua miang keladi..gatal orang tua semakin menjadi.. :)

    ReplyDelete
  11. Muhamad Arif
    inilah realiti kehidupan yang harus kita harungi dengan berhati2 dan buatlah sesuatu dalam batas kemampuan kita untuk mencegahnya.

    guitar ray
    satu kupasan yang bernas atas isu kepercayaan.

    ReplyDelete
  12. Lipislady

    awak kata jangan ikut kata hati. kalau gitu saya dah tersilaplah agaknya buat sajak ni dalam blog saya yang satu lagi, tahun lepas.

    Saturday, September 5, 2009

    KATA HATI - 1

    bukannya aku tak tahu
    dulu lagi
    jauhari telah berpesan
    kata hati jangan di turutkan
    nanti merosak badan.

    tapi ...
    aku tak peduli
    walau apa terjadi
    akan ku turutkan juga kata hati
    kalau tidak ...
    kata siapa lagi?
    kalau pun terpaksa mati
    biarlah ... puas hati.

    bukannya aku turut melulu
    tetapi aku tahu
    kata hati tak pernah tipu !

    al-lavendari

    ReplyDelete
  13. relevan
    bila agaknya kita dapat berduet ?

    ReplyDelete
  14. ......susah juga mahu jawab ni.



    Kalau nafsu merajai hati...
    Segala peri jadi begini...

    ReplyDelete
  15. owhh tuan,

    Saya semakin teruja and tertunggu-tunggu n3 seterusnya dari tuan .

    Membuatkan minda saya bergerak pantas and berfikir ...

    Dimanakah penghujung rantaian or rentetan-rentetan segala peristiwa yang dipaparkan .?

    But.. saya tak terfikir pun ianya akan berakhir .

    And... saya nak puji atas penat lelah tuan scan keratan akhbar utk dijadikan bukti . Bersungguh betul tuan mendapat ' kepercayaan ' dari kami pembaca . tq so much !!

    ReplyDelete
  16. aduhai!!

    zaman sekrang mahu hidup dengan manusia sekeliling kena ada sifat berperasangka negatig sikt.

    jgn tgk semua prg positif
    sbb kita tak dapat nak nilai org secara luaran

    ReplyDelete
  17. susah nak cakap sekarang ini, bila nafsu dan uwang menjadi taruhan, bila nafsu menguasai semua yang tak terfikir oleh akal boleh berlaku, bila uwang banyak panjang lah akal.. nak pecaya boleh tapi bukan sepenuh hati.. nasib aku bukan ber_uwang

    ReplyDelete
  18. setelah membaca entri ini,saya tengah imbas rakan² saya. adakah mereka berpotensi utk pergi sejauh itu.hehe

    ReplyDelete
  19. xiiinam
    saya setuju dgn cikgu, bila nafsu merajai fikiran, semuanya jadi tidak keruan.

    yanie
    dgan itu harus hati2. t.kasih kerana singgah blog saya kali pertama.

    linda
    t.kasih atas penghargaan yang diberikan. janganlah puji lebih2 sangat, nanti saya pulak jadi tak hingat !

    ReplyDelete
  20. sltedi
    kalau berprasangka negatif melampau, kita juga yg susah nanti. pendeknya jgn terima seseorang itu bulat2. buat sikit homework ttg l/belakangnya sebelum membuat sebarang komitmen.

    beruwang
    mmg benar ... jadi jgnlah biarkan nafsu merajai hati!

    penyubiru
    lepas selesai mengimbas nanti, boleh tak saya pinjam alat pengimbas itu ?

    ReplyDelete
  21. mmg sume xleh caye la bos! ngeee~

    ReplyDelete
  22. Oooo ini masalah cinta. And cinta tak mgenal usia.. Bukti Siti kawin dgn Datuk K..hehe..

    well.. oklah tu kawin walaupun lari coz kalo terusterang mak ayah pompuan tu mesti reject nyer...

    lastly, org pompuan mmg sukakan lelaki berusia haha (dgr kata caring & loving lebih luarbiasa)

    ReplyDelete
  23. ntah.fening da..

    pcaye x pcaye..

    pcaye jela pe yg hati rase nk pcaye.

    btol ke cmtu?

    boley ke cmtu??

    ReplyDelete
  24. Salam..
    Rasulullah SAW bersabda;
    " Ada empat perkara sesiapa yang melakukannya, bererti dia munafik tulin, tetapi orang lain mengira dia mukmin; Iaitu ketika berkata dia bohong, ketika berjanji dia mengingkari, ketika dipercayai dia khianat dan ketika bertengkar dia lancang."
    Jika ada empat ciri ini pada org tu walaupun kawan baik kita, memang sah tak boleh dipercayai!

    ReplyDelete
  25. dh byk berlaku tuan..harapkan kawan, kawan makan anak gadis / adik perempuan sendiri..klu gentleman xpe gak, ini main try2 plak..ingat, baju kat shopping complex ke..leh try sesuka hati

    ReplyDelete
  26. fatrina
    bukan semua orang, tapi sebahagian kecil sahaja.

    finaz
    awak jangan memberi harapan palsu kepada orang2 semacam saya !

    master teddy
    orang tua2 kata "ikut hati - mati, ikut rasa - binasa". jadi harus hati2 mengikut kata hati.

    shaniza
    kalaulah ada mesin yang boleh mengenalpasti orang yang boleh dipercayai dengan yang tidak, alangkah bagusnya kan!

    ReplyDelete
  27. sahromnasrudin

    ingatlah ..."what goes around comes around"

    ReplyDelete
  28. harapan palsu?? oh no i dont think so.. I hv frens yg mmg suka lelaki berusia. Tak lah rasa mcm date dgn budak2 kecik hehe.. (well u know man, umur 40 baru cerdik nak pakai akal fikiran haha - sowee awak gurau jer walaupun betul..)

    ReplyDelete
  29. kambing berbulu serigala? hmm rasanya ni 1st time dengar.. musang berbulu ayam tu biasalah, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.