Monday, April 11, 2011

TERKENANG SEMASA DULU 21 - SEPETANG BERSAMA SAKURA.



Saya baca Facebook kawan sekerja saya dahulu (sifu Facebook saya) yang kini sedang mengikut suaminya bekerja di Tokyo. Dia pos banyak kali gambar dia dan keluarganya dengan bunga Sakura sedang berkembang. Gambar di atas adalah di antaranya. Anda juga boleh melihat yang selebihnya  di SINI .. (bagi yang telah menjadi friend dia)

Lalu saya segera terkenang musim bunga Sakura di Washington DC atau "cherry blossom" semasa saya di sana kira-kira 30 tahun dahulu. Lihatlah betapa indahnya bunga-bunga Sakura yang sedang berkembang di dalam gambar-gambar yang dipaparkan di bawah. Tetapi tidaklah seindah yang ditunjukkan dalam Facebook kawan saya itu.

Sebelum ini saya sebenarnya pernah membuat entri pendek tentang bunga Sakura ini di sini.

 Mengikut sejarahnya benih bunga Sakura yang ada di Washington DC itu asalnya adalah dari negara Jepun juga yang diberikan sebagai hadiah. 

Entah bila pulak agaknya saya dapat melihat bunga Sakura ditempat tumpah darahnya sendiri.
 

Gambar 1: Gambar bapa misali tengah mendukung dan memimpin tangan anaknya. (Gambar dah keluar kat Facebook)


Gambar 2: Angin tengah kuat bertiup (agaknya) .. lihatlah rambut Makngahnya.


Gambar 3: Ish .. cantiknya. Padi menguning di tengah sawah pun cantik juga kan ! (Gambar kita semula)


Gambar 4: Monumen yang nampak ke Jepunannya.


Gambar 5: Dah macam-macam fesyen saya mendukung anak.
 Awatnya anak kita makin lama makin berat ?


Gambar 6: Tengok rambut saya .. teringat hero Tamil yang tak berapa hensem tu  ..
sapa ke namanya ?


Gambar 7: Dah letih berdiri .. kita mencangkunglah pulak.



 Gambar 8: Memang angin kuat .. lihat air tu berombak !


Gambar 9: Macam gambar nyonya dalam kalendar dulu-dulu !


Sekarang pun musim bunga di taman perumahan saya - Lavender Heights .. tapi bukan bunga Lavender atau bunga Sakura. Tak kisahlah .. janji musim bunga. Sila tengok videonya kat bawah. Cantik juga kan ?





...............................................oo0oo...................................................


Cabutan beberapa komen sebagai penjelasan kepada entri terdahulu.
Delete
Blogger al-lavendari said...
 
YB BETUL KE AWAK ADA PUJI .. KENA TAMBAH POWER SPEK AWAK TU ! ENTRI SAYA INI LANJUTAN KOMEN GADIS BUNGA DAN AZIEZAH BERDASARKAN GAMBAR 30 TAHUN DULU, BUKAN SEKARANG !
April 8, 2011 7:57 AM
Delete
Blogger azieazah said...
 
Ehh saya ada puji ek? Ntah, saya dah lupa.
April 9, 2011 12:35 AM
Delete
Blogger al-lavendari said...
 
AZIE SAYA PETIK KOMEN AWAK DALAM ENTRI DI MAKSUDKAN... Salam Bang Hamzah. Suka tengok gambar2 tu, sentimental value kata orang. Senang jer nak teka mana satu Bang Hamzah. Yang pasti, saya tetap suka tengok MAK NGAH nyerrrr.. Cun dan cute!
April 9, 2011 11:55 AM
.
Delete

41 comments:

  1. KAKCIK

    YA .. YA .. BETUL ! RAJNIKANTH .. TIJAH PUN MINTA KAT DIA !

    ReplyDelete
  2. salam
    gambar yg menyimpan seribu kenangan...sekarang dah takde,dah jarang yg pakai kamera biasa..pas amik gambar..pi cuci filem kat kedai..hehe...skrg semua pakai digital,dslr atau koman2 pun hp kamera...tak jadi,tak cantik..delete..amik semula..

    ReplyDelete
  3. saya tgk rambut awak tu, tak teringat kat hero tamil.

    tapi teringat kat prof madya dr lim swee tim. :D

    rambut dan spek mata - serupa tapi tak sama

    ReplyDelete
  4. Cantiknya... Teringin nak pergi sana :)

    ReplyDelete
  5. Salam Tn Hj...

    Memang musim bunga musim yang indah walau kat mana pun negaranya... bunga sakura tu memang dah terkenal seluruh dunia..
    Kalau kat sini musim bunga tanda tak lama lagi nak dtg musim buah la tu... agak nya lah...hehehehe.

    Gambar Tuan di US tu memang gambar yang sungguh nostalgik penuh dengan cerita .....

    ReplyDelete
  6. tak merasa pun bunga luar negeri tu....=(

    ReplyDelete
  7. isk bila la saya berpeluang nak dapat feeling sakura ni.. huhu

    ReplyDelete
  8. -saya pun teringin nak ke Jepun...

    -saya suka tgk gambar2 lama uncle..sebab boleh tengok style org2 zaman tu..:P

    ReplyDelete
  9. Rajnikanth.Sivaji the boss.nampak sebijiklah tuan haji.

    ReplyDelete
  10. memang sebijik rupa RAJNIKANTH ....

    kenapalah produser filem Tamil tu tak jumpa Pak Ngah dulu, komfom dia ambik berlakon

    nostalgia betul gambar2 lama ni

    ReplyDelete
  11. KAMSIAH

    SALAM KEMBALI

    BETUL .. KAMERA DULU KIRA NASIBLAH KALAU GAMBAR DIA JADI KE TAK JADI. ITU PUN SELEPAS DI CUCI. KADANG2 DALAM 24 KEPING TU, SUKU TAK MENJADI.

    ReplyDelete
  12. Hehe.. comelnye gambar dulu-dulu.

    Yelah..mcm Prof Lim Swee Tim tu. Mcm Kak KTS ckp tu.

    ReplyDelete
  13. KTS

    NAMPAKNYA AWAK TELAH BETUL2 MENGHAYATI PERBEZAAN MAKNA SERUPA DAN SAMA. SYABAS !

    SAYA JUGA MENGAGUMI PROF ITU DALAM KONTEKS PENGUASAAN BELIAU KE ATAS BAHASA MELAYU.

    ReplyDelete
  14. ANIF

    NAK PERGI MANA .. JEPUN KE USA ! SAYA TERINGIN NAK PERGI JEPUN.

    ReplyDelete
  15. AZMNOR

    SALAM KEMBALI

    KALAU TAK ADA GAMBAR2 TU, MUNGKIN SAYA PUN DAH LUPA MACAMANA RUPA SAYA PADA MASA ITU DAN JUGA BUNGA SAKURA.

    TAPI SEKARANG INI DAH MALAS SIKIT NAK AMBIL GAMBAR ... SAMPAIKAN GAMBAR ANAK2 PUN DALAH MALAS NAK AMBIL.

    ReplyDelete
  16. MOMMY FARA

    MUNGKIN BELUM ADA REZEKI LAGI !

    ReplyDelete
  17. AJEE

    PERGI JEPUN DEKAT SIKIT .. AIRASIA PUN DAH PERGI SANA.

    ReplyDelete
  18. DADDY ZIYYAD

    KALAU AWAK NAK PERGI JEPUN NANTI.. BERITAHULAH SAYA. MUNGKIN KITA BOLEH BUAT ROMBONGAN.

    MACAM IA IA JER !

    ReplyDelete
  19. MONALEA

    SAYA PUN PERASAN MACAM TU JUGA .. NASIB BAIK TAK MACAM MGR.

    ReplyDelete
  20. IBUINTAN

    TAK SANGKA RAMAI JUGA ORANG MINAT KAT RAJNIKANTH.

    KALAU DIA AMBIL SAYA BERLAKON, KOMPON SYARIKAT DIA BENGKRAP.

    ReplyDelete
  21. IKAN EMAS

    SAYA TAHU DAN SEDAR SIAPA SAYA !

    ReplyDelete
  22. EB

    BUKAN GAMBAR SAHAJA YANG RARE .. ORANGYA PUN DAH RARE JUGAK ! HEHE

    ReplyDelete
  23. SUFIA

    SAYA PUN TAK PASTI SEKARANG . ADA YANG KATA MACAM PROF LIM DAN ADA JUGA KATA MACAM RAJ !

    ReplyDelete
  24. Banyak koleksi gambar abg dan keluarga masa di USA dulu ya.

    Saya punya entah dah kemana. Nasib baik emak Adam percaya saya pernah belajar di sana hehehe

    ReplyDelete
  25. Tuan AL,


    laa...maksud sy rajini tu hero yg hebat..tak pernah kalah..semua org kampung respek ..heroin mesti dia yg punya...jelingan dia cukup berkesan...belum dia libas kain dia lagi!!!!

    ReplyDelete
  26. assalam, kenangan itu sesuatu yg sangat indah utk dikenang biar pun telah lama berlalu namun dgn adanya foto2 yg tersimpan boleh mengembalikan nostalgia lalu....



    salam kenal...

    ReplyDelete
  27. saya pun teringin nak tengok pokok tue.. huhuhu

    ReplyDelete
  28. kalau tak sakura pun, ala-ala musim bunga sakura pernah IM tengok di penang ni...

    ReplyDelete
  29. Rambut Uncle maintain jer angin kuat pun yek...Seronok tgk gambo2 Uncle..
    Bila la nak merasa p Washington DC neh...

    ReplyDelete
  30. YB 1

    RAMBUT MEMANG ADA MACAM RAMBUT MGR ! JANGAN JELES ..

    YB 2

    TAKKAN LANGSUNG AWAK TAK ADA SIMPAN GAMBAR2 KAT SANA.

    ReplyDelete
  31. IKAN EMAS

    SAYA GURAU JER .. JANGAN KECIK HATI. TAPI SRK PUN BUKANYA HENSEM SANGAT !

    ReplyDelete
  32. SECANGKIR MADU MERAH

    NASIB BAIK GAMBAR2 ITU MASIH ADA DALAM SIMPANAN SAYA WALAUPUN TIDAK TERSUSUN. SEKARANG INI SAYA SEDANG BERUSAHA UNTUK UPLOAD DALAM KOMPUTER SEMUA GAMBAR YG ADA UTK MENGELAKKAN KEROSAKAN.

    SALAM KENAL JUGA DARI SAYA.

    ReplyDelete
  33. AUJINZ

    POKOKNYA TAK CANTIK .. YANG CANTIK BUNGANYA !

    ReplyDelete
  34. INSAN MARHAEN

    MUNGKIN KALAU DI TANAM KAT PENANG, DIA BOLEH HIDUP SUBUR KOT ! CUBALAH ..

    ReplyDelete
  35. CIK SHINJU

    AWAK PERGILAH BERBULAN MADU KE SANA NANTI PADA MUSIM BUNGA KERANA MUSIM BUNGANYA CUKUP CANTIK !

    ReplyDelete
  36. Saya pun masih terkenangkan keindahan sakura semasa mula mula a menjejaki kaki ke Jepun dulu.

    Peribahasa Jepun ( Part 2 )

    ReplyDelete
  37. MIECYBER

    MEMANG SAYA PUN TELAH LAMA MENYIMPAN CITA2 UNTUK PERGI KE SANA .. BERKELANA KE COUNTRYSIDE NYA.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.