Tuesday, April 5, 2011

TUAH AYAM NAMPAK DI KAKI.

Kali ini saya hendak mendedikasikan entri ini kepada seorang kenalan saya yang kini menjadi Duta Besar Malaysia ke Jepun. Namanya Datuk Shaharuddin Mohd Som berasal dari Negeri Sembilan.

Saya mengenali beliau sejak tahun 1974 lagi semasa belajar di tahun 1 di Universiti Malaya. Kemudian kita sama-sama mengkhusus dalam bidang Antroplogi dan Sosiologi. Kami juga dalam satu kumpulan pernah bersama-sama tinggal dengan penduduk orang asli berhampiran Tapah dalam rangka menyiapkan satu kertas projek bagi memenuhi syarat kursus.

Beliau juga pernah tinggal sekejap bersama saya sementara mendapat rumah semasa beliau melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana di American University, Washington D.C pada awal tahun 80an. Pada masa itu saya bertugas di sana. Kemudiannya sekembalinya saya ke Malaysia, kami terputus hubungan.

Baru-baru ini, selepas Jepun dilanda Tsunami, gambar dan berita beliau selalu keluar tv dan juga akhbar. Tentulah dia bersengkang mata mengendalikan kebajikan warga negara kita di sana. Nampaknya beliau telah dapat menjalankan tugas itu dengan cemerlang di samping tugas-tugas yang telah ditetapkan sebagai Duta Besar Malaysia di sebuah negara maju yang sangat penting kepada Malaysia.

Berikut adalah beberapa keping gambar yang sempat saya cari dari album peribadi saya dan juga sumber-sumber yang lain.



Gambar 1: Datuk Shaharuddin Mohd Som menerima watikah perlantikannya sebagai Duta Besar Malaysia ke Jepun dari Yang di-Pertuan Agong. Sumber: Hasil carian Google.



Gambar 2: Datuk Shaharudin sedang memberi taklimat kepada rombongan
Sukarelawan Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) berhubung dengan susulan gempa bumi
dan amaran tsunami termasuk bacaan kadar radiasi di bandaraya Tokyo. Sumber berita dan gambar saya petik dari sini.


Gambar 3: Datuk Shaharuddin di kiri sekali. Bergambar di stesyen keretapi Kuala Lumpur sebelum menaiki keretapi untuk ke Tapah, Perak.
Jangan berani-berani hendak meneka gambar saya.
Sumber: Gambar dari album peribadi saya.



Gambar 4: Inilah rumah tempat kami berteduh selama beberapa hari di perkampungan orang asli tersebut. Sumber: Gambar dari album peribadi saya.



Gambar 5: Selang beberapa tahun kemudian .. di rumah saya di McLean, Viriginia, USA.
 Dia berdiri di sebelah kiri sekali.
Sumber: Gambar dari album peribadi saya.




Gambar 6: Di atas kenderaan untuk membawa kami ke ladang memetik epal.
Gambar dia, di sebelah kiri sekali. Di sebelah dia tentulah isteri beliau.
Sumber: Gambar dari album peribadi saya.



Rumusan:


1. Dia dan saya sama-sama telah banyak berubah dari segi fesyen, warna serta bilangan rambut dan juga lilitan pinggang. Yang tidak berubah, mungkin ketinggian kami.

2. Dia sekarang telah menjadi orang penting dan saya tetap orang kecil macam dulu-dulu juga.

.

R

62 comments:

  1. salam tuan haji...
    terperasa bila bergambar kebanyakannya dia akan berada di bahagian kiri...agaknya orangnya kidal...

    nostalgia betul gambar2 tu semua...

    ReplyDelete
  2. salam:)

    sangat nostalgia..
    bangga dgn kejayaan kamu:)

    ReplyDelete
  3. Melihat gambar lama itu, saya tersenyum sambil menutup mulut... :)

    ReplyDelete
  4. pak ngah
    sama sama berjaya kan?

    sya suka tengok gambar2 lama
    pak ngah mesti ada banyak album kan?

    ReplyDelete
  5. as salam uncle..sihat ke?amboi rambut uncle masa muda2..hebat ye?hihi.lydia tau yg mana satu uncle.

    ReplyDelete
  6. hehehe.. suka gambar nombor tiga tu

    hensem2nya teruna Malaya tu, seluar kembang yg tak tahan nengoknya tu..

    PakNgah pun orang besar juga sekarang

    ReplyDelete
  7. BETUL2 MACAM ORANG LAMA.. TIME NI FAMOUS MUZIK APE?

    ReplyDelete
  8. uncle berbaju belang!

    Nostalgia tu gambar2 lama tu..

    ReplyDelete
  9. Whasintong tu kat terengganu ke? hehehe...

    ReplyDelete
  10. amboi rambut uncle!

    *makngah jeliter la...kem salam kat makngah ye...hihiks!

    ReplyDelete
  11. Salam pakngah,

    saya rasa pakngah pun tak kurang hebatnya, bukan orang yang kecil2 kalau nak di bandingkan dengan saya..:)

    pakngah sebut buat saya cuba meneka yang mana satu pakngah, tp dengan keadaan mata saya ni rasa tak cam pula, yg sebelah Datuk atau yang posing senget tu ya?...Kompius saya..hihi

    ReplyDelete
  12. Datuk HAH,

    bukan ayam saja yang tuahnya di kaki..tuah ayam pun bergantung pada kokokan dan cakarannya...

    begitu juga datuk tu dan Datuk Levendar..

    banyak tuah datuk al yang telah terserlah!!!

    ReplyDelete
  13. wah bertuah la uncle kawan dgn Datuk, peh ni tuah uncle lak, sape tahu kan....hehehehe...

    ReplyDelete
  14. Salam Tn Hj....

    Memang nostalgik gambar2 lama ni...
    TUAH AYAM NAMPAK DI KAKI,.....

    TUAH Tuan apa kurangnya....yg penting jauh di mata dekat di hati tuan...hilang di mata di hati jangan....

    ReplyDelete
  15. nostalgia lah gambor2 pakngah...:) suka saya menengok nyer...dan dengan beraninye jugak saya meneka-neka mana satu pakngah nyer..hehehe

    ReplyDelete
  16. Pakcik,
    Orang kecil atau besar, yang penting semangat setiakawan takkan pudar sampai bila-bila...

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum tn hj...

    ayat yg last sekali tue yg tak caye tue heheheehhehe....

    apepun, semoga tuan haji dapat bertemu beliau khususnya sebelum tamat perkhidmatan tn hj nanti ya....

    ReplyDelete
  18. salam uncle..

    bestnye bile kite mengimbau kenangan lama..

    dan alhamdulila..kite gembira krn kwn kite berjaya..dan kite pon berjaya..:)

    ReplyDelete
  19. saya sambung tajuk tu tuan
    tuah manusia telah di takdirkan penciptanya

    ReplyDelete
  20. saya sangat suka baca kisah Uncle masa dulu dulu..

    ReplyDelete
  21. JUNAINA

    SALAM KEMBALI.

    MUNGKIN DIA SUKA BERADA DI SEBELAH KANAN ORANG KOT !

    ReplyDelete
  22. CGG

    SALAM KEMBALI.

    AWAK PUN SANGAT BERJAYA DALAM KEHIDUPAN DAN JUGA SAYA LIHAT SANGAT BERBAHAGIA DALAM ALAM BERUMAH TANGGA.

    ReplyDelete
  23. KAKCIK

    SAYA PUN TERSENYUM .. DAN KADANG2 TU RASA MALU JUGA TENGOK PERANGAI MASA DULU2.

    ReplyDelete
  24. SAYANGSAYANGIBU

    MEMANG BANYAK ALBUM DAN JUGA BANYAK GAMBAR YANG TAK MASUK ALBUM. MASUK DALAM KOTAK JER !

    ReplyDelete
  25. LM

    SALAM KEMBALI.

    HARAP2 TEKAAN AWAK TU BETUL !

    ReplyDelete
  26. IBU INTAN

    MEMANG BESAR .. BESAR PERUT !

    TAK KONO MONGONO KO DENGAN DUTA TU ?

    ReplyDelete
  27. FAIRUS BIN MAMAT

    ZAMAN NI PENYANYI HAIL AMIR, UJI RASHID, SUDIRMAN, SYARIFAH AINI DAN YANG SEANGKATAN DENGAN MEREKA SEDANG POPULAR. LAGU2 60AN JUGA MASIH DINYANYIKAN.

    ReplyDelete
  28. DADDY ZIYYAD

    SALAH .. SAYA YANG BERBAJU KUNING DAN BERTOPI HITAM.

    ReplyDelete
  29. MENTIBANG LAUT

    TERIMA KASIH KERANA MENEGUR. MEMANG MATA ASKAR NI CUKUP TAJAM. HEHE

    ReplyDelete
  30. GADIS BUNGA

    KENAPA DENGAN RAMBUT UNCLE .. MEMANG FESYEN DAH MACAM TU MASA TU, IKUT JERLAH.

    TENTANG PUJIAN TU, TAK TAHU NAK CAKAP APA !

    ReplyDelete
  31. YUS

    SALAM KEMBALI

    SAYA YANG POSING TAK SENGET TU ! YANG POSING SENGET TU HENSEM SIKIT DARI SAYA. DAN SAYA HENSEM BANYAK DARI DIA. HEHE

    ReplyDelete
  32. Uncle...miahahaha...
    Saya x bani teka gambar Uncle.. :P

    Harap2 Uncle dapat buat reunion dgn geng2 lama..Nt boleh amik gambar terbaru..

    ReplyDelete
  33. IKAN EMAS

    JANGANLAH PANGGIL SAYA DATUK .. NANTI KALAU ADA SULTAN YANG TANYA SIAPA BAGI, KAN SUSAH SAYA NAK JAWAB.

    ReplyDelete
  34. EMME

    APA-APA PUN UNCLE TETAP BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA. DAH NAK PENCEN DAH .. !

    ReplyDelete
  35. AZMNOR

    SALAM KEMBALI

    BETUL TU .. HATI TETAP TERINGAT LEBIH2 LAGI BILA GAMBAR DIA SELALU SANGAT KELUAR KAT TV DAN SURAT KHABAR AKHIR2 NI.

    OLEH KERANA KITA KENAL DIA, CEPATLAH PERASANNYA.

    ReplyDelete
  36. SITI MURNI

    SAYA KHUATIR AWAK TERRSALAH TEKA .. JADI SAYA BERITAHU. SAYA BERDIRI DISEBELAH DATUK TU !

    ReplyDelete
  37. MOMMYFARA

    BEGITULAH SEPATUTNYA KALAU KITA BERKAWAN .. WALAU TIDAK BERJUMPA TETAPI TETAP MENGIKUTI PERKEMBANGAN KAWAN KITA.

    ReplyDelete
  38. CIKCERIACORNER

    SALAM KEMBALI

    SAYA SANGAT GEMBIRA MELIHAT KEJAYAAN KAWAN-KAWAN. SERONOK RASANYA BILA KITA KENAL ORANG2 YANG BERJAYA.

    ReplyDelete
  39. YUSRI

    BETUL .. SEMUANYA TELAH DITAKDIRKANNYA. TERIMALAH DENGAN REDHA.

    ReplyDelete
  40. ROM

    SALAM KEMBALI

    INGAT HATI TU TERINGIN JUGA NAK MELANCONG KE JEPUN .. TAPI BUAT MASA INI ADA URUSAN BESAR YANG MEMERLUKAN WANG YANG BANYAK PERLU DIBERESKAN DAHULU.

    ReplyDelete
  41. AUJINZ

    BAGUSLAH .. DAN UNCLE PUN TAK BERANI NAK CERITA KISAH AKAN DATANG ! HEHEHE

    ReplyDelete
  42. CIK SHINJU

    BANYAK KALI DAH BUAT REUNION SECARA TAK RASMI BILA BERJUMPA DI KENDURI KAWIN ANAK KAWAN2. TAPI TAK DAPAT JUMPA SEMUALAH.

    ReplyDelete
  43. salam tuan haji.

    byk betul gbr2x lama tuan haji ye. kenangan betul kan.

    ReplyDelete
  44. setuju ngan junaina

    banyak gambarnya yang berdiri di sebelah kiri. bertuah tn haji dapat berkenalan dengan beliau

    ReplyDelete
  45. Salam Bang Hamzah.

    Suka tengok gambar2 tu, sentimental value kata orang.

    Senang jer nak teka mana satu Bang Hamzah.

    Yang pasti, saya tetap suka tengok MAK NGAH nyerrrr.. Cun dan cute!

    Kerjaya: Bukan Selamanya Kita Hebat...

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum..:):)


    Rezeki dari ketentuanNya juga kan:)
    Syukur..!

    ---->Gambar2 nostalgia menggamit seribu satu rasa....yang pasti terindah!

    ReplyDelete
  47. masa baca entry ni baru je abis sign surat..sblm sign kena baca betul2. malu la kalau salah eja dan ada kesalahan kecil.

    ReplyDelete
  48. MONALEA

    SALAM KEMBALI.

    ORANG LAMA .. BEGITULAH. SAYA HARAP AWAK TAK JEMU DENGAN ENTRI SAYA YANG ASYIK2 GAMBAR LAMA.

    ReplyDelete
  49. A KL CITIZEN

    KALAU TENGOK GAMBAR MEMANG DIA SEBELAH KIRI, TAPI SEBENARNYA DIA SEBELAH KANAN ORANG LAIN. JADI DIA ORANG KANANLAH !

    ReplyDelete
  50. AZIEAZAH

    SAYA YANG MANA SATU ? AWAK TAK SAMPAI HATI NAK CAKAP KAN ?

    ReplyDelete
  51. PN KARTINI

    WAALAIKUMSALAM

    BILA MELIHAT GAMBAR ITU SEMULA, TERASA LAMA SUDAH HIDUP INI. BERSYUKUR KERANA DAPAT BERNAFAS SAMPAI KE USIA SEKARANG.

    ReplyDelete
  52. MENTIBANG LAUT

    MEMANG KALAU KITA DAH TEGUR ORANG .. KITA AKAN LEBIH BERHATI-HATI ! HEHE

    ReplyDelete
  53. CIKPUANHADY

    GAMBAR ITU SEMAKIN HARI SEMAKIN PUDAR .. DENGAN TERPINDAHNYA KE DALAM BLOG INI, IA MUNKGIN SELAMAT, KECUALI SYARIKAT PEMILIK BLOG INI GULUNG TIKAR.

    ReplyDelete
  54. Salam Pak Ngah..

    baru nak teka yg mana satu Pak Ngah.. tapi sebab dah diwarning... maka ku batalkan niat.. :)

    ReplyDelete
  55. NIDA

    SALAM KEMBALI.

    KALAU DAH BERNIAT .. JANGAN DI BATALKAN .. TAK BAIK !

    ReplyDelete
  56. sekarang sy dah faham kenapa awak 'sensitif' sgt dengan penggunaan perkataan JAKUN.

    ReplyDelete
  57. rumusan awak :

    Dia dan saya sama-sama telah banyak berubah dari segi fesyen, warna serta bilangan rambut dan juga lilitan pinggang. Yang tidak berubah, mungkin ketinggian kami.


    rumusan saya :
    awak sgt rajin. smpi bilangan rambut pun awak kira. kagum saya :D

    ReplyDelete
  58. KTS

    TAK PERLU KIRA .. PANDANG DENGAN MATA KASAR PUN DAH TAHU (SILAU)!

    ReplyDelete
  59. KTS

    TERIMA KASIH KERANA AWAK JUGA SENSITIF DENGAN APA YANG SAYA SENSITIFKAN !

    ReplyDelete
  60. Yang mencuri hati En. Lavender tu teramat la cun...kalah Kay

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.