Wednesday, October 19, 2011

TERKENANG DI MASA DULU 31 - RONDA-RONDA DI KOTA PARIS (2005).

Sebenarnya pada masa ini saya sedang giat memilih gambar-gambar lama untuk diimbas dan seterusnya disimpan di dalam komputer. Kalau gambar-gambar tersebut hilang atau rosak dalam simpanan saya, sekurang-kurangnya saya boleh tengok kembali entri-entri saya di sini.


Inilah contoh gambar yang telah rosak !


Lagi pun saya nak cerita apa ? Nak cerita fasal masak-masak saya tak berapa pandai. Nak cerita pasal anak kecil, saya dah tak ada anak kecil. Nak cerita pasal bunga, saya tidak terlibat.  Jadi apa salahnya saya cerita kenang-kenangan lama. Kan ?


Gambar 1: Inilah hotel tempat saya menginap.  Katanya milik usahawan Malaysia, tapi bayarannya tetap mahal.
Bilik yang paling kecik pun, ribu-ribu.
Nak sembahyang pun tak selesa. Nak masak megi pun tak ada cerek.


Gambar 2: Pemandangan sebahagian kotaraya Paris dari bilik tidur saya. Cukup berbeza dengan Kuala Lumpur. Tak nampak pun bangunan pencakar langit ..




Gambar 3: Saya datang seramai 8 orang dari pelbagi Kementerian. Tapi duduk bilik asing-asing. Oleh kerana tak ada siapa nak suruh ambil gambar, saya snap sendiri dengan sebelah tangan. Gambar belakang tu bukan poster tau !



Gambar 4: Pemandu kami yang berasal dari Morocco. Sepatah haram tak tahu cakap Melayu. Cakap orang putih pun tak pandai. Saya pula tak reti Bahasa Perancis. Lalu kita main bahasa isyarat sahaja.


Gambar 5: Di pintu masuk sebuah Kementerian. Saya lupa dah namanya. Nampak ringkas dan tak membazir.


Gambar 6: Belakang tu,  salah sebuah muzium. Agaknya ! Saya tak sempat masuk. Gambar ni pun seorang  pelancong dari Asia yang tolong ambilkan, selepas saya tolong ambilkan gambar dia.


Gambar 7: Salah sebuah mercu tanda yang popular. Namanya sudah lupa. Siapa tahu namanya ?


Gambar 8: Ybg Dato' Hamidah, Duta kita ke Peranchis yang duduk sebelah kiri saya tu bagi dinner. Kebetulan kita pernah bekerja bersama di USA
pada awal tahun 80an dulu.
Banyak benda yang kami bualkan malam itu. Terima kasih Dato'.

.......................................................................

... selingan !


Gambar Dato' Hamidah yang bertanda anak panah sebelah Duta. Gambar saya tak ada kerana mengambil gambar. Gambar Makngahnya yang berkot hitam dan bertudung di sebelah kiri.

....................................................................................



Gambar 9: Malam esoknya sekali lagi kita di jemput untuk makan malam di rumah wakil kita di UNESCO. Orang Nogori. Terima kasih Doktor.
Dua-dua orang kuat kita di sana pada masa itu wanita. Syabas.


Gambar 10: Salah sebuh shopping complex yang tersohor yang mesti di lawati. Saya dapati barang yang sama, "Made in France" lebih murah kat Malaysia. Walaupun datang ramai, tapi bila pergi shopping complex semuanya berterabur. Janji jumpa sekian2 masa kat kereta.
 Gambar ini di ambil oleh orang yang tidak saya kenali. Terima kasih orang !



Gambar 11: Eiffel Tower dari kejauhan. Satu lagi mercu tanda yang mesti dilawati. Sebenarnya saya pernah buat satu entri khas tentang menara ini dan kisah menarik tentang seorang penjual cendermata di sini.



Gambar 12: Sungai apa entah namanya .. tapi tersangat jernih dan bersih airnya walaupun merentasi kotaraya Paris. Sila jangan komen perut saya.


Gambar 13: Paris adalah sebuah kotaraya yang sangat bersih dan penuh dengan bangunan-bangunan lama yang terjaga rapi.



Gambar 14 Saya tertarik dengan bangunan ini yang terdapat di celah-celah bangunan yang kesemuanya rekabentuk barat. Tetiba ada bangunan yang berbentuk ketimuran. Nampak unik. 


Gambar 15: Cantiknya. Bukan .. bukan kat Paris tapi bangunan ini bersetentang dengan Pasar Payang, Kuala Terengganu. Kalaulah ada bangunan macam ni kat Paris, tentulah ramai orang yang mengambil gambar kat sini.


.

40 comments:

  1. nmpk biasa je Paris zaman tu ye uncle..mmg cantik bangunan dpn pasar payang tu. Dah mula di buka kan?

    makngah dlm gambar tu mmg takyah diberitahu...sekali imbas saya dah cam.sgt2 cantik...suka tgk.

    ReplyDelete
  2. tempat abg duduk tu cantik sungai dia ek?

    (saya tak komen perut harap maklum)

    hehe

    ReplyDelete
  3. bestnye merasa melawat negara org. setakat ne 2 negara je yg saya dapat lawat..

    ReplyDelete
  4. Entri yg buat saya banyak tersenyum :)
    Ada juga gambar bunga ya,pakcik!..Kebetulan pula hari ini anak saya ada peperiksaan.Untuk subjek lukisan dia pilih tajuk permandangan di taman bunga dan bunga tulip itu adalah salah satu bunga yg dilukiskannya..

    ReplyDelete
  5. Ya Allah...tergamam ila tengok semua gambar-gambar ne dan sungguh menarik dengan gaya ceritanya....;-)

    ReplyDelete
  6. Seronok melihat gambar-gambar begini di blog Tuan.. Nak ke sana tentulah diluar kemapuan buat masa ini.

    Saya tumpang seronok sahajalah..

    Post Terbaharu Saya - Pelari Marathon Tertua Ini Berusia 100 Tahun

    ReplyDelete
  7. Antara entri Abg HAMZAH yang menjadi paberet saya!!

    Gambar lama, dari orang lama la, kan? :)

    Elok discan masuk ke blog, sharing is caring, right?

    Yang depan Pasar Payang tu Restoran Terapung itu kah?

    ReplyDelete
  8. cantiknya paris..harap2 satu hari nanti ada rezeki saya ke sana uncle. uncle dulu di kementerian mana?

    ReplyDelete
  9. kalau pi pasar payang tak tangkap gambar hotel tu pokcik...
    org tangkap gambar pasar tu sendiri..

    ReplyDelete
  10. Lepas baca entri saya terus google populasi Paris dan KL:

    Paris 2.1 million (2004)*
    KL 1.4 million (2010)*

    * Maaf data mungkin tak rasmi dan tahun pun berbeza, siapa rajin boleh betulkan.

    Jadi persoalan saya, kalau KL lebih sedikit populasinya, mungkinkan KL mampu jadi lebih bersih dan cantik dari Paris?

    ReplyDelete
  11. ye la

    bangunan dia mcm sama rata je

    ReplyDelete
  12. salah persoalan daaa...

    Kalau populasi KL LEBIH RENDAH, mungkinkah KL boleh lebih bersih?

    ReplyDelete
  13. Saya suka tengok blog bergambar dan ada ceritanya sekali. Memang nak sangat komen gambar yang kat tepi sungai tu haha

    ReplyDelete
  14. Hiks~
    Gambar paling bwh tu gambar kebanggan sbb kat Msia pun ada bangunan yg ctk.

    Pakcik,
    Driver Morocco tu mcm model. Posing die, pehh!

    ReplyDelete
  15. hehehhee...gambar last Pasar Payang tu yg paling mahal!

    Eh, duta Malaysia ke sana wanita ya...

    Uncle kenal tak Shaharuddin Othman? Dia pakcik wife saya

    ReplyDelete
  16. yg saya perasan dalam banyak2 tu nama dato'hamidah...heheh..sy pulak dah dpt pangkat nenek je:))

    ReplyDelete
  17. saya suka baca "caption" di bawah gambar2 itu ;) ...

    ReplyDelete
  18. Pak Ngah..
    syoknya tengok gambar Pak Ngah kat Paris....lebih2 lagi gambar yg.duduk tu..he..he..(saya tak komen apa-apa tau)

    ReplyDelete
  19. Assalam
    Cantik gambar-gambar tu dan tentulah cantik juga kisah-kisah yang berkaitan dengan semuannya.

    Kebetulan baru sebentar my room-mate balik dari gathering kat rumah kawan & bercerita jumpa Dato' Hamidah dgn bondanya. Saya pun terus bukakan entri al-lavendari & tunjukkan gambar di Paris tu. Dan saya pun action pada room-mate & kata, "Mana-mana saja gang awak yg awak sebut, saya tahu ceritanya dalam internet.....!" Hihihi. Bukan cerita tak elok!

    ReplyDelete
  20. LYDIA MIZA

    PARIS TU BAGI PAKNGAH "NICE TO VISIT BUT NOT TO STAY".

    ReplyDelete
  21. TIJAH

    DARI KETAWA AWAK TU, ABANG TAHU APA SEBERNARNYA YANG AWAK NAK CAKAP.

    ReplyDelete
  22. BABY

    TAK APA .. AWAK MASIH MUDA. ADA REZEKI SAMPAILAH NANTI.

    ReplyDelete
  23. IEDA79

    MEMANG NAK LUKIS BUNGA TULIP LEBIH SENANG DARI BUNGAN MAMAN. AWAK TAHU MAMAN TAK ?

    ReplyDelete
  24. ILA

    PEMANDANGAN YANG MENARIK TETAPI DICACATKAN OLEH PELAKON UTAMANYA. HEHE

    ReplyDelete
  25. ANIF

    KALAU AWAK BERTEKAD UNTUK PERGI, INSYAALLAH BOLEH SAMPAI. MULA MENABUNG DARI SEKARANG.

    ReplyDelete
  26. AZIEAZAH

    AKAN BANYAK LAGI SIRI 'TERKENANG' INI.

    YE .. DEPAN PASAR PAYANG TULAH TEMPATNYA.

    ReplyDelete
  27. MASZUBER

    UNCLE KERJA DIPELBAGAI KEMENTERIAN KERANA UNCLE BERKHIDMATA SEBAGAI PEGAWAI GUNASAMA (COMMON USER SERVICE)

    ReplyDelete
  28. AHKAKBATIK

    PASAR PAYANG TU DAH LAMA, ELOK DIGANTI BARU.

    ReplyDelete
  29. HANAFIAH 1 @ 2

    RASANYA KEBERSIHAN INI BUKAN SANGAT BERGANTUNG KEPADA POPULASI TAPI LEBIH KEPADA BUDAYA MASYARAKAT SETEMPAT.

    ReplyDelete
  30. EMPAYARUTAMA

    AWAK TAK KOMEN PUN, SAYA BOLEH AGAK APA AWAK NAK CAKAP. HEHE

    SAYA MASIH ADA BERTIMBUN GAMBAR2 LAMA DAN BARU.

    ReplyDelete
  31. JEDI

    MMG SERONOK JIKA TAK PAYAH KELUAR DARI KOCEK SENDIRI.

    ReplyDelete
  32. FARA

    MUNGKIN JUGA DIA MODEL SAMBILAN. MAKLUMLAH GAJI DREBAR TAK SEBANYAK MANA.

    ReplyDelete
  33. DADDY ZIYYAD

    MUNGKIN KENAL KALAU BANYAK LAGI KETERANGAN TENTANG DIA DIBERIKAN.

    ReplyDelete
  34. NYANYISUNYI

    DATO' TU TERAKHIR SAYA JUMPA DIA TINGGAL DI PUTRAJAYA. MUNGKIN JUGA TELAH BERPINDAH SEKARANG INI.

    ReplyDelete
  35. SZ

    SAYA JUGA SUKA KALAU ADA ORANG SUKA BACA.

    ReplyDelete
  36. AZI

    MAKIN ORANG TAK BERI KOMEN, MAKIN RAMAI YANG NAK KOMEN. HEHE

    ReplyDelete
  37. ABG TEMUK

    SALAM KEMBALI

    DULU KALI TERAKHIR SAYA JUMPA DIA, DIA TINGGAL DI PUTRAJYA. SEKARANG SAYA TIDAK TAHU ADAKAH DIA MASIH LAGI TINGGAL DI SITU.

    ReplyDelete
  38. bunga maman?oh!ada spesis bunga bernama maman ye?! kalau pakcik tak cakap saya tak tahu..tapi saya dah tengok kat en.google..cantik! agaknya kalau saya yg lukis tentu boleh kot! hehehe...

    ReplyDelete
  39. IEDA79

    MAMAN KALAU MASAK LEMAK CILI PADI CAMPUR IKAN SUNGAI .. MEMANG BERPELUH MAKAN NASI DUBUATNYA.

    JERUKNYA PUN SEDAP.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.