Friday, August 2, 2013

KALAULAH HANYA ADA WARNA PUTIH.












Silalah nikmati sepuas-puasnya keindahan rama-rama dengan pelbagai warna seperti di atas. Cubalah bayangkan kalau Allah memutuskan untuk tidak menyediakan pelbagai macam warna, apakah rama-rama akan secantik itu ?


سُوۡرَةُ النّحل
وَمَا ذَرَأَ لَڪُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ مُخۡتَلِفًا أَلۡوَٲنُهُ ۥۤ‌ۗ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَةً۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَذَّڪَّرُونَ

Surah An-Nahl ayat 13

"Dan Dia sediakan untuk kamu di bumi ini bermacam warnanya (hue). Sesungguhnya pada yang demikian menjadi tanda bagi kaum yang ingat"


Di dalam ayat tersebut dinyatakan bahawa Dia yang menyediakan untuk kita di bumi ini bermacam warna. Cubalah bayangkan kalau Allah hanya menyediakan warna putih sahaja. Maka semua orang akan berambut puith dan berkulit putih. Warna mata pun semuanya putih, tak ada mata hitam. Bahkan semua benda yang ada di dalam dan di atas muka bumi dan juga di udara baik yang hidup mahu pun yang mati akan berwarna putih sahaja.


Apakah agaknya rupa pelangi kalau semuanya berwarna putih. Tentulah tidak menarik. Siapakah yang mampu mewarnakannya agar ia cantik seperti sekarang. Sesungguhnya tidak ada manusia yang mampu berbuat demikian melainkan Allah s.w.t sebagaimana kata Dr. HAMKA.
 
" Tidak ada keahlian pada manusia buat mencipta warna sebagai warna di udara"


Bendera pula macamana ? Tentulah semuanya berwarna putih. Tidak adalah maknanya bagi negara-negara mengadakan bendera masing-masing kalau semuanya berwarna putih belaka. 

Ikan koi pun tidak berwarna-warni lagi. Semuanya putih. Mungkin tiada siapa  yang mahu membelanya lagi.

 
Lampu trafik  pun tidak guna diadakan kalau setiap pertukaran warna akan berwarna putih.

Rama-rama, bunga-bunga, burung-burung dan berbagai lagi kehidupan di dunia ini tidaklah akan seindah sekarang.

Siapakah yang mencipta warna kalau bukan Allah. Dengan kemajuan sains dan tekonologi seperti yang kita megahkan sekarang ini, adakah sesiapa yang mampu dan sanggup mencipta warna. Kepandaian yang ada kepada kita hanyalah setakat menggunakannya atau pun mengadunkan warna yang telah disediakan oleh Allah s.w.t.

Benarlaha bahawa sesungguhnya pada penciptaan warna itu adalah menjadi  tanda kepada manusia yang mahu ingat akan kebesaranNya. Bagi yang tidak mahu ingat atau tidak mahu berfikir, itu semua tidak memberi apa-apa makna kepada mereka. 

Subhanallah.



7 comments:

  1. Takda ler saya gila warna PURPLE lagi nanti... wuaaaa!

    ReplyDelete
  2. indahnya ciptaan Allah.... Allahuakbar!
    Alhamdulillah.... sy berpeluang menikmatinya....

    ReplyDelete
  3. Tak berserilah dunia ni Pak Ngah.

    ReplyDelete
  4. Subhanaallah,cantik ciptaan Allah!

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.