Monday, June 15, 2015

APA REAKSI ANDA KALAU ORANG CAKAP - AWAK APA TAHU ?


Gambar hiasan hasil carian Google.

Salah satu sifat yang membuatkan orang hormat kepada kita ialah cara kita menjawab kritikan atau teguran. Walaupun kadang-kadang kritikan itu tidak berasas tetapi jikalau kita dapat menjawabnya secara rasional dan tidak melenting sehingga mengeluarkan kata-kata yang kebudak-budakan, pasti ianya akan menaikan lagi martabat kita. 

Banyak kali saya dengar jawapan yang diberi oleh orang yang kena tegur, tidak ada kena mengena langsung dengan perkara yang ditegur. Misalnya kalau kita tegur seorang pemuda kerana meletakkan motorsikalnya di tempat yang tidak sepatutnya, dia menjawab dengan nada suara yang marah:

"awak peduli apa"

"suka hati akulah nak letak kat mana .. motor aku !"

"pakcik apa tahu"


Bukankah lebih nampak bertamaddun kalau pemuda iatu meminta maaf dan seterusnya memberi alasan yang rasional kenapa dia perlu meletakkan motornya di situ ?

Adapun nasihat supaya jangan melenting ini memang senang  diucap dari dilakukan. Kata orang putih 'easier said than done' sebab sekali sekala ada juga saya termelenting bila kena tegur.

Namun begitu sebagai peringatan dan pegangan hidup, saya salinkan sabda Nabi kita Muhammad SAW tentang pentingnya mengawal diri:

"Bukanlah orang yang gagah perkasa itu yang terburu bertindak setelah tersinggung. Tetapi orang yang gagah perkasa ialah orang yang sanggup mengendalikan dirinya seketika dia sudah sangat marah" 

Umumnya saya bukanlah orang yang cepat melenting. Kalau tak percaya, entri ini buktinya. Kalau ada yang dah baca, skip jelah. Takyahlah nak melenting.








4 comments:

  1. assalamualaikum,
    budi bahasa budaya kita -----> pakngah kena baca sambil nyanyi tau!

    ReplyDelete
  2. Melenting atau tidak melenting ikut keadaan juga.. Tapi bila Rasullullah sudah bersabda begitu, haruslah kita contohinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita manusia biasa yang ada perasaan mmg satu cabaran utk mengendalikan diri ketika marah.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.