Entri ini di buat berdasarkan pemerhatian dan pengalaman saya sahaja dan
bukanlah tulisan yang ilmiah. Kalau ada kekurangan harap maafkan dan
silalah beri komen yang membina. Saya juga sedar tidak ramai orang
berminat untuk membacanya. Tak mengapalah.
Setiap pantun samada ia pantun dua kerat, empat kerat atau enam kerat, mesti ada pembayang dan maksud. Untuk lebih jelas, perhatikan contoh pantun berikut:
Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita menumpang mandi,
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi.
Pantun tersebut adalah pantun empat kerat. Rangkap pertama dan kedua pantun tersebut iaitu "kalau ada sumur di ladang, boleh kita menumpang mandi" adalah pembayang. Maksudnya pula adalah "kalau ada umur yang panjang, boleh kita berjumpa lagi".
Pembayang adalah klu (clue) ke atas maksud yang ingin disampaikan.
Sesuai dengan istilahnya, pendengar yang arif sudah boleh meneka maksud
sesuatu pantun hanya dengan mendengar pembayangnya sahaja. Oleh hal
yang demikian, pembayang yang baik haruslah boleh memberi bayangan
kepada maksud yang ingin disampaikan, bukannya memberi gambaran yang
salah.
Kalau maksud pantunnya sedih, pembayangnya pun harus sedih. Kalau maksudnya negatif, pembayangnya juga harus negatif, dan begitulah seterusnya. Lihat sahaja pembayang pantun di atas. "Kalau ada umur yang panjang, boleh kita berjumpa lagi" memberi erti bahawa kita hanya boleh berjumpa kalau umur kita sama-sama panjang. Kalau dah meninggal, mana dapat berjumpa lagi.
Begitulah keadaannya dengan sumur (perigi). Kalau masih ada lagi sumur tersebut, maka bolehlah kita menumpang mandi. Kalau sumur tersebut sudah tidak ada lagi, maka tidak dapatlah kita hendak menumpang mandi lagi.
Kalau maksud pantunnya sedih, pembayangnya pun harus sedih. Kalau maksudnya negatif, pembayangnya juga harus negatif, dan begitulah seterusnya. Lihat sahaja pembayang pantun di atas. "Kalau ada umur yang panjang, boleh kita berjumpa lagi" memberi erti bahawa kita hanya boleh berjumpa kalau umur kita sama-sama panjang. Kalau dah meninggal, mana dapat berjumpa lagi.
Begitulah keadaannya dengan sumur (perigi). Kalau masih ada lagi sumur tersebut, maka bolehlah kita menumpang mandi. Kalau sumur tersebut sudah tidak ada lagi, maka tidak dapatlah kita hendak menumpang mandi lagi.
Alangkah cantiknya pembayang pantun tersebut yang dicipta oleh nenek
moyang kita dahulu yang walaupun mungkin tidak bersekolah tinggi atau
mungkin juga tidak bersekolah langsung, tetapi mempunyai ketajaman dan
kebijaksanaan dalam menggubah pembayang yang begitu berseni, berkesan
dan bermakna.
Cuba pula kita lihat pembayang yang saya rasa tak berapa cantik. Ia
telah digubah oleh orang sekarang yang kalau tidak silap saya, pernah
dinyanyikan oleh sebuah kumpulan nasyid sedikit masa dulu:
Sepohon kayu daunnya rimbun,
Lebat bunganya serta buahnya,
Walapun hidup seribu tahun,
Kalau tak sembahyang apa gunanya.
Nampak tak maksud pantun dengan pembayangnya yang macam bertentangan.
Pembayangnya membayangkan perkara yang elok-elok iaitu menceritakan
tentang sepohon kayu yang mempunyai daun yang rimbun serta bunga dan
buah yang lebat. Manakala maksudnya pula bertentangan iaitu mencela
orang yang tidak sembahyang iaitu mereka yang mempunyai sifat yang tidak
elok walaupun dikurniakan nikmat umur yang panjang.
Seterusnya saya akan bincangkan pantun dari aspek penyusunan rima pula. Berbanding dengan mencipta pembayang, menyusun rima adalah agak mudah sedikit.
Lihat contoh pantun yang mempunyai rima yang baik.
Rangkap 1. Pulau Pandan Jauh Ke Tengah
Rangkap 2. Gunung Daik Bercabang Tiga
Rangkap 3. Hancur Badan Di Kandung Tanah
Rangkap 4. Budi Yang Baik Di Pandang Juga.
Rangkap 4. Budi Yang Baik Di Pandang Juga.
Tumpukan kepada perkataan-perkataan yang diwarnakan.
Perkataan berwarna di rangkap 1 sama bunyinya dengan perkataan berwarna di rangkap 3. Pandan dengan Badan, Tengah dengan Tanah. Begitu juga perkataan yang berwarna di rangkap 2 dengan rangkap 4, Daik denga Baik dan Tiga dengan Juga.
Lihat pula contoh rima yang tak cantik.
Sepohon kayu daunnya rimbun,
Lebat bunganya serta buahnya,
Walapun hidup seribu tahun,
Kalau tak sembahyang apa gunanya.
Bukankah jauh lari bunyi perkataan kayu dengan hidup dan bunganya dengan sembahyang !
Begitulah sedikit sebanyak apa yang saya tahu mengenainya menggubah pantun.
Nota kaki: Entri ini saya salin dari entri asalnya di sini.
pak ngah, tumpang tanya la...
ReplyDeleteapa beza, seni pantun dan gurindam?
Apa yang pakngah tahu, gurindam itu adalah salah bentuk karya puisi Melayu lama yang tidak ada pembayang dan mempunyai rima akhir yang sama. Contoh:
DeleteBarang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
Maka ia itulah orang yang ma’rifat*.
Barang siapa mengenal Allah,
Suruh dan tegahnya* tiada ia menyalah*.
Barang siapa mengenal diri,
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri*.
Barang siapa mengenal dunia,
Tahulah ia barang yang terpedaya*.
Barang siapa mengenal akhirat,
Tahulah ia dunia mudarat*.
Contoh tu hasil carian google
ooouh. baru saya tahu yang ni.
Deleteterima kasih atas perkongsian.
pantun skrg org suke bt pantun 2 rangkap je, mudah sbb kadnag spontan...
ReplyDeletekalau nk bt pantun yg cantik dana tak berapa pandai, tp suke baca pantun org... mcm @kakcik Nur pantunnya sedap, sbb mmg kakcik pandai membuat pantun
mmg kakcik sangat hebat dan cekap berpantun .. saya tabek.
Deletesebab tu salah satu pelawak yang saya respek adalah abon, sebab dia sering buat pantun 4 kerat secara spontan. cantik pulak tu. kalau pelawak lain cuma 2 kerat je tu pun ntah apa2, sekadar nak buat modal gelak je.
ReplyDeletemereka yg boleh cipta pantun 4 kerat yg cantik dan spontan, mmg seorang yg genius.
Delete