Friday, December 28, 2018

KENAPA KITA ADA DUA LUBANG HIDUNG?



 Gambar hiasan hasil carian Google.

Di kepala kita ada dua biji mata, dua telinga, dua lubang hidung dan satu mulut termasuk lidah dan satu otak. Saya ingin membuat analisis ringkas satu persatu siginifikannya dari segi bilangan dan kedudukannya berdasarkan komensen saya sahaja.

1. Dua biji mata. Dia duduk depan. Apa yang berlaku kat belakang tak nampak. Jadi kalau ada apa-apa berlaku kat belakang, jangan memandai-mandai buat cerita. Awak bukannya nampak.

2. Dua telinga. Dia duduk kiri kanan. Jadinya sebelum membuat sesuatu penilaian atau keputusan dengar dulu pandangan orang kiri dan kanan.

3. Dua lubang hidung. Dia ada dua fungsi iaitu untuk menghidu dan juga bernafas. Barangkali sebab tu dia duduk tengah-tengah di sebelah depan. Punca bau dari mana pun dia masih boleh hidu. Misalnya buah durian yang masak kalau duduk samada kat belakang, kiri atau kanan, atas atau bawah, walaupun tak nampak, tetap boleh terbau. Sebagai fungsi pernafasan tak perlulah saya ulas kerana saya percaya anda tahu macamana nak gunakannya.

4. Satu mulut termasuk lidah. Kurangkan makan minum dan bercakap benda-benda yang tak perlu. Bagi saya ini yang paling susah terutamanya makan minum.

5. Otak. Otak duduk kat atas sekali dalam tengkorak yang kukuh. Secara simbolik ia sebagai pemerintah tertinggi yang terkawal dan mengawal segala pancaindera yang lain. Kalau dia sendiri kena kawal, lebih baik duduk kat vontot.

Demikianlah pandangan saya yang mungkin boleh jadi bahan renungan untuk kita semua. 





2 comments:

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.